• A112

Ni som fått ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter

Ni som fått ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter, hur stora var era samarbetssvårigheter? Vad "krävdes" för att få ensam vårdnad?

• Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter
  • Anonym (Tyron)
    Anonym (Jag har precis vunnit) skrev 2016-04-10 22:41:23 följande:

Ojoj många turer har det varit. 

Det hela började med att han stämde mig i tingsrätten för att jag höll dem efter att jag hade hört att han hade puttat barnen och inte de hade fått duscha och byta kläder på en hel veckan inkl underkläder. Då gick vi på familjerätten för samarbetssamtal som inte alls gick bra och när vi skulle upp i tingsrätten för att liksom säga om vi ville gå vidare eller om vi kom överens så sade jag att vi kom överens för då var det ändå en period som var bra. ( och jag hade inga pengar + ork att dra igång något), men sedan gick det några månader och det gick utför igen och barnen vittnade om en massa.. Lite anmälningar till socialen ifrån båda hållen, men mest ifrån hans sida. Så Socialen gjorde en vårdnadsplan som innebar att barnen skulle bo hos mig under utredningen, men han vägrade gå med på det och de kunde inte omhänderta barnen för det var visst ej tillräckligt allvarlig skit han höll på med, men de rekommenderade mig att söka ensam vårdnad. Så då gick jag och stämde honom. Under tiden vi väntade så körde vi på med utredningar i form av anknytningsstilsutredning på mig, mitt ex och mina nya sambo och mitt ex fick träffa en psykolog (vi trodde det var en utredning men han lyfte bara hans positiva och negativa sidor)

Sedan var det dags att träffas i rätten första gången och de ville då helst att vi skulle komma överens igen, men denna gången vägrade jag och vi körde på med familjerättsutredning (massa träffar med mig, mitt ex, hembesök med mera) som hela landade i 2:a november att de rekommenderade tingsrätten att jag skulle ha vårdnaden och boendet. Den 16 mars fick vi äntligen tid hos tingsrätten och nu den 6/4 fick jag domen så nu har han 3 veckor på sig att överklaga, men det var som min advokat sade att det är JÄTTESVÅRT så jag ska räkna med att domen går i kraft sedan, men när exakt är svårt att veta. Men boendet och umgänget började gälla direkt.

Under hela denna process har det varit polisanmälningar ifrån mr X emot mig och min sambo.. Mina barn har fått vara med om alldeles för mycket skit. Hoppas att det blir bättre nu.

Åh, vad jobbigt det har varit för dig och barnen. Skönt att Familjerätten rekommenderade så och att Tingsrätten faktiskt följde det. Vi har en liknande process på gång. Socialen rekommenderade umgängesstöd, men rätten gick emot det. Nu är det utredning via Familjerätten igång med allt vad det innebär. Hoppas att de ser samma saker som soc och att isånafall rätten lyssnar på dem. Är sjukt nervös, det verkar vara så godtyckligt allting och helt berodende på vad man för för utredare, domare och advokat. Blä! All lycka till dig och hoppas allt bara blir bättre nu!
  • Anonym (en till)

Skrev tidigare i tråden, nu äntligen kan jag svara.

Min sambo krävde aldrig enskild vårdnad, utan bara boendet. Mamman svarade på det med att hålla hans barn borta från oss och anmälde honom till soc för "vanvård" av barnet.

Efter anmälan från mamman genomgick vi soc-utredningen, och mamman+pappan träffades hos soc för försök till samarbetssamtal (utan framgång). Enligt utredningen kunde soc inte finna någon orsak för mamman att hålla barnet ifrån oss, men ändå vägrade mamman att lämna barnet hos oss. Under sammanlagt tre månaders tid fick vi överhuvudtaget inte träffa barnet, trots att soc tjatade på mamman om att barnet behövde få träffa sin andra förälder. Mamman skrev även in barnet på en ny skola, utan pappans godkännande.

Tingsrätten dömde sedan till min sambos fördel, och hade i domen lagt särskild tyngd vid det faktum att mamman hade uppvisat samarbetssvårigheter och vägrat låta barnet vara hos oss. Än så länge är det bara ett interimistiskt (preliminärt) beslut, men om det inte skulle uppstå några allvarliga brister i min sambos föräldraskap innan den slutliga domen är ställd så är risken ytterst liten att mamman får boendet.

• Anonym (1234)

Hej,

Hoppar in här trots att tråden inte uppdaterats. Jag är själv inte i en tvist men har rejäla samarbetssvårigheter. Det vardagliga fungerar men varje sommar blir det kaos, främst för att pappan inte hör av sig och i slutändan måste vi anpassa oss. Vi är oense om aktiviteter, där han vägrar lyssna på vårt barn. Barnet är även sedan tidigare rädd för att säga vad hen tycker pga andra omständigheter där.

Det är även en oro och jag hamnar lite i kläm då barnet pratar med mig och säger vad hen säger men sedan är det "säg inte till pappa". Man vill inte bryta det förtroendet men samtidigt måste jag ju för att hjälpa vårt barn och jag måste ju kommunicera med pappan. Dock reagerar alltid pappan med ilska och jag är rädd att det sedan går ut över vårt barn som hamnar i kläm för att han vägrar eller ställer hen mot väggen och hen vågar då inte säga vad hen tycker utan är lojal och säger vad pappan vill höra vilket då leder till att pappan tror att jag ljuger för honom. Så det blir lite omständigt och nu är vi i ett skede där jag vet att barnet vill sluta på en aktivitet. Jag meddelar det men pappan tycker hen ska fortsätta (kan tilläggas att barnet har en annan aktivitet som den gillar). Då vi har gemensam vårdnad så vill jag ju inte bara köra över och ta saken i egna händer heller.

Därav tänker jag att ensam vårdnad skulle underlätta då vi inte skulle få några konfliketer kring semestrar och aktiviteter. Sedan vill jag inte ta ifrån umgänget, den ska delas lika och fortsätta självklart men just konflikter kring detta skulle avta.

Jag har försökt gå till Familjerätten men pappan vägrar. Enligt honom har vi "bra" samarbete om jag bara gör som han säger i stort sett. Så i det stora hela funkar det men alla konflikter blir stora och skadar vårt barn som inte vågar prata eller säga vad hen tycker och känner.

• Anonym (Olika saker)

Du får inte ensam bestämmanderätt angående semestrar eller umgänge bara för att du får ensam vårdnad. Vårdnad och umgänge är två olika saker. 

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Olika saker) skrev 2016-05-16 14:06:50 följande:

Du får inte ensam bestämmanderätt angående semestrar eller umgänge bara för att du får ensam vårdnad. Vårdnad och umgänge är två olika saker. 

Har barn ensam vårdnad kan man ju flytta med barnen vart man vill utan att fråga den andra.
  • Anonym (Suckar)
    Anonym (Sandra) skrev 2016-05-16 22:09:21 följande:

Har barn ensam vårdnad kan man ju flytta med barnen vart man vill utan att fråga den andra.

Man får aldrig försvåra umgänget med den andra föräldern. Blir man stämd om man har gjort det så är risken stor att man förlorar vårdnaden eller som minst boendet.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Suckar) skrev 2016-05-16 22:23:50 följande:

Man får aldrig försvåra umgänget med den andra föräldern. Blir man stämd om man har gjort det så är risken stor att man förlorar vårdnaden eller som minst boendet.

Får och får,har aldrig hört att det nån har förlorad nåt eftersom man flyttat med barnen.
  • BioBonus
    Anonym (Sandra) skrev 2016-05-16 22:09:21 följande:

Ja flytta med barnen får du. Ensidigt bestämma om umgänge och fördelning av högtider och semestrar etc får du däremot inte.

Du kan absolut förlora vårdnaden om du försvårar umgänget med den andra föräldern och denne stämmer dig på boendet och vårdnad. Det är en faktor man måste ta med i beräkningen om man väljer att frånta barnet sin rätt till båda föräldrarna genom att till exempel flytta långt.

Så det är ett farligt råd att ge.

• Ensamma pappan
    Anonym (Sara) skrev 2016-02-17 16:41:23 följande:

Fick och fick, han gav mig mig vårdnaden, för han visste att han skulle förlora den om jag drog det till rättegång. Och i det här fallet så var samarbetssvårigheten från min sida, för jag kommer aldrig samarbeta med barnens pappa någonsin. Så jag skulle klassa det som att vi har extrema samarbetssvårigheter. vill han ha tillbaka vårdnaden kommer han få slåss och jag kommer göra allt för att han inte ska få se henne en gång!

"Sara" skulle bli uppäten levande i rätten med den inställningen och synd att han vek ner sig. Skulle alla dar om året ta en fajt med en sån korkad kvinna!
  • Aumeå

Ser många har okunnighet i frågan.

Börja med att utgå från vad barnen vill, barnens rätt/vilja och barnens bästa

Dom punkterna är dom absolut viktigaste inom alla vårdnads frågor, kan till och med förändra domslut.

Föräldrar har inte rätt till umgänge med sina barn, det är barnen som har rätt till umgänge med sina föräldrar. Det är lagstiftat.

I samarbetssvårigheter behövs bara att den ena föräldern tycker barnens bästa ska gälla, ex barnet vill själv bestämma hur länge umgänget ska vara, sedan ta detta till soc, berätta hur barnet far illa av umgänget, att det är för länge för barnet, och du vinner mer umgänge direkt.
    Prata med ditt barn, fråga vad hen vill!
    Den andra föräldern tycker oftast inte om att förlora umgänges dagar och det gör att ni förmodligen inte tycker lika, då har ni samarbetssvårigheter. det är allt som räcker.

Googla barnens rätt och barnens vilja och barnens bästa!!!!!!!!!

Läs allt ni får upp, allt från hur soc hjälper till, läs frustrerande pappor som blir överkörda av soc, läs hur vissa kommuner är 100% på mammans sida. finns sidor som min pappa.nu, där berättar 100 tals hur soc agerar, finns massor av sidor, läs även soc egna sidor.
    När ni har läst allt detta kommer ni inse, vad barnens rätt/vilja och bästa betyder i vårdnadstvister. dom tre punkterna är 90% av hela vårdnadstvisten.

Sedan kan ni styr umgänget, ex: bara berätta att barnet inte vill vara så länge hos dig, hen mår dåligt av det.
    Fråga alltid ut barnet efter umgänget,,ta alltid vad hen berättar allvarligt, kan vara som att hen har svårt o somna, hen längtar efter mamman hela tiden under umgänget, osv, ta vara på dessa samtal och använd dom och du är en vinnare!

• Anonym (Sandra)
    BioBonus skrev 2016-05-18 08:18:24 följande:

Ja flytta med barnen får du. Ensidigt bestämma om umgänge och fördelning av högtider och semestrar etc får du däremot inte.

Du kan absolut förlora vårdnaden om du försvårar umgänget med den andra föräldern och denne stämmer dig på boendet och vårdnad. Det är en faktor man måste ta med i beräkningen om man väljer att frånta barnet sin rätt till båda föräldrarna genom att till exempel flytta långt.

Så det är ett farligt råd att ge.

Har man vårdnaden så gäller ochså vissa regler.En jurist sa att man har rätt att flytta ,så säger reglerna.
  • Anonym (Tyron)
    Aumeå skrev 2016-05-18 10:36:43 följande:

Ser många har okunnighet i frågan.

Börja med att utgå från vad barnen vill, barnens rätt/vilja och barnens bästa

Dom punkterna är dom absolut viktigaste inom alla vårdnads frågor, kan till och med förändra domslut.

Föräldrar har inte rätt till umgänge med sina barn, det är barnen som har rätt till umgänge med sina föräldrar. Det är lagstiftat.

I samarbetssvårigheter behövs bara att den ena föräldern tycker barnens bästa ska gälla, ex barnet vill själv bestämma hur länge umgänget ska vara, sedan ta detta till soc, berätta hur barnet far illa av umgänget, att det är för länge för barnet, och du vinner mer umgänge direkt.
    Prata med ditt barn, fråga vad hen vill!
    Den andra föräldern tycker oftast inte om att förlora umgänges dagar och det gör att ni förmodligen inte tycker lika, då har ni samarbetssvårigheter. det är allt som räcker.

Googla barnens rätt och barnens vilja och barnens bästa!!!!!!!!!

Läs allt ni får upp, allt från hur soc hjälper till, läs frustrerande pappor som blir överkörda av soc, läs hur vissa kommuner är 100% på mammans sida. finns sidor som min pappa.nu, där berättar 100 tals hur soc agerar, finns massor av sidor, läs även soc egna sidor.
    När ni har läst allt detta kommer ni inse, vad barnens rätt/vilja och bästa betyder i vårdnadstvister. dom tre punkterna är 90% av hela vårdnadstvisten.

Sedan kan ni styr umgänget, ex: bara berätta att barnet inte vill vara så länge hos dig, hen mår dåligt av det.
    Fråga alltid ut barnet efter umgänget,,ta alltid vad hen berättar allvarligt, kan vara som att hen har svårt o somna, hen längtar efter mamman hela tiden under umgänget, osv, ta vara på dessa samtal och använd dom och du är en vinnare!

Tyvärr jobbar det många nötter på Familjerätten och soc. Sidan pappa.nu, som är ett fint initiativ, förstvårar och förstör tyvärr i verkligheten. Det är inte sidans fel utan att det jobbar ointelligenta människor på alltför många poster inom det sociala. De kan inte tänka längre än näsan räcker och tror ofta, nu för tiden, att det är bra att "göra tvärtom mot förut". D v s att om det var lite för lätt för mammor att "ta" vårdnaden förut, så är det precis tvärtom nu.

Har, i både mitt eget fall och andras många vittnesmål om misshandlande/sviktande/svikande/bristande fäder som INTE blir av m vårnaden. Antagligen av rädsla från myndigheter att göra "fel" och tilldöma merparten mammor framför pappor vårdnaden.
  • BioBonus
    Anonym (Sandra) skrev 2016-05-18 17:17:09 följande:

Har man vårdnaden så gäller ochså vissa regler.En jurist sa att man har rätt att flytta ,så säger reglerna.

Vilket jag skrev....
  • Anonym (Tyron)
    Aumeå skrev 2016-05-18 19:09:06 följande:

Ger svar på barnens inställning via länk.

Barn har rätt o prata via soc, verkar inte ens finnas någon ålder, verkar som 5 åringar och 6 åringar får föra talan, det hänger inte på o kunniga soc tanter utan lagen som den är.

Ditt inlägg är svårtolkat. har du lust att utveckla vad du menar/vad du vill få fram?
Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter