Stress som leder till barnlöshet
Jag och många andra har sett ett tydligt samband mellan stress och barnlöshe.. Tex har jag och många andra blivit gravida sport vi slutat stressa /tänka på att bli gravid.. Någon mer som märkt det tydliga sambandet?
Jag och många andra har sett ett tydligt samband mellan stress och barnlöshe.. Tex har jag och många andra blivit gravida sport vi slutat stressa /tänka på att bli gravid.. Någon mer som märkt det tydliga sambandet?
Detta är redan avhandlat tusen miljarder gånger i diverse trådar... JA, extrem stress påverkar fertiliteten. Då uteblir ägglossning = det blir inga barn. I dessa fall påverkar stress fertilitet. Men det är alltså vid extrem stress, inte mer normal stress även om man har mycket av den.
MEN - när man ägglossar och är stressad så påverkar stressen inte. Vad exakt är det som ska bli påverkat? Kvinnans kropp är knappt involverad i graviditeten. Är embryot livskraftigt fäster det i livmodern och stannar där nästan vad kvinnan än gör. Är det inte livskraftigt blir det ingenting. Hormoner, vilket stress i grund och botten är, tar sig inte in i livmodern. Varför inte? Människor fortplantar sig som mest i kriser, t.ex. krig eller vid naturkatastrofer. Är vår västerländska "skrivbordsstress" värre än oron för att du själv eller din familj ska dö när som helst? Stress är en otroligt naturlig del av livet för alla djur. Ta t.ex. bytesdjur i regel, de har alltid en hög stressnivå. De kan ändå fortplanta sig, faktum är att de är mycket bra på det. Det är naturligt att till och från ha dåligt med mat etc., skulle det påverka skulle det nog aldrig bli några barn eller ungar. Och så var vi där igen i den här tråden, "Jag eller någon jag känner blev det så fort jag/vi slappnade av...". Med den logiken så kan jag säga att jag rekommenderar alla att bära symbolen av Fatimas hand, det funkade för mig. En annan tjej jag skrev till här på familjeliv var med om samma sak, fast i hennes fall köpte och bar hon sina första par högklackade skor. Jag menar, har man misslyckats 35 gånger och lyckas den 36:e så måste det ju vara något man gjorde annorlunda just den gången, eller hur?
Jag känner betydligt fler som släppt tanken på barn och "slappnat av" som inte lyckats.
Men alltså, det sitter folk hemma i stugorna som år 2016 hävdar att man kan tänka bort en graviditet....................
Och jag tror att Ikea ägs av en turkos dromedar. Två av mina kompisar tror det också, därför måste det vara sant.
Att genomgå en IVF är något av det mest stressande man kan göra. Mycket underligt att det likt förbenat fungerar. Och mycket underligt att läkarna under utredning aldrig frågar hur "stressad" man är.
Men visst, tror ni som upplever att tanken på att vilja ha barn leder till barnlöshet så ring och säg det till dom stora sjukhusen!
Typ:
"Hej jag heter Lisa och har knäckt koden. Ni har tydligen glömt bort att man kan tänka bort en graviditet genom att önska ett barn _för mycket_ "
Men alltså, det sitter folk hemma i stugorna som år 2016 hävdar att man kan tänka bort en graviditet....................
Och jag tror att Ikea ägs av en turkos dromedar. Två av mina kompisar tror det också, därför måste det vara sant.
Att genomgå en IVF är något av det mest stressande man kan göra. Mycket underligt att det likt förbenat fungerar. Och mycket underligt att läkarna under utredning aldrig frågar hur "stressad" man är.
Men visst, tror ni som upplever att tanken på att vilja ha barn leder till barnlöshet så ring och säg det till dom stora sjukhusen!
Typ:
"Hej jag heter Lisa och har knäckt koden. Ni har tydligen glömt bort att man kan tänka bort en graviditet genom att önska ett barn _för mycket_ "
Var på bröllop denna helg och jag kan konstatera att jag från majoriteten av bekanta och obekanta fått frågan om syskon! Man pratar allmänt om vad man jobbar med och familj, och frågan kom direkt på; "jaha, ni vill inte ha fler, då??" Ibland med medlidande blickar, som att de ändå fattar varför vi inte har syskon till en nästan 5-åring. Och från en kvinna kom ett absolut "jaha, jag förstår, men vet du, jag tror att det mesta är stress ska du se. Du ska inte tänka så ofta och försöka pricka rätt dagar, för då kommer det aldrig bli något."
Men jag baxnar. Varför gror det alltid ett ojande från min sida, tänk om jag VILL för mycket? Men vad är mitt alternativ än att försöka pricka ÄL? Ha sex på känn? Ni som anser att detta är stress, har ni tips på hur jag då ska bli gravid?
Och varför ställer man barnfrågan? Jag är inte den som snäser av folk jag inte känner, men jag är trött på att säga "jaja, vi får se hur det blir", utan att ens få ett uns tankeverksamhet tillbaka. Förstår att barnfrågan är en lärakännagrej, men ser jag ett par i 35+ som varit gifta något/några år, som har "allt", då är det uppenbart att det kan vara problem (om paret inte vill ha barn). Jag kan aldrig veta, ställer inte frågan. Jag gick från festen ledsen (det var ju mitt fel såklart), och jag hoppas att jag inte orsakat det hos någon annan.
Kanske skulle lugnande tabletter vara något? Gå omkring som en zombie så du varken känner glädje eller annan stress, det måste väl vara receptet om stress är boven i dramat?
Skämt åsido, jag är verkligen ledsen över att du behövde vara med om det där :'( Önskar att man kunde få varenda en av de som frågade dig eller kommenterade att känna din smärta för en sekund. De hade nog aldrig mer ställt frågan till någon om de förstod.
Stor styrkekram, hoppas att du snart mår bättre <3
Resonemanget är så konstigt... Det är väl ingen (i princip) som är stressad för banskaffandet de första typ 2-3 månaderna man försöker. Så hade TS teori stämt så hade ju alla blivit gravida direkt och alla IVF-kliniker hade gått i konkurs.
Stress kan säkert vara en faktor på nåt vis, men hur stark stress talar vi om, och hur stor faktor är det egentligen? Ingen vet.
Anledningen till att vi som är barnlösa blir irriterade på din kommentar är för att vi hör den hela tiden. Den hjälper oss inte utan får oss bara att må sämre. Har du inget konstruktivt att komma med så kan du ju lika gärna vara tyst, liksom.
Och återkom den dagen du är inne på din 40:e ägglossning utan plus och berätta för mig om hur lugn och avslappnad du är kring barnafödande.
Kanske skulle lugnande tabletter vara något? Gå omkring som en zombie så du varken känner glädje eller annan stress, det måste väl vara receptet om stress är boven i dramat?
Skämt åsido, jag är verkligen ledsen över att du behövde vara med om det där :'( Önskar att man kunde få varenda en av de som frågade dig eller kommenterade att känna din smärta för en sekund. De hade nog aldrig mer ställt frågan till någon om de förstod.
Stor styrkekram, hoppas att du snart mår bättre <3
Jag har försökt i två år nu, har gett upp hoppet men inte blir jag gravid för det.
Ikväll är vi bortburna igen, och jag måste köra bil eftersom det är krångligt att ta sig dit kommunalt. Jag är beredd på alla frågor!
Det är rätt bra att folk som inte har mer än sina egna erfarenheter att grunda sig på kan vara mer säkra på hur det ligger till i detta fall än vad våra läkare på bla Sahlgrenska kommit fram till: www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/inget-samband-mellan-stress-och-resultat-av-provroersbefruktning-46242
Det är rätt bra att folk som inte har mer än sina egna erfarenheter att grunda sig på kan vara mer säkra på hur det ligger till i detta fall än vad våra läkare på bla Sahlgrenska kommit fram till: www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/inget-samband-mellan-stress-och-resultat-av-provroersbefruktning-46242
Ville bara säga att jag är gravid efter att ha haft sex KONSTANT, månad in, månad ut. Stressat, oroat, men lik förbannat så tog det sig ändå, fastän alla sagt att vi borde slappna aaaav...
Men åh, vad härligt att höra!!! Stort grattis och lycka till <3
Tack!! Vilken tur att vi inte bara släppte det! Eller nja, hade vi gjort det och det bara hade hänt, då hade vi väl fått höra att det var för avslappningen ;)
Hahaha - exakt så ;) Helt underbart att ni får ett barn till, jag blev jätteglad att läsa det :)
Hahaha - exakt så ;) Helt underbart att ni får ett barn till, jag blev jätteglad att läsa det :)