• CMH

Hopplöst att få DOM att sluta amma

Ska försöka fatta mig kort.

Vi har tre barn varav dom två yngsta är drygt 2.5 år och drygt 1 år. Båda ammar fortfarande, ingen tar napp, båda har alltid vägrat. Dom ammar ofta på dagarna och nätterna, jag håller på att bli tokig för jag måste få sova. Men eftersom ingen tar napp eller nappflaska så har jag liksom inget annat att ge dom istället.

För ett tag sen så började jag sova på soffan så fick min man ta barnen på nätterna, det gick ganska bra även om dom vaknade och gnällde efter mig några gånger per natt.

Jag flyttade tillslut in i sovrummet igen och första nätterna gick bra men sen var helvetet igång igen. Dom skriker helt hysteriskt, tårarna sprutar och dom väcker varandra (och storebror som sover i sitt rum) om dom inte får bröstet, tillslut gav jag upp så nu är vi tillbaka på ruta ett.

Hur fasen ska man lösa detta? Har någon varit i samma situation?

Jag är så trött på folks kommentarer "det är väl bara att sluta amma o låta dom skrika" NEJ det går ju uppenbarligen inte :( Och JA jag tycker att det är hemskt. Våran äldsta son som är 8 år tog både napp och välling så det var aldrig några problem att sluta amma honom och få honom att sova gott.

Vet inte hur vi ska läsa detta, tänk om någon har ett kanontips som vi inte tänkt på ;)

Egon-08 Ivar-13 Axel-14
  • Svar på tråden Hopplöst att få DOM att sluta amma
  • Eleonor01

Åk bort några dagar å ge dig icke när du kommer hem. Båda är stora nog att inte äta på nätterna

• Anonym (svårt)

Ajdå det är en knepig situation men att åka iväg låter som en bra idé. Ta med dig 8 åringen och åk över helgen eller så. Mata barnen innan läggdags och ge vatten när de vaknar på nätterna. Tyvärr men dom måste gråta ur du måste få vila.

Har inga bra förslag. Att sluta amma för mig va så enkelt att det inte va sant. Men min dotter saknar bröstet fortfarande då hon gärna lägger in händerna (hon är 1.5)

• scanmia

Tight t-shirt på dig och förbered dig på en veckas svåra nätter (hoppas på att det bara tar tre...). Ta första natten själv, din man tar andra natten, få in mormor eller en barnvakt att ta natt nr tre, och så turas ni om. 

Det kan vara lite ungt för din yngsta att klara hela natten utan mat om det är en småätare och kanske lite mycket att be om så om du erbjuder ett annat nattmål? Inte så att det är ovanligt eller farligt att barn klarar sig galant utan, men hur vanligt som helst att de behöver en liten påfyllning. Skulle det kännas ok att amma din lille kanske en gång på natten?

Vill du sluta amma helt eller bara på natten? Jag slutade nattamma långt innan barnen slutade amma.

Min väninna sa till sina 2-åriga tvillingar att mjölken surnat och satte lite citron på bröstvårtorna. Det fungerade fint för dem. Hon kunde fortfarande vara närvarande och trösta och det blev ju barnen som valde bort amningen för att den smakade illa inte hon som undanhöll något.

Lycka till!!

• Alexi

Men du måste ju inte erbjuda något annat. Ja vatten men inget annat. Båda är tillräckligt stora för att klara sig på natten utan mat. Se till att ettåringen kanske äter lite extra på kvällen bara nu när ni tar bort amningen.

Berätta för den äldsta att nu är amningen slut.

• Vevvis

Vår etta var ganska lätt att avvänja, tog bara några få dagar innan han verkade acceptera läget. Fast honom ammade jag knappt alls på nätterna då längre vilket säkert gjorde det hela mycket lättare.

Med tvåan kände jag att jag inte orkade amma vidare när han var ca 18 månader och inte ville sova överhuvudtaget om han inte fick ha ett bröst i munnen.
    Vi började med att pappan tog honom på nätterna. Men det blev ohållbart till slut då sonen var/är väldigt envis och maken var tvungen att få sova för att klara av att jobba. Vi turades istället om att ta sonen när han vaknade. Vissa nätter orkade jag inte stå emot hela natten utan gav med mig för att familjen skulle få sova lite iallafall.
    Till slut sa jag nej till amningen på dagarna också för att inte förvirra honom att han fick amma ibland och ibland inte. Det tog flera veckor innan vi hade lyckats sluta helt och han inte längre kom och ville amma. 

Trean var 2½ år när han plötsligt självmant valde att sluta, han hade då en lillebror som var 6 månader.

Fyran var närmare 3 år då jag hamnade på sjukhus i ett par dagar. Jag fick där ha med mig hans lillebror som jag helammade. Jag kände då att det fick räcka att amma ett barn så när jag kom hem förklarade jag för sonen att det var färdigammat. Hade han fått välja hade han nog fortsatt ett bra tag till men det gick bra att sluta ändå. Går ju att prata och förklara bättre när de är lite större.

Är du beredd att sluta amma helt eller bara på nätterna? För kanske går det lättare om det är stopp både dag som natt?
    Kanske behöver du inte sluta amma båda om det är så att den yngsta äter dåligt med vanlig mat och fortfarande behöver amningen? Går ju att avvänja bara den äldre först och se om du får sova bättre eller om du behöver avvänja den yngre också.
    Annars är mina råd att sova med tröja, dela på er om ni kan, stålsätt er och ge inte upp även om det tar tid. Har tyvärr inga bättre tips.
    Ingen av mina har förresten heller haft napp eller ätit välling. Vi har inte gett nåt annat på natten att äta eller dricka mer än vatten ibland.

• Anonym (Lilo)

Låt dom fortsätta få trygghet så länge dom önskar, du gör helt rätt! Dom är så små än. Din man kan ta soffan så har du och barnen sängen för er själva, bebisarna kan ta bröstet när de vill även om du sover. Samsovning är underbart. På dagtid kan du glesa ur och inte amma mer än 1 gång timme, försök hitta andra stimulerande aktiviteter för dig och barnen under mellantiderna, men glesa inte för mycket. Får de amma fritt dagtid sover de bättre nattetid med.

• Anonym (b)
    Anonym (Lilo) skrev 2016-01-03 02:21:27 följande:

Låt dom fortsätta få trygghet så länge dom önskar, du gör helt rätt! Dom är så små än. Din man kan ta soffan så har du och barnen sängen för er själva, bebisarna kan ta bröstet när de vill även om du sover. Samsovning är underbart. På dagtid kan du glesa ur och inte amma mer än 1 gång timme, försök hitta andra stimulerande aktiviteter för dig och barnen under mellantiderna, men glesa inte för mycket. Får de amma fritt dagtid sover de bättre nattetid med.

En som tydligen inte förstod trådstarten...

Själv förstår jag ts absolut. Och det är inte lätt att sluta. Men för att hjälpa dig, ts, skulle jag rekommendera att du avvänjer dem en taget på natten. Låter som de jagar upp varandra. Låt maken och den äldre sova (om möjligt) i ett annat rum. Och när han vant sig och även du kan sova hos honom utan problem byt så maken tar den yngre.
  • CMH

Åh tack snälla för alla era kloka råd och tips! Ska visa alla svar för mannen så ska vi testa oss fram :)

Det är just nattetid jag vill sluta amma, en liten mysig amninsstund om dagen skulle jag kunna tänka mig att ha kvar men det kan ju bli förvirrande för barnen. Tusen tack igen :)

Egon-08 Ivar-13 Axel-14
Svar på tråden Hopplöst att få DOM att sluta amma