• LängtaBaby2013

Ni som delar sovrum med era barn, se hit!

Hej! Vi har en dotter på

1 1/2 år och hon sover i spjälsäng bredvid vår säng. Jag tycker det fungerar bra men jag vet inte hur vi ska göra om 4 månader då jag börjar jobba. Hittills har vi stigit upp kl 8 varje dag men då jag börjar jobba måste jag ha väckning på kl 6. Dottern vaknar för minsta lilla pip på morgonen så det finns inte en chans att hon sover vidare till kl 8. Hon ska vara hemma med pappa i fyra månader innan hon börjar förskolan.

Min man tycker att dottern ska flytta till eget rum nu, så att hon inte vaknar av min väckarklocka. Men det känns inte alls bra för mig. För min del skulle hon få sova bredvid mig i flera år. Men jag känner mig så kluven. Tänker att hon får sova ostört om hon får eget rum men känner ju att jag överger henne liksom. Hur gör ni som delar rum och har tidigare väckning än barnet?

Har någon varit i liknande situation? Hur löste ni problemet?

• Svar på tråden Ni som delar sovrum med era barn, se hit!
  • Alexi

Vi hade för övrigt dottern i eget rum från 6 månader men hon vaknade varje morgon av ljudet från dörren när maken låste och gick...

• Grön elefant

Jag hade alarm på mobilen, väldigt svag volym, jag vaknar väldigt lätt. Dottern som låg bredvid brukade kanske vakna till lite men somnade om när jag gosade lite med henne. Sen smög jag upp och gjorde mig iordning. Däremot är hon också lättväckt så hon vaknade rätt ofta faktiskt. Men å andra sidan blev hon trött senare under dagen och sov. För oss var det värt det för vi tyckte det var mysigt och smidigt att ha henne sovandes bredvid.

• Natulcien

Om dottern önskar sovsällskap så är väl det mest uppenbara att du sover i eget rum de mornar du ska upp, så kan dottern och pappan sova tillsammans och ha sovmorgon?
    Jag har en tidig morgon varje vecka och den natten sover jag i gästrummet för att inte väcka samon och sonen.

• Harvester

Har haft mobil som väckning med melodi som börjar tyst och sen ökar. Oftast hinner man då stänga av innan barnet vaknar. Om barnet vaknar och inte somnar om (vilket sällan sker) är det ju bara för den lediga föräldern att gå upp med barnet? Om båda sen blir trötta tidigt kan båda ta en lur vid lunch :)

• Flexiban

Min son vaknar när jag går upp, oavsett om det är väckarklocka eller inte. Han och pappa får helt enkelt gå upp och äta frukost när jag går till jobbet. Jag har löst det lite genom att lägga fram kläder kvällen innan och äta min egen frukost på kontoret, så att jag kan ställa klockan bara 10 min innan det är dags att gå :)

• LängtaBaby2013

Tack för alla era synpunkter. Nu när min man jobbar har det inte varit något problem för han åker först 10-11 tiden till jobbet så jag och dottern stiger upp först.

• Fru Ve

Vår 4-åring sover inne hos oss i en säng bredvid. Han har eget rum men vill sova inne hos oss. Jag har telefonen på väckning på väldigt låg signal så ofta väcks han inte. Har man ett väldigt lättväckt barn får man nog välja mellan att ha separata sovrum eller att föräldern som är hemma också får gå upp tidigt. Ett alternativ är ju att föräldern som ska jobba sover i annat rum de nätterna men det kanske känns trist?

• Lisasmor

Köp en mutewatch, en klocka som vibrerar lätt vid alarm istället för att pipa. Så sover du med den.

• Grön elefant
    Lisasmor skrev 2016-01-08 06:36:00 följande:

Köp en mutewatch, en klocka som vibrerar lätt vid alarm istället för att pipa. Så sover du med den.

Smart, visste inte att det fanns
  • IsDimma

Måste du ha en väckarklocka som låter? Själv köpte jag en fitbit (aktivitetsarmband) bara att ha som väckarklocka. Sambon vaknar så lätt. Den darrar bara på handleden när det är dags att vakna. Perfekt!
    Haft en ren väckarklocka med den funktionen innan men den är numer trasig. Så jag köpte en fitbit och den funkar klockrent som väckarklocka

• IsDimma
    Lisasmor skrev 2016-01-08 06:36:00 följande:

En sådan var det jag hade tidigare. Kom inte ihåg vad den hette innan jag nu läste. Men den gick som sagt sönder (gick inte att ladda mer) efter ganska kort tid.
  • LängtaBaby2013

Jo jag läste om Mutewatch men de verkar ha gått i konkurs och de tycks inte finnas att köpa längre. Men ska kolla på Fitbit. Tack för alla tips!

Svar på tråden Ni som delar sovrum med era barn, se hit!