• Zazou

hur mycket kostar ditt barn? (0-2år)

Ni som har endast ett barn mellan 0-2 år gammalt. Hur mycket (uppskattar ni) att barnet för med sig för extra utgifter till hushållet varje månad?

Ex försäkringar, förbrukningsvaror, kläder osv.

Skriv gärna summa och ålder på barnet!

Syftet är att få en bild över hur mycket vi behöver i inkomst för att överleva under föräldraledigheten!

• Svar på tråden hur mycket kostar ditt barn? (0-2år)
  • annasv1980

Följer tråden med intresse.

Mitt barn fem månader kostar

Blöjor: 250-300 (köper oftast med rabatt)

Modersmjölksersättning: 450

Försäkring: 50 (rabatt första året)

Förbrukningsvaror: 200 (köper Semperdroppar som bara de kostar 150/mån)

Kläder har jag köpt begagnat på Tradera före födseln när jag hade min vanliga lön så kostar inget just nu. Men kanske 1000/storlek och dyrare till vintern. En storlek har räckt två månader.

Ensamstående och klarar mig väldigt bra nu fast jag snålar med dagarna. Jag är dock lite "rädd" för att få mycket vabb. Vi kommer klara oss men vill inte leva snålt efter fl.

• Nolik

Min son var torr på natten redan vid 7 månader, så vid 9 månader sa BVC att testa utan blöja på dagtid. Vid ett års ålder var han blöjfri.

Kläder köpte jag inte så många efter 1-års ålder heller. Köpte en strl för stort så de räckte längre. På sommaren klippte jag av ärmar på långa tröjor och ben på långa byxor.

Efter ett års ålder åt han samma mat som jag, samt att jag ammande cirka 3 ggr/dygn tills han var 3 år.

Jag hade jättedålig ekonomi. Pluggade hemifrån då. Fick lägsta nivå, CSN, bostadsbidrag och underhåll. Bodde i en etta (1700:- i varmhyra). Gick runt på kronan varje månad.

Nu är han fem år och jag är färdigutbildad och har fast jobb. Tjänar bra. Har flyttat till en trea, radhus.

Lever fortfarande snålt, men inte lika snålt. Är storkok och bakar själv. Går runt på cirka 2400:- i mat- och hushållsartiklar, 4000:- i avgift för bostad, 1000:- värme och el. Sedan försäkringar och förskoleplats, telefon, föreningsliv, osv cirka 3000:-.

Tack vare att jag pluggade hemifrån så kunde jag ha sonen hemma länge. Han började på förskola när han var 4,5 år. Efter 6 månader på jobbet gick jag ner till 75%.

Allt löser sig. Det finns aldrig någon exakt tid när man är redo att få barn.

• Zazou
    annasv1980 skrev 2016-01-07 21:47:53 följande:

Följer tråden med intresse.

Mitt barn fem månader kostar

Blöjor: 250-300 (köper oftast med rabatt)

Modersmjölksersättning: 450

Försäkring: 50 (rabatt första året)

Förbrukningsvaror: 200 (köper Semperdroppar som bara de kostar 150/mån)

Kläder har jag köpt begagnat på Tradera före födseln när jag hade min vanliga lön så kostar inget just nu. Men kanske 1000/storlek och dyrare till vintern. En storlek har räckt två månader.

Ensamstående och klarar mig väldigt bra nu fast jag snålar med dagarna. Jag är dock lite "rädd" för att få mycket vabb. Vi kommer klara oss men vill inte leva snålt efter fl.

Tack för sånt utförligt svar! Hur många blöjor går det åt på en dag ungefär?
  • Zazou
    FredÄrBätterÄnKrig skrev 2016-01-07 21:53:25 följande:

Barn kostar inte mer än vad man har råd till!!

Självklart är det så! Därför är det intressant att höra från flera, hur just de har det! Skillnaderna kan vara stora. Men då kan man få ett hum om det rör sig mellan 500kr/mån eller 5000kr/mån.
  • Zazou
    Nolik skrev 2016-01-07 22:03:13 följande:

Min son var torr på natten redan vid 7 månader, så vid 9 månader sa BVC att testa utan blöja på dagtid. Vid ett års ålder var han blöjfri.

Kläder köpte jag inte så många efter 1-års ålder heller. Köpte en strl för stort så de räckte längre. På sommaren klippte jag av ärmar på långa tröjor och ben på långa byxor.

Efter ett års ålder åt han samma mat som jag, samt att jag ammande cirka 3 ggr/dygn tills han var 3 år.

Jag hade jättedålig ekonomi. Pluggade hemifrån då. Fick lägsta nivå, CSN, bostadsbidrag och underhåll. Bodde i en etta (1700:- i varmhyra). Gick runt på kronan varje månad.

Nu är han fem år och jag är färdigutbildad och har fast jobb. Tjänar bra. Har flyttat till en trea, radhus.

Lever fortfarande snålt, men inte lika snålt. Är storkok och bakar själv. Går runt på cirka 2400:- i mat- och hushållsartiklar, 4000:- i avgift för bostad, 1000:- värme och el. Sedan försäkringar och förskoleplats, telefon, föreningsliv, osv cirka 3000:-.

Tack vare att jag pluggade hemifrån så kunde jag ha sonen hemma länge. Han började på förskola när han var 4,5 år. Efter 6 månader på jobbet gick jag ner till 75%.

Allt löser sig. Det finns aldrig någon exakt tid när man är redo att få barn.

Tack för svaret! Oj! Då spar man ju en hel del om de blir blöjfria tidigt!

Nej så är det ju, man kan alltid vänta på "rätt tid" men när är den?

Vi har det väldigt stabilt ekonomiskt, men är ändå svårt att veta hur mycket extra utgifter man kan få som påverkar hur länge man kan vara hemma.
  • annasv1980
    Zazou skrev 2016-01-08 18:51:17 följande:

Tack för sånt utförligt svar! Hur många blöjor går det åt på en dag ungefär?

Som nyfödd skulle jag tippa 10-12 blöjor/dag. Vid tre månader började han sova hela nätterna och har nattblöja som håller hela natten 12-13 h så nu går det åt ca 7 st. Han äter var tredje timme dagtid och jag byter ungefär före varje mål eller direkt om han har bajsat. Min son lever på ersättning och är väldigt regelbunden med måltider och han bajsar bara varannan dag. Ammade barn har jag förstått småbajsar lite hela tiden så det kanske går åt fler blöjor men det vågar jag inte uttala mig om. Jag upplever inte blöjor som någon orimlig utgift och det är ofta erbjudanden på Pampers och Libero. Köp inte på er för mycket innan för olika blöjor passar olika bra till bebisens kropp. Jag gjorde det felet men använder bara Pampers nu.
  • annasv1980

Tillägg: innan barnet börjar förskolan är det mycket mycket billigare. Sedan kommer de verkliga kostnaderna, att utrusta ordentligt för utelek i alla väder. Det är även då man kan tvingas vabba och få lägre lön. Med barnets stigande ålder ställs även mer krav på aktiviteter som kostar pengar.

• Jw83

Vår 11 månaders son kostar en hel del. Bland annat minskade inkomster då vi prioriterar att vara hemma mycket. Vi förlorar nästan en halv miljon första året i minskade inkomster.

Blöjor/ våtservetter hemleverans till dörren varje månad ca 500kr/ månad ( han använder också pottan men jag har inte tagit bort blöjorna)

Försäkringar 100kr/månad

Sparande 1000kr/ månad

Extra frukt ( han äter mycket frukt) 200kr/månad

Barnmat och rärdigpureer för utflykter och barnvakt 200kr/månad

Kläder 200kr/månad ( han växer fort men vi får massvis av vänner och släktingar)

Han äter vanlig mat. Vi äter mest hemmaodlad/uppfött och hemmajagat så det är inte så stor kostnad.

• Jw83
    FredÄrBätterÄnKrig skrev 2016-01-07 21:53:25 följande:

Barn kostar inte mer än vad man har råd till!!

Inte sant. Du kan inte jobba som vanlig med en liten bebis. Du kan använda gamla lakan som blöjor och använda en gammal filt istället för kläder. Men även lakanet och filten kostar pengar. Och med en filt kan ni aldrig gå ut på vintern. Dessutom måste du ha mat och tak över huvudet till barnet. Och det är inte gratis. Du kan självklart välja att aldrig ge ditt barn leksaker, utflykter eller kalas.. Men det är ett luv som jag inte önskar något barn.

Myten att barn inte kostar något gör tyvärr att små tjejer bestämmer sig för att bli gravida. Dom vill ha en liten docka och tror att barnet "bara behöver kärlek". Dessa barn får lida under sin barndom för en dum, svårdödad myts skull.
Svar på tråden hur mycket kostar ditt barn? (0-2år)