• MammaSimone92

Barn med Adhd

Hejsan!

Jag är en mamma som har en son på 3 år, som jag skulle vilja göra en adhd-utredning på. Vad och hur har ni gjort och gått till vägar för att kunna framställa detta? Eller får en annan diagnos på. Han har svårt att prata, kan bara några få ord. Men han gör sig förstådd!

Jag vet inte hur jag ska bete mig och det. Han får ett sånt utbrott så jag egentligen bara vill gömma mig. Saker flyger och hårdhänt blir han oxå.

• Svar på tråden Barn med Adhd
  • Långbenopluto

Det är väldigt sällan en ADHD-utredning görs innan 6 års åldern.....

Vad säger pedagogerna på förskolan?

• Långbenopluto
    MammaSimone92 skrev 2016-01-04 22:26:26 följande:

Okej. Dom säger inte så mycket. Jag ska kontakta våran BVC läkare över det och se...

Fast varför så bråttom med utredning om inte ens förskolan reagerar att nåt är fel? 

Prata med BVC om hans tal, hans utbrott kommer garanterat för att han upplever att han inte kan göra sig riktigt förstådd.... det har inget med ADHD att göra....
  • Ego Lovers

Fråga Bvc om att få komma till Bvc psykologen. Varför misstänker du adhd?
    Har han inte språket så blir han ju ofta missförstådd och då reagerar barn med ilska. Jag personligen hade hellre bett om en remiss till en logoped som kan utreda varför han knappt kan tala. Vid tre ska man kunna kommunicera verbalt.

• Ego Lovers
    Snövits skrev 2016-01-04 22:34:33 följande:
    Fast varför så bråttom med utredning om inte ens förskolan reagerar att nåt är fel? 

Prata med BVC om hans tal, hans utbrott kommer garanterat för att han upplever att han inte kan göra sig riktigt förstådd.... det har inget med ADHD att göra....
    Precis!
  • MammaSimone92

Då jag har ADD och han biologiska pappa har Adhd. Då kan det blir lätt han han kan ha det oxå.

Ja, jag har bett och logoped och har fortfarande inte fått nått. Visst barn är olika i utveckling och allt det andra. Min son var tidig att gå, för han var 9 månader när han börja gå riktigt! Men nu är det talet som är sent. Men varför jag tror det är ADHD är för att jag har add och biologiska pappan har adhd.

• Långbenopluto
    MammaSimone92 skrev 2016-01-05 11:07:46 följande:

Då jag har ADD och han biologiska pappa har Adhd. Då kan det blir lätt han han kan ha det oxå.

Ja, jag har bett och logoped och har fortfarande inte fått nått. Visst barn är olika i utveckling och allt det andra. Min son var tidig att gå, för han var 9 månader när han börja gå riktigt! Men nu är det talet som är sent. Men varför jag tror det är ADHD är för att jag har add och biologiska pappan har adhd.

Ok, men det spelar ingen roll, för man utreder inte före 6 års ålder ändå.....
  • S c h n a
    Snövits skrev 2016-01-05 13:54:26 följande:

Jo, det händer. Mitt barn påbörjade sin utredning efter 4-årskontrollen.
  • MammaSimone92

Men snövits blir du arg eller sur bara för att jag frågade? :o konstigt isf. För här ska man väll vara trevlig och svara men god ton. Inte nå annat eller? :o

• Långbenopluto
    MammaSimone92 skrev 2016-01-05 18:51:04 följande:

Men snövits blir du arg eller sur bara för att jag frågade? :o konstigt isf. För här ska man väll vara trevlig och svara men god ton. Inte nå annat eller? :o

Jag är inte arg eller sur. Jag blir bara frustrerad att alla barn som är lite arga etc genast ska utredas för diverse diagnoser....
  • S c h n a
    Snövits skrev 2016-01-05 21:02:52 följande:

Jag är inte arg eller sur. Jag blir bara frustrerad att alla barn som är lite arga etc genast ska utredas för diverse diagnoser....

Om både TS och barnets pappa har npf så är det ganska sannolikt att även barnet har det. Något som är vanligt vid npf är oförmåga (ursäkta TS) att beskriva en situation så andra förstår hur det ligger till och min gissning, baserat på empiriska studier, är att det läget är långt värre än man får intryck av när man läser trådstarten.
  • gladatjejen86
    Snövits skrev 2016-01-05 13:54:26 följande:
    ursäkta mig men där har du faktiskt fel, man gör den inte före 3års ålder helst, men de finns barn som det görs en utredning på redan från 3års ålder. 

TS

Språket behöver inte ha att göra med ADHD även om det finns en möjlighet, Det kan bara vara att det är försenat. och utbrotten kan vara att han inte blir förstådd. Men det finns något som heter språkstörning och det kan du ta upp med din BVC sköterska så kan hon isf ta första kontakten med barn så dom kan utreda de. och gällande ADHD så är det BVC och BUP som kan hjällpa dig med det.
  • gladatjejen86

Det behöver absolut inte vara något det säger jag inte, men det är bättre att ta tag i det nu och inte senare. Plus att det är inte säkert förskolan reagerar direkt, det beror på vad dom har för erfarenhet, kunskap mm. men är du orolig prata med BVC

• Ego Lovers

Ta tag i talet först ock främst för de kommer inte kunna göra någon npf utredning om barnet inte kan göra sig förstådd. Sedan kan barnet bli missförstådd och arg pga din Add då du pga ditt funktionshinder tolkar annorlunda än personer utan npf diagnoser.

• therese7907

Hej!
    Jag har en snart sjuårig son som fick sin diagnos vid 5.5 års ålder. Väldigt ovanligt med tidig diagnos men visst kan man få det.

Therese

Svar på tråden Barn med Adhd