Har jag förstört amningen?
Börjar nästan få lite ångest över min amning. Med första barnet jade jag alltid jättemycket mjölk, brösten spände mellan amningarna och läckte ofta. Hon åt "normalt ofta" men kräktes väldigt mycket varje gång så hon åt för mycket när hon väl åt. Nu med andra barnet var det samma sak de första dagarna, det var nästan olidligt med smärtan i brösten när mjölken rann till. Då läste jag om blockamning, man ska pumpa ur brösten en gång innan bebisen äter och sen amma bara från ett bröst i några timmar för att sänka produktionen lite så bebisen hinner få i sig den fetare mjölken som kommer mot slutet. En morgon pumpade jag ur ca 80ml sammanlagt från båda sidor men var nog inte helt konsekvent med att inte byta bröst vid amningen.
Nu upplever jag det som att brösten inte alls fyller på sig lika bra och sonen vill bara äta och äta när han ligger vid bröstet. Särskilt på kvällarna får jag växla bröst flera gånger och han verkar ändå inte nöjd. Efter ca en timmes växelamning gav jag honom flaska med det jag pumpat ut och han slukade det direkt så han måste ju varit hungrig. Min man tycker att vi ska komplettera med ersättning efter amningen åtminstone på kvällen så jag slipper sitta fast i soffan flera timmar i sträck. Jag har inget emot ersättning men jag vill ju amma och känner det som att jag rubbade allt med min tro att jag överproducerade fast sonen bara var fyra dagar när jag började pumpa.
Finns det någon expert på amning som kan stilla eller bekräfta min oro? Har min pimpling sabbat hela amningen, kan det återställas på något vis? Sonen är bara 10 dagar nu.