• Sofiekarinj

Äter ofta om natten

Min dotter är fem månader nu och har sedan ca tre månader tillbaka ätit varannan timme, särskilt om natten! (Hon helammas fortfarande men vi har så smått börjat med smakportioner)

Hon somnar oftast vid bröstet på natten och verkar inte bli färdig men det är lögn att hålla henne vaken..

Vaknar dessutom panik ledsen ibland och nästan otröstlig.

Någon som känner igen sig eller har bra tips och råd?

/ Trött mamma

• Svar på tråden Äter ofta om natten
  • milli79

Våra barn har ofta ammat minst varannan timme som bebisar men de var hungriga runt 4mån. Jag hade gärna väntat med mat men de behövde mer än amning så gå inte på BVCs råd att helamma till 6mån utan lyssna på ditt barn. Kanske testa ge lite gröt på kvällen? Vår yngsta son var väldigt ledsen på kvällen runt 4mån trots att jag ammade mycket och ofta. Till sist gjorde jag havregrynsgröt en kväll och gav (det enda vi hade hemma) och oj vad han älskade det. Han visste direkt hur man åt. Hade lite dåligt samvete efter och trodde han skulle få ont i magen då han åt lite mer än jag tänkt... men det gick bra och efter det började vi ge gröt på kvällarna. 

Rekommenderar att göra egen gröt för att slippa mjölkpulver mm som många bebisar blir hårda i magen av. Köpegröten innehåller mycket tillsatser också så det naturliga är bättre. Bra grötar att börja med är skrädmjölsgröt, gröt på hirsflingor, bovetemjölsgröt mm. Vi har aldrig järnberikat gröten vi gett. Då man skippar mjölken tas järnet upp lättare och så har vi ibland gett med aprikospuré som innehåller järn. 

fiffelochtrad.blogspot.se/2013/09/laga-egen-bebisgrot.html

Svar på tråden Äter ofta om natten