• lunanova

Tankar på barn nr 2 men har inget fast jobb.

Vi har en dotter som snart blir 2,5 år gammal. Vi börjar nu tänka på att snart skaffa barn nummer två. Vi vill inte ha alltför stor ålderskillnad mellan barnen och vi har sagt innan att vi ville ha max 3 år emellan men det är den ekonomiska biten som gjort att vi har väntat. Vi har inte fast jobb någon av oss ännu och det skulle väl inte se bra ut utåt sätt hos våra familjer om vi skaffar barn nummer två nu men samtidigt så vill vi inte iheller att ekonomin ska stoppa oss från att skaffa ett till barn och ett syskon till dottern. 

Hur mycket dyrare blir det egentligen med ett till barn när dom är små (fram till 3 år) ?

Vi strävar ju så klart båda efter att få ett fast jobb för det är ju det vi båda vill men jag kan inte ta vilket jobb som helst på grund av en ryggoperation jag har gjort som gjort att jag fått smärtor efteråt så därför har jag ännu inte fått något jobb eftersom jag inprincip bara kan ta kontorsjobb. 

Men vad hade ni gjort om ni varit i vår sits? Jag är 28 år och börjar känna "lite" stress att faktiskt skaffa barn nummer två innan jag är 30 år också.

Stort dilemma det här. Kan även tillägga att jag kommer ha den lägsta sgin precis som med dottern om vi skaffar nummer två nu. 

• Svar på tråden Tankar på barn nr 2 men har inget fast jobb.
  • mama

Alltså man behöver ju inte ha fast jobb för att ekonomiskt kunna ta hand om ett barn, ifall ni har pengar till ett till barn med den inkomst ni har nu så är de väll ingen fara :)

• lunanova

Ja jag skrev lite fel. Min sambo har timvikariat och jag är arbetslös. Jag får aktivitetsersättning från arbetsförmedlingen. Så inte så värst mycket. Vi klarar oss precis nu.

Min tanke är att hur mycket dyrare blir det när dom är små. Vill egentligen inte vänta så mycket längre för känns som tiden tickar på lite med nära i åldrar på barnen och sen få nr 2 innan 30. Tänkte kanske ta en distansutbildning och det kan jag läsa under graviditeten och efter föräldraledigheten har man förhoppningsvis klarat utbildningen och får enklare jobb.

• egalité

Plugga till läkarsekreterare, går rätt fort o du sitter väldigt stilla! Ganska lätt att få jobb tror jag!

• Flexiban

Problemet är väl inte så mycket att det blir dyrare, som att det ärligt talat är svårare att få ett bra jobb ju fler små barn man har. Två barn innebär dubbelt så mycket vab, etc. Och ännu mer det faktum att ju längre tid du varit borta från arbetsmarknaden, desto svårare att få in foten igen. Men utbildar du dig under tiden så är det ju istället ett plus jämfört med om du är sjukskriven/arbetslös under samma tid :) Välj en kontorsutbildning som garanterat ger jobb (tex bygglovhandläggare) så har du ditt på det torra sen.

Svar på tråden Tankar på barn nr 2 men har inget fast jobb.