• Gojtan

Vad äter era barn till frukost??

Hej!

Jag är mamma till en underbar 6-årig kille som har svårt för att äta frukost. Jag tycker det är svårt att veta hur portionsstorlekarna ska se ut för en 6-åring. Han äter helst flingor och fil till frukost. Men hur mycket ska man propsa på att han ska få i sig?

Han är ganska aktiv, spelar hockey 3 ggr/vecka men ganska lugn utöver den tiden.

Innan jag propsar på att han äter upp det jag serverar så vill jag ju vara säker på att jag inte kräver att han äter för mycket.

Hur mycket och VAD serverar ni era små?

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost??
  • Lena

Du ska aldrig propsa på att barn äter upp det kan skapa störningar i mättnadskänsla mm. Propsa på att han sitter kvar, att han dricker ordentligt osv men inte att han äter upp.

• Gojtan
    Lena skrev 2016-01-09 09:09:50 följande:

Du ska aldrig propsa på att barn äter upp det kan skapa störningar i mättnadskänsla mm. Propsa på att han sitter kvar, att han dricker ordentligt osv men inte att han äter upp.

Låter smart! Ja det är lite så jag tänker. Men är det alltid rätt? Hm... Mina föräldrar propsade på att jag skulle äta upp - framför allt det jag tagit till mig. Men jag har ifrågasatt det där med anledning av vår sons hälsa. Har tänkt att kanske det är viktigare att han lyssnar på kroppens signaler.

Samtidigt så kaaan det ibland vara så att den uppenbara anledningen inte är mättnadskänsla, utan attefterrätt hägrar. ;)
  • blomman 2

Jag tvingar aldrig mitt barn att äta upp allt. Hon har väldigt svårt för att äta frukost på vardagsmorgon innan skolan. Går bättre om hon får vakna till minst en timme. Vilket är gränsfall att vi hinner. Jag packar med xtra mycket frukt till skolan så hon kan tanka på. Det roliga här är att hon äter med ögonen,hon vill bara se en smörgås till frukost,och ser inte skillnad på en enkelsmörgås och en dubbelsmörgås,så hon äter upp två smörgåsar i tron att det är en hihihi

• Bertram

Jag har heller aldrig kunnat äta frukost, det går liksom inte ner för magen har inte vaknat än. Möjligtvis nåt enkelt som en smoothie kan slinka ner lite lättare. Kan du inte skicka med en macka eller nåt som han kan äta på första rasten i skolan?

Eftersom han är så fysiskt aktiv kanske ett extra kvällsmål istället för frukost är ett alternativ. Så brukar jag själv göra, äter innan jag går och lägger mig :P Så får han ju ändå i sig det han behöver.

• Limedrickan

Min 5-åring äter två osötade brödskivor (ibland vitt, ibland mörkt) till frukost. Smör- eller margarin, samt kalkon eller skinka på. Vatten eller mjölk att dricka.

• Natulcien

Vår 5-åring äter oftast en tallrik havregrynsgröt med kanel. Ibland äter han upp allt, ibland lämnar han. Inget vi säger något om. Han kompenserar väl resten av dagen, tänker jag.

• LaOtona

Vissa människor har svårt att äta frukost, man kan inte tvinga. Min dotter behöver åtminstone två timmar innan hon kan äta ordentligt. Det betyder att hon stoppar i sig lite lite direkt på morgonen och sen kan hon äta en macka och frukt efter två timmar.

Det kan vara så att det kan hjälpa om han får dricka ett glas juice när han vaknar. Det kan sätta igång sug. Annars är väl det bästa om han får med sig mellis.

• Dimitra

Min 6-åring dricker ett halv glas mjölk på sin höjd Obestämd

Min 4-åring dricker ett glas mjölk, äter en grov macka med pålägg, en tallrik naturell kvarg med kanel och honung och toppar slutligen det hela med en frukt Drömmer

The Dimitra universe.
  • Alexi

Skulle aldrig tvinga mina barn att äta upp, någonting någonsin. De äter ju tills de är mätta och det kan vara väldigt olika mängder.

Min sjuåring äter två skivor (vitt) bröd med smör på och dricker lite mjölk till. Urkass frukost men hon äter inte så mycket annat.

Femåringen äter ibland gröt, ibland yoghurt med flingor, ofta smörgås (av olika sorter, han gillar grövre sorter) med smör, leverpastej och saltgurka på.

• Lena

Se till att det är roligare att stanna kvar och äta än att försöka gå från bordet så löser det sig.

• Dimitra
    Lena skrev 2016-01-09 12:54:00 följande:
    Se till att det är roligare att stanna kvar och äta än att försöka gå från bordet så löser det sig.
    Min 6-åring sitter gärna vid bordet med oss andra, hon vill bara inte ha nått.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost??