• findusen

katt kissar inte klart i låda..

Hej!

Har 2 katter, en på 6, en på ca 1.5 (2 år i maj). De är bästa vänner, har accepterat varandra från start (2 honor)..

Problemet; lilla katten kissar liksom inte klart i lådan ibland. Vi har kristallsand och de delar låda.. fe krafsar lääänge och ordebtligt efter besök och påverkas inte av om sanden är helt nybytt eller inte men lilla katten kissar på låda (alltid gjort) men när hon går ut finns det liksom tassmärken med kiss under.. skurar för jämnan men har ni märkt samma med er katt?

Är det så att istället för att krafsa över sanden krafsar hon DÄR hon har kissat? Och blir blöt?

Efter ca 6 månader här (fick henne vid 12 veckor) började hon kissa i badkaret. Hon är och var rumsren och det läste jag kan bero på att de gillar den fräscha känslan och kylan från badkaret. Det slutade hon med när vi fyllde lite vatten i badkaret så att hon blev blöt när hon hoppade ner.

Hoppas någon kan hjälpa :)

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden katt kissar inte klart i låda..
  • lollip0p

Ett tips är att ge dem varsin låda och se om det blir bättre. Annars kan ni testa med en annan typ av sand eller t.ex en PeeWee-låda med pellets.

• Birmafröken

Kristallsand och Pellets är väldigt vanliga orsaker till lådproblem och felkissande. Mitt förslag är att du byter till lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand. Den känns mjuk mot tassarna och är grävvänlig på ett helt annat sätt än både kristallsand och pellets.

• findusen
    lollip0p skrev 2016-01-05 23:37:40 följande:

Ett tips är att ge dem varsin låda och se om det blir bättre. Annars kan ni testa med en annan typ av sand eller t.ex en PeeWee-låda med pellets.

Testat pee wee men de gillade varken de eller jag.. dålig uppsugnibgsförmåga och hårda pellets för innekatter
  • findusen
    Birmafröken skrev 2016-01-05 23:40:51 följande:

Kristallsand och Pellets är väldigt vanliga orsaker till lådproblem och felkissande. Mitt förslag är att du byter till lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand. Den känns mjuk mot tassarna och är grävvänlig på ett helt annat sätt än både kristallsand och pellets.

Fastnar inte det lätt i lådan? Som lim i botten? Har ett svagt minne av att det blev så tidigare OCH att man då får gräva bort allt, istället för att bara "lyfta" som vid kristallsand... samt att det luktade?
  • HejPippi
    findusen skrev 2016-01-06 00:27:26 följande:

Fastnar inte det lätt i lådan? Som lim i botten? Har ett svagt minne av att det blev så tidigare OCH att man då får gräva bort allt, istället för att bara "lyfta" som vid kristallsand... samt att det luktade?

Köp everclean! Det är kattsand som klumpar sig och de flesta katter gillar den sanden. Det blir ingen lukt alls. Värt att prova iaf!
  • findusen
    HejPippi skrev 2016-01-06 00:34:06 följande:

Köp everclean! Det är kattsand som klumpar sig och de flesta katter gillar den sanden. Det blir ingen lukt alls. Värt att prova iaf!

Är det billigare än detta från Ica? Kostar ca 90 för 10 l om jag minns rätt.. ever clean är så dyrt!

• HejPippi
    findusen skrev 2016-01-06 00:42:25 följande:

Är det billigare än detta från Ica? Kostar ca 90 för 10 l om jag minns rätt.. ever clean är så dyrt!

Det kostar 199 för 10kg på animail där jag brukar köpa. Men det är väldigt drygt och det luktar ingenting så det är helt klart värt det. Min katt vägrar gå på toa om jag tar annan sand. Men du kan ju alltid prova den där sanden från Ica först och se om det funkar?
  • findusen
    HejPippi skrev 2016-01-06 00:49:16 följande:

Det kostar 199 för 10kg på animail där jag brukar köpa. Men det är väldigt drygt och det luktar ingenting så det är helt klart värt det. Min katt vägrar gå på toa om jag tar annan sand. Men du kan ju alltid prova den där sanden från Ica först och se om det funkar?

Hm har vi missuppfattat varandra? Haha.. jag använder kattsand (kristall) från Ica (som på bild) och ever clean har väl bara kristall också? Eller "sand-sand" också? *klockan är mycket...zzzzz* hehe
  • HejPippi
    findusen skrev 2016-01-06 01:02:34 följande:

Hm har vi missuppfattat varandra? Haha.. jag använder kattsand (kristall) från Ica (som på bild) och ever clean har väl bara kristall också? Eller "sand-sand" också? *klockan är mycket...zzzzz* hehe

Hm :) nej men jag tror inte everclean är kristallsand? Den är liksom grå och icke genomskinlig vilket kristallsand är väl?
  • Birmafröken

Everclean är lerbaserad (bra), finkornig (bra), klumpbildande (bra) och de flesta sorterana är starkt parfymerade (dåligt). Everclean kan man köpa i djurbutiker och beställa på nätet.

I vanliga Ica-butiker kan man köpa Pussi Kompakt som är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Pussi Kompakt är helt ok, men köp 10 literspåsen  annars blir det onödigt dyrt.

Jag föredrar oparfymerad Extreme Classic som är ungefär som EverClean, men i behändiga plastsäckar istället för hård kartong. Dammar minimalt och är lätt att hålla fräsch. Jag beställer hem 15kg- säckar direkt till dörren från Animail eller Hemfoder. Väldigt smidigt och praktiskt!

Bra sand ska inte fastna i botten på lådan, men det är viktigt att alltid ha ett så tjockt lager av sand att kisset inte tränger ner dit. Har man för lite sand i lådan blir det alltid ofräscht.

För att göra rensningen så smidig som möjligt rekommenderar jag en speciell och extra stor spade som heter LitterLifter. www.supercat.se/kattlador/spadar-och-sant/litter-lifter.html

• lollip0p
    findusen skrev 2016-01-06 00:25:28 följande:
    Testat pee wee men de gillade varken de eller jag.. dålig uppsugnibgsförmåga och hårda pellets för innekatter
    Föreslog det mest för att du skrev att hon gillade badkaret. Rekommenderar annars alltid finkornig bentonitsand.
Svar på tråden katt kissar inte klart i låda..