• Josefin.elisabet

Svårt att andas , gravid v. 30

Jag är i v. 30+0 idag och igår och idag har jag känt att jag har svårt att andas .. Inte hela tiden men ibland.. Om jag verkligen inte fick tillräckligt med luft så skulle väl läpparna bli blå och så men det känns iallafall jätteobehagligt :(

Nån mer som har varit med om det ?

Tänkte att det kanske kan vara att bebisen trycker på alla organen o så men v. 30+ är kanske för tidigt för det?

Fast när jag var gravid förra gången ungefär runt den här tiden fick jag ont i njurarna för att bebisen tryckte på.

Känner mig också yr och allmännt dålig ibland men tror det kanske är för att jag har slarvat med järntabletterna :( och så har jag lågt blodtryck också och tar Adalat o ibland Bricanyl mot sammandragningar.

• Svar på tråden Svårt att andas , gravid v. 30
  • Tonensu

Får du svårt att andas vid nåt speciellt tillfälle? Jag fick det när jag hade sammandragningar och låg på rygg. Ring din bm o kolla.

• Josefin.elisabet

Tack för svaret..

Jo nyss var det när jag låg på rygg ..

Fick några sammandragningar också nyss när jag låg ner.

Tidigare idag o igår kommer jag inte ihåg riktigt vad jag gjorde men tror inte jag låg ner då.

Får nog ringa bm imorgon

• Eleonor01
    Josefin.elisabet skrev 2016-01-07 01:15:27 följande:

Tack för svaret..

Tidigare idag o igår kommer jag inte ihåg riktigt vad jag gjorde men tror inte jag låg ner då.

Får nog ringa bm imorgon

Ligger du på rygg är det helt naturligt stt du blir yr. Du stoppar allt blodet till bebisen så ligg ej på rygg. Jag är i v 38 å har varit mega andfådd sedan v 12. Så pass mycket att de skickade mig på en lungröntgen. Inget svar på varför jag var så andfådd redan då. Nu blir jag super andfådd när jag ätit. Inget får liksom plats :))
  • Tonensu
    Josefin.elisabet skrev 2016-01-07 01:15:27 följande:

Tack för svaret..

Får nog ringa bm imorgon

På rygg trycker bebisen på pulsådern och då blir man yr och andfådd. Jag borde ju minnas eftersom jag nyligen fick barn men man glömmer fort. Jag tycker mig dock minnas att jag var andfådd sådär på slutet utan någon specifik anledning ibland. Allt blir tungt och otympligt.
  • Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Jag brukar nästan aldrig sova på rygg men brukar ligga på rygg en del när jag bara ligger o vilar.. Innan har det inte känts jobbigt men kanske ska sluta med det nu..

Det är inte hela tiden som det känns som det är svårt att andas men ibland .. Det kanske är att bebisen trycker på iallafall . Har svårt att äta mkt på en gång också för det känns som att det inte får plats.. Hade glömt bort hur jobbigt allting är nu sista månaderna :/

• viseversa

Med andra barnet hade jag svårt att andas när magen började bli stor. Hon låg och tryckte upp mina lungor. Var jättejobbigt då jag inte kunde ligga ner och sova utan för att jag skulle känna att jag fick luft så var jag tvungen att sova halvsittande. Försvann sen när hon var född så det måste varit livmodern som tyckte till lungorna när jag låg ner. Ganska vanligt dessutom att det känns som man inte kan andas sent i graviditeten.

• Karpalo

Har också haft det vid nåt tillfälle nu de senaste dagarna. Ryggläge + sammandragningar har det varit precis som för ovanstående. Så jaa.. troligen rätt vanligt. Är f.ö. också 30+0 idag :)

Svar på tråden Svårt att andas , gravid v. 30