• Anonym (Hopplöst)

När pappan inte vill komma överens??

Hej,

Jag har tre barn ihop med mitt ex som är 10, 14 och 18 år gamla. vi har gemensam vårdnad och har haft dem varannan vecka, även 18-åringen fast han är myndig nu.

Vi har två problem:

1.

Exet försöker hela tiden bryta de överenskommelser som vi gör och med det förstör han våra planer för oss och barnen. Eftersom vi har gemensam vårdnad så finns det inget jag kan göra åt det.

Vi har varannan vecka on-on. Vi har vartannat skollov från sista terminsdagen till första terminsdagen.

När vi diskuterade detta gick han med på att sjuka barn skulle stanna hemma där de vaknar och lämnas på kvällen om det är bytesdag. Däremot gick han inte med på attt samma skulle gälla om bytesdagen var röd dag eller studiedag. Då skall barnen köras över till den andre föräldern kl 08:00 enligt hans vilja.

Fine...

Nu är jullovet snart slut ( han hade jul tils den 30 dec, sedan har vi haft nyårsdelen. Terminsstart är torsdag den 7 januari enligt skolans kalendarium. Vi har planerat jobb och semesterdagar efter detta.

NU säger han att han ska få barnen på fredagen "eftersom det är första skoldagen". Han förstår inte alls att de ska komma till honom den 7 jan *eftersom skolan är stängd"

Nu har vi ju ingen semester på torsdag utan blir hemma från jobbet om han vägrar att ta emot sina barn! Jag har ju i god tro gått enligt vad vi koma överens om - som vanligt!

Vidare har han nu skrivit ett mail där han skriver att han inte vill ha den överenskommelsern gällande loven som vi har "eftersom det blir orättvist att barnen blir hos honom två veckor under jullovet och hos oss bara en vecka"

Orsaken till att det blir så är för att hans egen "vanliga" vecka ligger precis före "hans" julvecka - och det tycker han blir "orättvist". Att det blir precis likadant för oss nästa år - fast omvänt - kan han inte ta till sig.

Så nu vill han bryta även denna överenskommelse och i stället deala om precis vartenda lov under hela året "så att det blir rättvist"

Eftersom vi inte har något samarbete så funkar det helt enkelt inte att ha det så - jag tror snarare att det mest bottnar i att han vill kunna styra vårt liv genom barnen eftersom han är en stridslysten och kontrollerande person - mycket därför jag lämnade honom en gång i tiden.

Finns det inget annat fredligt sätt att lösa detta utan att tvingas söka ensam vårdnad för att få till ett "umgängesavtal"  i stället?

Kommunen har redan bjudit in honom till samarbetssamtal mm - men han vägrar at komma.

2.

Eftersom han är kontrollerande, ofta arg och oftast lämnar barnen ensamma hemma på "sina" veckor så vill de inte bo där varannan vecka längre. Vår 18-åring har efter deras senaste konflikt skrivit sig här igen på heltid så att han får underhållsstöd från pappa som han sedan kan göra avdrag från de nätter han sover där. Detta sedan han vägrat att ge sonen pengar till mat eller åka över med matlådor de dagar som han inte är där under pappas vecka.

Vår son har hos oss en egen lägenhet i vårt hus nära skolan så han vill bo där de dagar han börjar tidigt eftersom det är långt från pappa på morgonen. Då behöver han ju ha ett grundförråd mat - eftersom vi ofta är på landet våra "barnfria" veckor.

Plus att det enda sonen önskade sig till julklapp var pengar. ( Han sparar till en flygbiljett ).

Han fick då 1700 kr ( på ett skrivet kort) i ett kuvert på julafton. Han blev jätteglad och ringde och berättade! Sedan visade det sig att pappa vägrade ge honom pengarna " eftersom de var till för kläder - och att han skulle be om pengar varje gång han skulle köpa något! Kul julklapp att få köpa kläder för julklappen - som pappa och vi annars ska köpa ändå liksom.

Mycket sådant plus en massa bråk har nu gjort att han flyttat hem för gott och kommer vara hos pappa som de kommer överens om.

Vår dotter vill inte bo varannan vecka heller sedan pappan lämnat henne ensam upprepade gånger utan att komma hem. Han har även bokat biljetter till London utan att ha barnvakt ordnat för barnen. Till slut kom de sjuka farföräldrarna dagen innan resan - men det var i sista minuten.

Dagen innan de ändrade sig så sa pappan till henne att hon "kanske kunde sova hos en kompis". Det skulle då vara to-må utan att han talat med någon om detta så sent som ett dygn före resan.

Hon är ledsen hos pappa och känner inte att han pratar med henne eller gör saker med henne. Hennes uppfattning är att han inte känner henne alls och vet inte vad hon tycker om att göra eller vad hon önskar sig i julklapp eller någonting.

Hon får sitta framför tv:n eller vara på sitt rum och känner sig alltid ensam. Han pratar i princip bara med henne när det är dags för mat, kläder, eller gå till skolan. Hon försöker vara hos kompisar på "pappaveckan". Hon säger att "alla är ensamma hos pappa". Hon är på sitt rum och bröderna är på sina när de är hemma. Även de är ofta borta när det är pappa-vecka. Så då blir hon ännu mera ensam.

Hon får ont i magen och har börjat gå hos en psykolog för att se orsaken bakom hennes magont-attacker. De är alltid hos pappa och går över när hon kommer till oss. Efter de inledande samtalen verkar det som att även psykologen anser att orsaken är relaterat till föräldrarelationerna och allt bråk som är kring barnen och hemma hos pappa - att han inte är hemma.

Hon vill nu bara vara hos sin pappa to-må. Det fick även hennes storebror vara ett längre dag förra året när det inte fungerade med pappa.

Det säger han att han går med på "så länge han slipper betala underhåll".

Han går alltså med på att hon bor här to-må men han ska inte ha något ekonomiskt ansvar för henne, sjukdagar eller annat. Det blir ju tråkigt och kännbart för honom kan jag tro. Då är det väl bättre att lämna henne själv hemma som förut och försvinna iväg hela kvällar eller nätter så hon ligger hemma med magont? Det är ju graaatis!!!

Nu är jag så less på hela situationen och på att alla instanser råder mig till att stämma på ensam vårdnad. 

Vi hade ju ett möte när jag gav honom alternativet att gå via ett ombud då vi bestämde om loven- Men nu börjar han bråka även om detta och att det ska bestämmas kring varje lov som sagt.

Hur handskas man med sådant, nån som vet????

• Svar på tråden När pappan inte vill komma överens??
  • kioskvältare
    kioskvältare skrev 2016-01-06 19:24:09 följande:

Nej, pappan har inte alls förstört hela er planering. Det finns inget problem förutom att ni av någon anledning lyckats fostra barn som är oansvariga och inkompetenta. Något är väldigt fel om inte barn i de åldrarna klarar av att ansvara för sig själva och ett hus i ett dygn. Den äldste är för böjelsen vuxen enligt lag.

Är problemet att du curlat sönder dem eller är det att du har ett för stort kontrollbehov?

För övrigt är det inte konstigt att anse att terminen börjar den 8:e om terminen - icke helt ovanligt - startar den 7:e. barnen börjar ju skolan den 8:e då det är då de går dit.

Jo, du söker konflikt även om pappan också såklart är omedgörlig.

Så du behöver inte vara martyr alls och missa din kära domarkurs utan du kan helt enkelt prata med dina barn, i värsta fall skriva en lista i punktform på vilka saker de ska kontrollera innan de går hemifrån på fredagen.

*för Bövelen ska det såklart stå
  • Anonym (Hopplöst)
    kioskvältare skrev 2016-01-06 19:24:09 följande:

Nej, pappan har inte alls förstört hela er planering. Det finns inget problem förutom att ni av någon anledning lyckats fostra barn som är oansvariga och inkompetenta. Något är väldigt fel om inte barn i de åldrarna klarar av att ansvara för sig själva och ett hus i ett dygn. Den äldste är för böjelsen vuxen enligt lag.

Är problemet att du curlat sönder dem eller är det att du har ett för stort kontrollbehov?

För övrigt är det inte konstigt att anse att terminen börjar den 8:e om terminen - icke helt ovanligt - startar den 7:e. barnen börjar ju skolan den 8:e då det är då de går dit.

Jo, du söker konflikt även om pappan också såklart är omedgörlig.

Så du behöver inte vara martyr alls och missa din kära domarkurs utan du kan helt enkelt prata med dina barn, i värsta fall skriva en lista i punktform på vilka saker de ska kontrollera innan de går hemifrån på fredagen.

Ok, så när pappan även under sin sommarsemestervecka - vilket hände i somras - inte hämtar våra yngre barn som då var 9 och 13 år som kom med båt från Gotland - menar du att vi skulle ha låtit dem klara sig själva hemma i vårt hus och ansvara för dem när vi själva hade åkt på semester till Cypern?

Det handlar inte om en enstaka incident detta utan det händer gång efter annan.

Jag sökte efter tips och råd från andra föräldrar som har med en förälder att göra som inte håller sig till överenskommelserna bara för att ställa till problem.

Jag efterfrågade inte påhopp från folk som seriöst tycker att ungar på 10 och 14 ska klara sig själva hemma och sköta läxor, mat och skola själva? Särskilt som vår 14-åring har ADHD vilket gör att han är impulsiv och faktiskt inte klarar att vara hemma dygnsvis eftersom han "glömmer" att stänga av spisen, lämnar huset olåst eller bråkar med lillasyster tills hon gråter och får ont i magen.

Jag anser att man tar hand om sina barn när man har dem - inte lämna dem vind för våg? Så jag delar inte din syn på föräldraskapet - nej.

Jag emottager gärna tips från föräldrar som är i samma situation. Tråden handlar inte om huruvida barn klarar att vara själva hemma en dag eller inte.

För övrigt så bor vi långt ifrån deras grundskola, vilket betyder att de skjutsas på morgonen - så de skulle inte ens kunna "ta hand om sig själva" och ta sig till skolan själva - om jag skulle tänka på mig själv och lämna dem själva hemma för att åka till en kurs - "min kära domarkurs" som du så otrevligt skriver.

Det skulle innebära att de missar en hel skoldag, och så gör man helt enkelt inte.

Om du har kottar i röven - har du inget bättre för dig än att ge dig på anonyma människor i en tråd på familjeliv och deras "kära domarkurser"? Gå ut och ta ut dina elakheter på den som tryckt in kottarna i din röv i stället för att klanka ner på främmande människor som inte har gjort dig något ont är mitt förslag!
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (.....) skrev 2016-01-06 18:59:55 följande:
    Kan inte ungarna gå, cykla, ta bussen eller vad som helst till skolan på fredagen??
    Hej,

Nej om det hade varit såväl ändå! Vi bor en bra bit från deras grundskola så de behöver skjutsas till skolan. Hade det funnits lite framförhållning så hade jag kunnat be mormor/morfar om hjälp men de är på pensionärskryssning tyvärr :(
  • kioskvältare
    Anonym (Hopplöst) skrev 2016-01-06 20:41:06 följande:
    Ok, så när pappan även under sin sommarsemestervecka - vilket hände i somras - inte hämtar våra yngre barn som då var 9 och 13 år som kom med båt från Gotland - menar du att vi skulle ha låtit dem klara sig själva hemma i vårt hus och ansvara för dem när vi själva hade åkt på semester till Cypern?

Det handlar inte om en enstaka incident detta utan det händer gång efter annan.

Jag sökte efter tips och råd från andra föräldrar som har med en förälder att göra som inte håller sig till överenskommelserna bara för att ställa till problem.

Jag efterfrågade inte påhopp från folk som seriöst tycker att ungar på 10 och 14 ska klara sig själva hemma och sköta läxor, mat och skola själva? Särskilt som vår 14-åring har ADHD vilket gör att han är impulsiv och faktiskt inte klarar att vara hemma dygnsvis eftersom han "glömmer" att stänga av spisen, lämnar huset olåst eller bråkar med lillasyster tills hon gråter och får ont i magen.

Jag anser att man tar hand om sina barn när man har dem - inte lämna dem vind för våg? Så jag delar inte din syn på föräldraskapet - nej.

Jag emottager gärna tips från föräldrar som är i samma situation. Tråden handlar inte om huruvida barn klarar att vara själva hemma en dag eller inte.

För övrigt så bor vi långt ifrån deras grundskola, vilket betyder att de skjutsas på morgonen - så de skulle inte ens kunna "ta hand om sig själva" och ta sig till skolan själva - om jag skulle tänka på mig själv och lämna dem själva hemma för att åka till en kurs - "min kära domarkurs" som du så otrevligt skriver.

Det skulle innebära att de missar en hel skoldag, och så gör man helt enkelt inte.

Om du har kottar i röven - har du inget bättre för dig än att ge dig på anonyma människor i en tråd på familjeliv och deras "kära domarkurser"? Gå ut och ta ut dina elakheter på den som tryckt in kottarna i din röv i stället för att klanka ner på främmande människor som inte har gjort dig något ont är mitt förslag!
    Jag trampade uppenbarligen på en öm tå. 

Och som vanligt så dyker det upp en massa fakta som inte fanns från början med diagnoser och avstånd och fan och hans mormor...

Jag svarade på juste det att du skrev att pappan förstörde veckans hela planering, inte på några Cypernresor eller annan tid och där är det något fel om inte normalbegåvade barn i ålder som dina kan klara en natt själva. Det står jag fast vid.

Det finns ingen skog där jag bor så några kottar har jag inte sett till...
  • Rappakalja

Har de inte rätt till skolskjuts? Iaf, du har fått tips om vad du kan göra, det är 'bara' att ta tag i det. Pappan håller på så här för att han kan.

Ett ordentligt avtal där ALLT står med, vilken dag hämtning/lämning ska ske, vem som hämtar/lämnar, vilken tid detta ska ske och på vilken plats (hemma, skolan, fritidsaktivitet tex)

Samma sak vad gäller loven. Alla lov med tidpunkter osv ska stå med, hur ni gör med sommaren. (Kanske kan ni inte bestämma hur som helst över er semester, men vanligen kan man välja rätt fritt eller så har man antingen tidig sem, eller sen)
    Även hur lång tid innan ändringar ska frågas om, utom så klart i akuta fall.
    Samt att om skolan börjar med en studiedag (som jag då fö inte skulle anse är skolans första dag) så måste ni bestämma om det då räknas som skolans första dag eller om det räknas från den dagen de faktiskt går till skolan.

Sen om barnen inte vill dit, ja det är en annan femma. Så länge ni har ett avtal och DU inte hindrar barnen från att åka till pappan så har du ditt på det torra. Den äldsta omfattas inte av ett umgängesavtal längre skulle jag tippa på och kan välja själv. Bor han mest hos dig ska pappan betala ut underhåll, mest hos pappan = du ska betala underhåll. Minimisumman är 1573 kr per barn och månad.

• Anonym (Hopplöst)
    Rappakalja skrev 2016-01-06 22:27:55 följande:

Har de inte rätt till skolskjuts? Iaf, du har fått tips om vad du kan göra, det är 'bara' att ta tag i det. Pappan håller på så här för att han kan.

Ett ordentligt avtal där ALLT står med, vilken dag hämtning/lämning ska ske, vem som hämtar/lämnar, vilken tid detta ska ske och på vilken plats (hemma, skolan, fritidsaktivitet tex)

Samma sak vad gäller loven. Alla lov med tidpunkter osv ska stå med, hur ni gör med sommaren. (Kanske kan ni inte bestämma hur som helst över er semester, men vanligen kan man välja rätt fritt eller så har man antingen tidig sem, eller sen)
    Även hur lång tid innan ändringar ska frågas om, utom så klart i akuta fall.
    Samt att om skolan börjar med en studiedag (som jag då fö inte skulle anse är skolans första dag) så måste ni bestämma om det då räknas som skolans första dag eller om det räknas från den dagen de faktiskt går till skolan.

Sen om barnen inte vill dit, ja det är en annan femma. Så länge ni har ett avtal och DU inte hindrar barnen från att åka till pappan så har du ditt på det torra. Den äldsta omfattas inte av ett umgängesavtal längre skulle jag tippa på och kan välja själv. Bor han mest hos dig ska pappan betala ut underhåll, mest hos pappan = du ska betala underhåll. Minimisumman är 1573 kr per barn och månad.

Vi har inte skolskjuts eftersom det fungerar bra att vi kör dem själva i normala fall. 

Vi har redan ett ordentligt avtal som vi har kommit överens om men som han vägrar att skriva under på papper:

Varannan vecka on-on

Vartannat skollov från terminens sista dag till terminens första dag. ( Utom jullovet då den som har julen har första delen av lovet tom den 30 dec då de lämnas till den andre föräldern som har dem till terminens första dag då de lämnas på skolan.

Vid sjukdom stannar barnen där de vaknar på överlämningsdagar.

Vid röda dagar / studiedagar så ska de lämnas till den andre kl 08 på morgonen på överlämningsdagen. (Det är där det nu blir trassel trots att jag har gjort precis som han själv har bestämt: Vi ska gå efter skolans terminsstartdatum, dvs 7 jan. Sedan är överlämningdsdagen en studiedag = han vill att mottagande förälder ska ta ansvar för barnen kl 8 på morgonen.) Så vi har alltså bestämt detta redan.

Vi väljer sommarveckor först vartannat år senast den 15 mars, fyra veckor varpå den andre får välja sina fyra, sedan väljer man vartannat på resten.

Jag håller med dig om att man kan anse att skolans första dag är på fredagen eftersom det är studiedag på torsdagen. Men enligt vad han själv har bestämt som beskrivet ovan så blir det så här.

Vi har bestämt detta och jag har det inspelat även - men så fort man försöker få honom att skriva under en överenskommelse så springer han och gömmer sig i ett hål någonstans. Jag antar att orsaken till att han vägrar skriva på vad vi har bestämt är att han då kan hålla på så här eftersom vi inte har några "bevis". Det är även därför han vägrar göra avtal via familjerätten eller råd och stöd.

Vår äldste son är myndig så jag får inget underhåll för honom nu. Eftersom han har valt att flytta till oss nu så är det han som får underhållet från pappan på sitt konto eftersom jag bidrar med min del genom boendet.

Enligt vad jag läst på socialstyrelsens sida så kan man inte döma till ett avtal när man har växelvist boende? Vilket de även har sagt på familjerätten att jag behöver stämma på ensam vårdnad om jag vill ha ett umgängesschema för barnen.

Stämmer det som du skriver känns det bättre!

Nyss fick jag dessutom efter midnatt ett nytt sms från den käre pappan där han nu även vill att jag i morgon eftermiddag ska se till att vår son tar ett tåg till Stockholms central så att han är framme kl. 15:40.

De ska på en läkartid i Solna, en tid som pappan hittills har avbokat två gånger för att tiderna som han själv har bokat krockar med hans jobb.

I morgon har jag bokat biljetter joch ska gå med vår yngste son och se "den gode dinosaurien" så jag är inte ens hemma efter tolv i morgon och har inte någon möjlighet att se till att sonen kommer på något tåg!

Men eftersom han har skrivit och sagt att jag "ska se till det" så är det mig han kommer att skylla på om sonen missar att ta tåget - så funkar han - och så kanske han slipper att gå ifrån jobbet!!

Ytterligare ett exempel på hur pappan hela tiden försöker få mig och min man att ta hans eget ansvar på något sjukt sätt.

Jag har skickat sms tillbaka och förklarat att jag inte är hemma i morgon och att han får ha dialog direkt med sonen om vilket tåg han ska ta och när.

Jag orkar bara inte ha det så här längre - man får gråa hår. ska det verkligen vara så svårt att hålla en överenskommelse som verkar så lätt?

Jag fick nu även ett nytt mail också där han skrev ordagrant:

"jag har nu haft barnen i 15 dagar över julen och du 8 dagar. Det måste vara någon rättvisa i detta.Det blir inte rättvist om vi rakt av ska ha vartannat lov utan att ta någon hänsyn till hur loven infaller på våra barnveckor/dagar. "

Jag har förklarat för honom att julen 2016 blir det samma lika för oss när vi har första delen av jullovet. . Vi får då barnen den 14 dec - och lämnar dem till honom den 30 dec. Dvs drygt två veckor hos oss - en vecka hos pappa.

Han klagar däremot inte när vi har barnen i nästan tre veckor ( minus två dagar hos pappa) när vi har de udda veckornas skollov. Det blir ännu mera så för oss eftersom vi har byte mitt i veckan. Det var även han som ville byta till on-on eftersom han hade träffat en kvinna som hade barn motsatta veckor eftersom de aldrig hade ledig tid ihop.

För hans skull bytte vi då även med lillebrors pappa så att även de har on-on.

Så vi har i princip alltid gått honom till mötes men nu är det fanimej slut med det. Det finns gränser även i helvetet känner jag.

Enligt vad han nu skriver så vill han nu tydligen att vi ska deala kring varje enskilt lov och inte ha vartannat som vi har kommit överens om. Han vill helt enkelt inte ha barnen mer än en vecka i sträck som jag tolkar det som. Men man kan väl inte både ha kakan och äta den? 

Det går bra så länge överenskommelsen gagnar honom men när den kommer tillbaka och biter honom i svansen så gnäller han om att allt ska ändras igen.

jag ska kolla upp det du skrev om det stämmer att man kan få en dom på hur umgänget med barnen ska se ut och slippa stämma på vårdnaden för det.

Mycket av hans krångligheter bottnar antagligen i att han själv har ADD och därför har svårt att minnas och komma ihåg saker, även barnens läxor mm plus att han har problem med sitt humör.

Jag har börjat skriva ett sms till honom efter varje samtal med vad som sades och vad vi kom överens om. Ändå skriker han att "det har du aldrig sagt" eller " det har vi aldrig kommit överens om". Då är det rätt skönt att kunna skicka iväg kopian på det han fick för en vecka sedan och även har svarat på.

Tack för svar!
  • Anonym (Hopplöst)
    kioskvältare skrev 2016-01-06 22:19:49 följande:
    Jag trampade uppenbarligen på en öm tå. 

Och som vanligt så dyker det upp en massa fakta som inte fanns från början med diagnoser och avstånd och fan och hans mormor...

Jag svarade på juste det att du skrev att pappan förstörde veckans hela planering, inte på några Cypernresor eller annan tid och där är det något fel om inte normalbegåvade barn i ålder som dina kan klara en natt själva. Det står jag fast vid.

Det finns ingen skog där jag bor så några kottar har jag inte sett till...
    Att barnens pappa vägrar följa vårt avtal har ingenting att göra med om något av våra barn har diagnos eller inte. Det hör inte till trådstarten. Nu tyvker jag att du kan byta och bråka med någon någon annanstans.
  • Ess

Jag förstår inte varför ni bråkar om 18 åringen. Han står väl skriven hos dig och bor hos dig på heltid, och får underhåll från pappan för det?
    Vill pappan träffa den vuxna mannen så får han själv avtala med honom om detta. Pappan kan inte boka läkarbesök och tvinga dit honom om han inte vill gå. All kontakt gällande det vuxna barnet ska tas direkt med honom själv. Bor han hos pappan över ett visst antal nätter per månad så har pappan rätt att dra av på underhållet för det, men han måste fylla i en blankett och skicka in.

Tyvärr kan man inte göra mycket åt en förälder som väljer att bråka om allt, dom är enormt uppfinningsrika när det gäller att hitta nya konflikter. Det enda du kan göra är att försöka tänka ut innan vad han kan tänkas bråka om, så du är förberedd när det kommer så att inte allt ställs på ända.
    Efterhand som barnen blir 18, så bara hänvisar du honom helt kort till barnet själv när det gäller att boka möten osv.

• Brumma
    Anonym (Hopplöst) skrev 2016-01-07 00:35:32 följande:

Vi har inte skolskjuts eftersom det fungerar bra att vi kör dem själva i normala fall. 

Vi har redan ett ordentligt avtal som vi har kommit överens om men som han vägrar att skriva under på papper:

Varannan vecka on-on

Vartannat skollov från terminens sista dag till terminens första dag. ( Utom jullovet då den som har julen har första delen av lovet tom den 30 dec då de lämnas till den andre föräldern som har dem till terminens första dag då de lämnas på skolan.

Vid sjukdom stannar barnen där de vaknar på överlämningsdagar.

Vid röda dagar / studiedagar så ska de lämnas till den andre kl 08 på morgonen på överlämningsdagen. (Det är där det nu blir trassel trots att jag har gjort precis som han själv har bestämt: Vi ska gå efter skolans terminsstartdatum, dvs 7 jan. Sedan är överlämningdsdagen en studiedag = han vill att mottagande förälder ska ta ansvar för barnen kl 8 på morgonen.) Så vi har alltså bestämt detta redan.

Vi väljer sommarveckor först vartannat år senast den 15 mars, fyra veckor varpå den andre får välja sina fyra, sedan väljer man vartannat på resten.

Jag håller med dig om att man kan anse att skolans första dag är på fredagen eftersom det är studiedag på torsdagen. Men enligt vad han själv har bestämt som beskrivet ovan så blir det så här.

Vi har bestämt detta och jag har det inspelat även - men så fort man försöker få honom att skriva under en överenskommelse så springer han och gömmer sig i ett hål någonstans. Jag antar att orsaken till att han vägrar skriva på vad vi har bestämt är att han då kan hålla på så här eftersom vi inte har några "bevis". Det är även därför han vägrar göra avtal via familjerätten eller råd och stöd.

Vår äldste son är myndig så jag får inget underhåll för honom nu. Eftersom han har valt att flytta till oss nu så är det han som får underhållet från pappan på sitt konto eftersom jag bidrar med min del genom boendet.

Enligt vad jag läst på socialstyrelsens sida så kan man inte döma till ett avtal när man har växelvist boende? Vilket de även har sagt på familjerätten att jag behöver stämma på ensam vårdnad om jag vill ha ett umgängesschema för barnen.

Stämmer det som du skriver känns det bättre!

Nyss fick jag dessutom efter midnatt ett nytt sms från den käre pappan där han nu även vill att jag i morgon eftermiddag ska se till att vår son tar ett tåg till Stockholms central så att han är framme kl. 15:40.

De ska på en läkartid i Solna, en tid som pappan hittills har avbokat två gånger för att tiderna som han själv har bokat krockar med hans jobb.

I morgon har jag bokat biljetter joch ska gå med vår yngste son och se "den gode dinosaurien" så jag är inte ens hemma efter tolv i morgon och har inte någon möjlighet att se till att sonen kommer på något tåg!

Men eftersom han har skrivit och sagt att jag "ska se till det" så är det mig han kommer att skylla på om sonen missar att ta tåget - så funkar han - och så kanske han slipper att gå ifrån jobbet!!

Ytterligare ett exempel på hur pappan hela tiden försöker få mig och min man att ta hans eget ansvar på något sjukt sätt.

Jag har skickat sms tillbaka och förklarat att jag inte är hemma i morgon och att han får ha dialog direkt med sonen om vilket tåg han ska ta och när.

Jag orkar bara inte ha det så här längre - man får gråa hår. ska det verkligen vara så svårt att hålla en överenskommelse som verkar så lätt?

Jag fick nu även ett nytt mail också där han skrev ordagrant:

"jag har nu haft barnen i 15 dagar över julen och du 8 dagar. Det måste vara någon rättvisa i detta.Det blir inte rättvist om vi rakt av ska ha vartannat lov utan att ta någon hänsyn till hur loven infaller på våra barnveckor/dagar. "

Jag har förklarat för honom att julen 2016 blir det samma lika för oss när vi har första delen av jullovet. . Vi får då barnen den 14 dec - och lämnar dem till honom den 30 dec. Dvs drygt två veckor hos oss - en vecka hos pappa.

Han klagar däremot inte när vi har barnen i nästan tre veckor ( minus två dagar hos pappa) när vi har de udda veckornas skollov. Det blir ännu mera så för oss eftersom vi har byte mitt i veckan. Det var även han som ville byta till on-on eftersom han hade träffat en kvinna som hade barn motsatta veckor eftersom de aldrig hade ledig tid ihop.

För hans skull bytte vi då även med lillebrors pappa så att även de har on-on.

Så vi har i princip alltid gått honom till mötes men nu är det fanimej slut med det. Det finns gränser även i helvetet känner jag.

Enligt vad han nu skriver så vill han nu tydligen att vi ska deala kring varje enskilt lov och inte ha vartannat som vi har kommit överens om. Han vill helt enkelt inte ha barnen mer än en vecka i sträck som jag tolkar det som. Men man kan väl inte både ha kakan och äta den? 

Det går bra så länge överenskommelsen gagnar honom men när den kommer tillbaka och biter honom i svansen så gnäller han om att allt ska ändras igen.

jag ska kolla upp det du skrev om det stämmer att man kan få en dom på hur umgänget med barnen ska se ut och slippa stämma på vårdnaden för det.

Mycket av hans krångligheter bottnar antagligen i att han själv har ADD och därför har svårt att minnas och komma ihåg saker, även barnens läxor mm plus att han har problem med sitt humör.

Jag har börjat skriva ett sms till honom efter varje samtal med vad som sades och vad vi kom överens om. Ändå skriker han att "det har du aldrig sagt" eller " det har vi aldrig kommit överens om". Då är det rätt skönt att kunna skicka iväg kopian på det han fick för en vecka sedan och även har svarat på.

Tack för svar!

Enligt detta avtalet hade jag tolkat det som pappan. Det står ju klart och tydligt att byte efter jullovet sker genom att barnen lämnas i skolan första skoldagen. ..

Sedan undrar jag. Du skriver tidigare i tråden att 18 åringen vill bo hos er blandannat för att det är nära till skolan? Det verkar ju även gå att ta sig till tåget för sonen (fjortonåring? ) ensam - så hur kommer det sig att detta inte funkar när barnen ska till skola? Får det inte att gå ihop riktigt..

Ja. Det går alldeles utmärkt att få dom på umgänge vid vv och vid gemensam vårdnad. En vän till mig har exakta datum fram tills barnet är 18 år. De har gemensam vårdnad och barnet bor vv. I avtalet regleras alla lov, helgdagar, semestrar osv.

Gällande artonåring får ju han istället betala av underhållet för sitt uppehälle om det behövs.

Ärligt talat känns ni båda lika svåra att ha att göra med.

Bara här i tråden blir du aggressiv när DU tar upp att sonen har ADHD när ngn uttrycker att barnen borde klara sig själva. När personen sedan nämner DIN information du precis skällt ut personen för att inte ta i bekanting blir du återigen aggressiv och skäller igen för att personen nu nämner det?

Gör du likadant mot pappan? Isåfall förstår jag "samarbetssvårigheternas" ursprung..

Och - om pappan inte skrivit under avtalet så HAR ni väl egentligen inget? Då var han ju uppenbarligen inte nöjd? Vilket han uttryckt upprepade gånger? Eller är det så att ett avtal skall passa dig och din man främst? Inte er båda föräldrar?
  • Brumma
    Anonym (Hopplöst) skrev 2016-01-07 00:37:37 följande:

Att barnens pappa vägrar följa vårt avtal har ingenting att göra med om något av våra barn har diagnos eller inte. Det hör inte till trådstarten. Nu tyvker jag att du kan byta och bråka med någon någon annanstans.

Nu var det ju du som tog upp ADHD'n. Inte kioskvältare...

Om du vill att man enbart skall svara på trådstarten får du ju undvika att skriva ny information senare och skälla för att man faktiskt UTGÅR från trådstarten...
  • Anonym (asa)

En förälder har rätt till avtalad umgängesrätt med sitt barn om hen vill. Men man kan aldrig tvinga en förälder till umgänge. Så om han vägrar ta barnen vissa dagar kan du inte göra så mycket. Och du kan definitivt inte använda det som skäl för att mixtra med hans umgänge med barnen.

Du har inte så mycket att sätta emot förutom att vägra ta emot era barn. Så vägra ta emot barnen nästa gång innan pappan gått med på att skriva på ett umgängesavtal.

• Anonym (Tess)

Fattar inte problemet. Era barn är ju stora och kan vara hemma själv när ni jobbar. Eller?

• Anonym (Tre)

Jag har också tre barn som nu börjar bli vuxna. Den resan du precis har påbörjat gick jag igenom för några år sedan. Mina barn var iofs bara hos sin pappa torsdag-måndag varannan helg men när den äldsta ville sluta med det så blev jag tvungen att släppa taget om min "barnfria" tid. Det var självklart en omställning att gå från att göra precis vad jag ville varannan helg till att alltid vara tillgänglig för dottern, tex behövde det ätas måltider på någorlunda regelbundna tider istället för sushi eller thaimat när jag kände för det. Men jag vande mig och nu när de två yngre barnen också bott på heltid med mig i tre år så känns det helt naturligt.

Jag tror att du behöver ställa in dig på att barnen bor hos dig och sedan träffar pappan någon gång ibland. Glöm bort det där med pappaveckor och barnfri tid. Det blir mycket enklare för en själv när man är inställd på att ha barnen hela tiden.

Börja med att ha barnen boende hos dig. Sedan när det har satt sig så söker du om underhåll. Börja inte prata pengar förrän boendet är helt klart och inkört.

• Rappakalja

Om pappan gnäller om rättvisa, fråga bara om han inte vill vara med sina barn. Om du vill vara en lika god kålsupare som han.

Du kan aldrig ändra på honom. ÄVEN om ni får till ett underskrivet avtal kan han nämligen göra som han själv vill. Men du kan få det om du vill även om du inte stämmer för ensam vårdnad samtidigt. Ensam vårdnad betyder eg inget om man inte vill flytta, byta skola etc som man vill med barnen. Men i princip kan du göra det ändå men det är en annan historia.

Det bästa du kan göra är att ändra din egen inställning till detta. För att ta tåget nu som ex. Du har meddelat att du inte finns hemma och alltså inte kan se till att barnet kommer på tåget.
    Gnäller han sen på dig - säg att du redan meddelat honom att du inte är hemma. Klagar han ändå, lägg på luren. Skicka sen ett sms att du ENKOM kommer att tala om saker som rör barnen och bara om han uppför sig som folk. Dvs inte klagar, gnäller eller skäller på dig. Visst kommer det att bli jobbigt, men snart nog ger han sig om han inte får något för det.

Ang umgänget, du får nog ställa in dig på att ha barnen på heltid. Att 18-åringen får underhåll är en sak, att du då får stå för alla kostnader en annan. 18-åringen får väl studiebidrag antar jag? Då är underhållet en del i försörjningen, dvs ska betala för mat etc så antingen får ni pengar av 18-åringen eller så betalar denne allt sitt själv, men bör då också få underhåll av dig minus ev hyra.

Alt att ni betalar mat etc som vanligt men att 18-åringen ger er en summa från underhållet eller hela om ni behöver hela.

Låt barnen själva bestämma om umgänge med pappan. Eftersom inget finns underskrivet måste ju han likväl bevisa vad ni har avtalat om han blir arg för att barnen inte kommer.

Kanske har ert barn med ADHD rätt till boendestödjare? Då kan ni fortsätta vara på landet när ni eg skulle vara barnfria, men som läget är nu får ni nog avstå det tills barnen är stora nig/ har lärt sig nog för att klara sig själva. Samt skaffa skolskjuts.

Svar på tråden När pappan inte vill komma överens??