• jjeessiicahh

dyra barnvagnar säkrare?

Hej, är gravid i vecka 13 och har börjat kolla på lite barnvagnar och sådant nu. Man kan hitta allt från 3.000 till 15.000 kr.

Är en dyr barnvagn säkrare än en billig? Har hittat en med tillhörande bilbarnstol för 6.000 som jag tycker om, kommer den vara mindre säker än om jag tar en för 13.000? Hur fungerar det där?

• Svar på tråden dyra barnvagnar säkrare?
  • mammalovis

Det viktiga är väl att babyskyddet uppfyller bra säkerhet och passar den bil du ska köra. Det finns det ju tester från NTF för. Sedan är det skönt om det inte är för tungt att bära även om du har adapter till barnvagnen.

Det finns ju en barnvagnsblogg att läsa om en som testat olika barnvagnar.

När jag väntade första fanns det ett billigt ställe man varnade för, men jag vet inte om det är så än.

Jämför liggdelens längd och bredd, sittdelens bredd och djup, hur lätt vagnen är att fälla ihop samt hur tung den är att lyfta in i bilen.

• Anonym föräldraledig

Säkerhet på vagn handlar inte om pris. En viss skillnad i kvalitet kan det dock vara.
    Ett tips är att läsa på om de vagnar du är intresserad av, kolla på barnvagnsbloggen och på allt om barnvagnar. Fundera på vad det är du önskar av vagnen. Hur mycket kommer ni att använda den, kommer ni att gå i terräng eller ska den packas i och ur bil mycket och behöver vara lätt att fälla ihop.
    Det är en hel vetenskap. Då vi köpte vår första vagn tittade vi i princip bara på liggdelen. Så när det var dags att byta till sittdelen så inser jag att jag anser att den är alldeles för låg och köpte därför en till vagn med högre sittdel.

• Lena

Kolla vikten på vagnen. Billiga vagnar är ofta tyngre och då blir de tyngre att köra.

• jjeessiicahh
    Lena skrev 2016-01-06 22:03:56 följande:

Kolla vikten på vagnen. Billiga vagnar är ofta tyngre och då blir de tyngre att köra.

11,8 kg väger den. Säger mig inte så mkt om det är för mycket eller lagom för en vagn. :(
  • jjeessiicahh
    Ellie skrev 2016-01-06 21:49:02 följande:

Nej, en vagn är inte generellt säkrare för att den är dyr. Du betalar snarare för märke, design och kanske lite funktioner som stötdämpning, reglerbart handtag, vändbar sits mm.

Här finns lite info:
    www.tryggabarn.nu/0-ar/foraldraskap/valja-barnvagn

Åh tack! Den var jättebra, nu har man lite mer humm om barnvagnar och hur man ska tänka! :)
  • Lena
    jjeessiicahh skrev 2016-01-06 22:36:13 följande:
    11,8 kg väger den. Säger mig inte så mkt om det är för mycket eller lagom för en vagn. :(
    Det låter ganska rimligt. Jag skulle säga att upp till 9000kr kan du få ytterligare funktioner sen blir det bara märke och utseende du betalar för. 
Svar på tråden dyra barnvagnar säkrare?