• MissMimsan

Har jag förstört amningen?

Börjar nästan få lite ångest över min amning. Med första barnet jade jag alltid jättemycket mjölk, brösten spände mellan amningarna och läckte ofta. Hon åt "normalt ofta" men kräktes väldigt mycket varje gång så hon åt för mycket när hon väl åt. Nu med andra barnet var det samma sak de första dagarna, det var nästan olidligt med smärtan i brösten när mjölken rann till. Då läste jag om blockamning, man ska pumpa ur brösten en gång innan bebisen äter och sen amma bara från ett bröst i några timmar för att sänka produktionen lite så bebisen hinner få i sig den fetare mjölken som kommer mot slutet. En morgon pumpade jag ur ca 80ml sammanlagt från båda sidor men var nog inte helt konsekvent med att inte byta bröst vid amningen.

Nu upplever jag det som att brösten inte alls fyller på sig lika bra och sonen vill bara äta och äta när han ligger vid bröstet. Särskilt på kvällarna får jag växla bröst flera gånger och han verkar ändå inte nöjd. Efter ca en timmes växelamning gav jag honom flaska med det jag pumpat ut och han slukade det direkt så han måste ju varit hungrig. Min man tycker att vi ska komplettera med ersättning efter amningen åtminstone på kvällen så jag slipper sitta fast i soffan flera timmar i sträck. Jag har inget emot ersättning men jag vill ju amma och känner det som att jag rubbade allt med min tro att jag överproducerade fast sonen bara var fyra dagar när jag började pumpa.

Finns det någon expert på amning som kan stilla eller bekräfta min oro? Har min pimpling sabbat hela amningen, kan det återställas på något vis? Sonen är bara 10 dagar nu.

• Svar på tråden Har jag förstört amningen?
  • MammAmma

Man ska inte blockamma förrän amningen blivit ordentligt etablerad, det tar betydligt längre tid än 10 dagar. Allas bröst spänner och läcker i början när mjölken runnit till, det kallas mjölkstas. Att nyfödda maratonammar i timtal om kvällarna är helt normalt, det betyder inte att det inte finns tillräckligt med mjölk.

Pumpa inte, hoppa inte över amningar och fyll inte på med ersättning efter amningarna, om du vill att din mjölkproduktion ska få chansen att anpassa sig till efterfrågan. Om målet är att helamma dvs.

• MissMimsan

Tack för svaret!

Jag nämnde det här när jag var på amningsmottagningen på återbesök när lillen var 5 dagar och hon sa ingenting om att inte pumpa. Hon tyckte mest det var bra att vi bröt med nappen om han ville fortsätta amma efter att han kräkts eftersom magen då är full. Det kanske också är galet att ge napp då om man missar amning som han egentligen behöver fast han blir nöjd med nappen? Ibland spottar han ut den direkt och då får han ju amma direkt istället, bröstet säger han aldrig nej till även om han bara ammar två minuter innan han är nöjd.

• a no nym

Jag har låtit mina fått äta när de velat o snutta när de velat och ibland har det inneburit timmar i soffan med bebis i famnen. Men de är ju så himla små men ändå så kloka, låt deras instinkter styra vardagen hemma den närmsta tiden. Om en tid kommer tiden mellan amningarna troligtvis dras ut lite och då får även du tid att göra annat än att amma. Lycka till.

• MammAmma
    MissMimsan skrev 2016-01-02 09:36:28 följande:

Tack för svaret!

Jag nämnde det här när jag var på amningsmottagningen på återbesök när lillen var 5 dagar och hon sa ingenting om att inte pumpa. Hon tyckte mest det var bra att vi bröt med nappen om han ville fortsätta amma efter att han kräkts eftersom magen då är full. Det kanske också är galet att ge napp då om man missar amning som han egentligen behöver fast han blir nöjd med nappen? Ibland spottar han ut den direkt och då får han ju amma direkt istället, bröstet säger han aldrig nej till även om han bara ammar två minuter innan han är nöjd.

Bebisar kan kräkas av olika anledningar, inte bara av att magen är full. Kraftig utdrivningsreflex är en orsak, mjölken kommer helt enkelt för fort och det blir för mycket för att hinna med. Barnet sväljer ofta mycket luft då och får ont i magen som resulterar i att det vill snutta ännu mer. Att trycka ner ett finger i bröstet under det värsta flödet blockerar några mjölkkanaler och stillar flödet något. Alternativt kan man ta loss barnet en liten stund när det rinner som värst och låta det rinna ut i en handduk.

Överproduktion är en annan orsak, då har man mycket mjölk, mer än vad barnet behöver och det hinner bli mätt på den 'tunna' proteinrika mjölken, men hinner inte få i sig av den feta mer mättande 'eftermjölken'. Barnet vill då ammas ofta och kan få magknip av för mycket 'förmjölk', som ännu en gång resulterar i ännu mer snuttighet och mjölkproduktionen ökar ytterligare.

Idag rekommenderar man fri amning, barnet styr själv när det vill komma till bröstet, även om det åt för 30 min sedan sist. Napp är inte helt förenligt med detta, men enligt min helt personliga åsikt så gör man som man vill med nappens vara eller icke vara. Bebisar ammar ju inte enbart av hunger, ibland vill de bara ha en 2 minuters slurk för att de är törstiga (den tunna mjölken som kommer i början är ju perfekt för det ändamålet), ibland är de vrålhungriga och kan amma en timme, vissa gånger vill de ha tröst och andra gånger är de trötta och inget får dem att komma till ro lika lätt och bra som att få ligga i mammas varma famn vid den största tryggheten de har - bröstet
  • pigglet

Jag vet inga helammade barn som INTE maratonammat på kvällen i någon period? Det hör liksom till att sitta där timme efter timme och bara byta mellan brösten. Barnet kräver plötsligt mer mat än vad som just nu produceras, och enda sättet att börja producera mer är ju just att amma. Ge det någon vecka, det tar ju några dygn innan brösten ställer in sig på den ökade efterfrågan.

• Magdalena03

Om mjölken av någon anledning minskar kan den återställas mha intensivamning. Då ammar man så ofta man kan i två till tre dagar, typ stänger in sig med babyn ett par dar och går inte ut. Då ökar mjölkproduktionen.

Svar på tråden Har jag förstört amningen?