Nolik skrev 2016-01-07 22:03:13 följande:
Min son var torr på natten redan vid 7 månader, så vid 9 månader sa BVC att testa utan blöja på dagtid. Vid ett års ålder var han blöjfri.
Kläder köpte jag inte så många efter 1-års ålder heller. Köpte en strl för stort så de räckte längre. På sommaren klippte jag av ärmar på långa tröjor och ben på långa byxor.
Efter ett års ålder åt han samma mat som jag, samt att jag ammande cirka 3 ggr/dygn tills han var 3 år.
Jag hade jättedålig ekonomi. Pluggade hemifrån då. Fick lägsta nivå, CSN, bostadsbidrag och underhåll. Bodde i en etta (1700:- i varmhyra). Gick runt på kronan varje månad.
Nu är han fem år och jag är färdigutbildad och har fast jobb. Tjänar bra. Har flyttat till en trea, radhus.
Lever fortfarande snålt, men inte lika snålt. Är storkok och bakar själv. Går runt på cirka 2400:- i mat- och hushållsartiklar, 4000:- i avgift för bostad, 1000:- värme och el. Sedan försäkringar och förskoleplats, telefon, föreningsliv, osv cirka 3000:-.
Tack vare att jag pluggade hemifrån så kunde jag ha sonen hemma länge. Han började på förskola när han var 4,5 år. Efter 6 månader på jobbet gick jag ner till 75%.
Allt löser sig. Det finns aldrig någon exakt tid när man är redo att få barn.
Tack för svaret! Oj! Då spar man ju en hel del om de blir blöjfria tidigt!
Nej så är det ju, man kan alltid vänta på "rätt tid" men när är den?
Vi har det väldigt stabilt ekonomiskt, men är ändå svårt att veta hur mycket extra utgifter man kan få som påverkar hur länge man kan vara hemma.