• Anonym (Knepigt)

Behöver stöd i kommunikationen med barnets pappa

Mitt inlägg handlar inte om juridik men jag tänker att folk som samlas här nog har en del kunskap i ämnet.

Det är så att jag under många år varit utsatt för psykisk misshandel av mitt ex genom passiv aggressivitet och "damn if you do, damn if you dont."

Nu fortsätter den här psykiska misshandeln i kommunikationen kring vårt barn.

Exempel

Anklaganden haglar och han blir arg (på mig) om jag låter barnet höra av sig spontant samtidigt som han anklagar mig för att inte kunna nå barnet om jag dröjer ett par timmar med att svara om jag är upptagen med annat. Svarar inte på hur han vill ha det.

Skriker och gapar på mig när han ska hämta barnet. Nu kommer vi att lösa det via skola och fritids men det kommer ju fler lov...

Har alltid bra förklaringar till barnet varför vi måste göra på hans sätt, till och med lögner, och barnet tycker jag är taskig mot pappan trots att barnet själv kommit på en del av lögnerna. Kan till exempel vara en helg han inte kan ha barnet pga egen fritidsaktivitet men han säger att han ska jobba.

Han ställer ultimatum. Ex. om det är hans helg och han inte kan ha barnet och jag ifrågasätter så svarar han bara att då får väl hans nya tjej ha barnet. Har inget emot henne alls men då har jag ju hellre mitt barn själv så klart. Meningen är ju att barnet ska träffa sin pappa.

Osv. Osv. Finns det verkligen ingenstans jag kan få stöd i detta? Har pratat med Familjerätten som mer eller mindre sa att huvudmålet är att komma överens och att jag bör göra som han vill om det är vad som krävs. Men detta handlar om så mycket mer, för mig framförallt att jag upplever mig utsatt för psykisk misshandel när jag kommunicerar med exet kring barnet.

• Svar på tråden Behöver stöd i kommunikationen med barnets pappa
  • nilsonee

Nu läste jag bara snabbt (mitt i stressen) men kolla med socialen om samarbetessamtal. Jag och mitt ex har fått mycket hjälp därifrån!

• Anonym (Knepigt)
    nilsonee skrev 2016-01-09 21:02:25 följande:

Nu läste jag bara snabbt (mitt i stressen) men kolla med socialen om samarbetessamtal. Jag och mitt ex har fått mycket hjälp därifrån!

Har pratat med Familjerätten i telefon för att få råd men deras kompetens verkade inte vara på topp direkt. Kunde ingenting om psykisk misshandel och menade att jag skulle göra som barnens pappa vill om det är det som krävs för att komma överens. Jag trodde att samarbetssamtal handlade om att båda partnerna skulle bli hörda för att göra det bästa för barnet. Men den personen menade att om allt blir på mitt ex villkor så är det ändå det bästa för barnet eftersom vi då "kommer överens" vilket är målet. 
  • Anonym (Knepigt)
    nilsonee skrev 2016-01-09 21:02:25 följande:

Har pratat med Familjerätten i telefon för att få råd men deras kompetens verkade inte vara på topp direkt. Kunde ingenting om psykisk misshandel och menade att jag skulle göra som barnens pappa vill om det är det som krävs för att komma överens. Jag trodde att samarbetssamtal handlade om att båda partnerna skulle bli hörda för att göra det bästa för barnet. Men den personen menade att om allt blir på mitt ex villkor så är det ändå det bästa för barnet eftersom vi då "kommer överens" vilket är målet. 
  • nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-09 21:21:53 följande:
    Familjerätten är inte samma som socialtjänsten.
    Hos socialtjänsten tar man hänsyn till vad som är bäst för barnet medan om man kommer upp i familjerätten så är det mer "såhär blir det" trots att det kanske inte är bäst för barnet.
    Ring socialstyrelsen och be om att få stå i kö till samarbetessamtal! Dock tog det ca 8 månader innan vi fick tid från att jag ringde...
  • Anonym (Knepigt)
    nilsonee skrev 2016-01-10 00:00:08 följande:
    Familjerätten är inte samma som socialtjänsten.
    Hos socialtjänsten tar man hänsyn till vad som är bäst för barnet medan om man kommer upp i familjerätten så är det mer "såhär blir det" trots att det kanske inte är bäst för barnet.
    Ring socialstyrelsen och be om att få stå i kö till samarbetessamtal! Dock tog det ca 8 månader innan vi fick tid från att jag ringde...
    Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här går man på samarbetssamtal hos familjerätten.
  • nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-10 00:11:30 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här går man på samarbetssamtal hos familjerätten.
    Jaha. Ja jag antar att det är olika beroende på kommun. Mitt tips är att vända sig till en annan kommun i närheten.
    För deras bemötande verkar ju helgalet!
  • Anonym (KH)

Har ditt ex varannan helg? Hämtar han isf barnet i skola/förskola?

Uppstår problemen endast när det är lov?

• Anonym (Knepigt)
    Anonym (KH) skrev 2016-01-10 00:26:31 följande:

Har ditt ex varannan helg? Hämtar han isf barnet i skola/förskola?

Uppstår problemen endast när det är lov?

Ja, varannan helg. Nej, problemen uppstår hela tiden. Men just att han gapar och skriker på mig när han ska hämta barnet är en lovgrej då han inte kan hämta på fritids då.
  • Anonym (runser)

Är det psykisk misshandel så är det brottsligt, jag är i en liknande situation för tillfället. Tycker du skall ta kontakt med en advokat och förklara läget (Tänk på att dem kostar en del, men du kan få rättshjälp).

Efter att du gjort detta så går du till ditt lokala socialkontor och förklarar läget (Dem har sekretess av vad du säger). Anser du att detta går ut över ert barn så skall du göra en ansökan om stöd för ert barn (Det är din skyldighet som förälder enligt mig).

Då drar dem till 99,99% igång en utredning kring ert förhållande gentemot varandra och ert barn, dem skall se till barnets bästa. Och förhoppningsvis så kan dem ändra på hans bemötande utan att du behöver dra det till rättegång.

Generella tips från mig:
    Anteckna allt han säger och gör
    Spela in samtalen (Sjukt bra appar för smartphones)
    Anteckna vad ert barn säger.

Ta detta till socialen.

• Anonym (Knepigt)
    Anonym (runser) skrev 2016-01-10 01:07:34 följande:

Är det psykisk misshandel så är det brottsligt, jag är i en liknande situation för tillfället. Tycker du skall ta kontakt med en advokat och förklara läget (Tänk på att dem kostar en del, men du kan få rättshjälp).

Efter att du gjort detta så går du till ditt lokala socialkontor och förklarar läget (Dem har sekretess av vad du säger). Anser du att detta går ut över ert barn så skall du göra en ansökan om stöd för ert barn (Det är din skyldighet som förälder enligt mig).

Då drar dem till 99,99% igång en utredning kring ert förhållande gentemot varandra och ert barn, dem skall se till barnets bästa. Och förhoppningsvis så kan dem ändra på hans bemötande utan att du behöver dra det till rättegång.

Generella tips från mig:

Anteckna allt han säger och gör

Spela in samtalen (Sjukt bra appar för smartphones)

Anteckna vad ert barn säger.

Ta detta till socialen.

Jag önskar det vore så men tyvärr funkar inte dina tips när den psykiska misshandeln håller sig inom lagens ramar. Inte förbjudet att tala om att man tycker nån gör det mesta dåligt. Inte förbjudet att strunta i att svara på sådant som rör barnen. Inte förbjudet att ljuga för att ställa sig själv i bättre dager. Inte förbjudet att ha en regel för sitt eget föräldraskap men ställa andra krav på den andra föräldern. Eller att tala om för någon annan vad den tycker och tänker osv.
  • nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-10 01:20:19 följande:
    Jag önskar det vore så men tyvärr funkar inte dina tips när den psykiska misshandeln håller sig inom lagens ramar. Inte förbjudet att tala om att man tycker nån gör det mesta dåligt. Inte förbjudet att strunta i att svara på sådant som rör barnen. Inte förbjudet att ljuga för att ställa sig själv i bättre dager. Inte förbjudet att ha en regel för sitt eget föräldraskap men ställa andra krav på den andra föräldern. Eller att tala om för någon annan vad den tycker och tänker osv.
    Vill du hjälpa dina barn eller inte? Just nu kommer du hela tiden med motargument ist för att ta in det folk med egen erfarenhet skriver som råd.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-10 01:20:19 följande:
    Fast det är ju inte inom lagens ramar. Om han hela tiden krånglar och klagar så mår ju du och barnet dåligt och det är inte ok att med vilje försöka f en annan att må dåligt. Detta ska socialen ta hänsyn till. För att det inte ska bli ord mot ord behöver du skriva ner eller spela in det som sägs. 
    Jag vill t.ex att mitt ex och jag diskuterar antingen när vi möts (då min sambo är med) eller via sms och mail, eftersom han under många år gjort samma mot mig som du beskriver. Det var på förslag från socialen att göra såhär. 
Svar på tråden Behöver stöd i kommunikationen med barnets pappa