• karu96

Timanställd - HJÄLP

Jag är timanställd inom vården. Jag har jobbat väldigt mycket och trivs att vara timanställd. 
    Saken är nu den att jag är gravid och läkaren har sjukskrivit mig pga mitt illamående inte ger sig. 
    Får jag någon ersättning från försäkringskassan?! 
    Eller hur funkar det?! Har letat svar, men hittar inget!

• Svar på tråden Timanställd - HJÄLP
  • Olym

Du är berättigad sjukpenning precis som alla andra. Man kan skicka in en ansökan genom att logga in på Försäkringskassans hemsida. De första 14 dagarna så ska arbetsgivaren betala ut sjuklön till dig om det finns en sån överenskommelse. Annars betalar Försäkringskassan ut det genom att ansöka om sjuklönegaranti tror jag. 

• driver28
    Olym skrev 2016-01-10 17:01:58 följande:

Du är berättigad sjukpenning precis som alla andra. Man kan skicka in en ansökan genom att logga in på Försäkringskassans hemsida. De första 14 dagarna så ska arbetsgivaren betala ut sjuklön till dig om det finns en sån överenskommelse. Annars betalar Försäkringskassan ut det genom att ansöka om sjuklönegaranti tror jag. 

Eftersom du är timanställd gäller att du får sjukpeng från arbetsgivaren 14 dagar och därefter från FK om det finns ett schema där du är inlagd att arbeta. Har du inte arbetsplikt får du inte sjukpeng har jag för mig. Ring FK. De kan reglerna
Svar på tråden Timanställd - HJÄLP