• Via

fördelar/nackdelar med pseudltvillingar

Jag har ett barn på 4 år och en bebis på 3 mån. Det stora var extremt missnöjd och skrek tills ca 3, 5 års ålder. Bebisen är otroligt nöjd och lugn. Nu borde jag äntligen vara nöjd! Men är sugen på att skaffa en till. Är det vansinne? Fördelar/nackdelar med pseudltvillingar?

• Svar på tråden fördelar/nackdelar med pseudltvillingar
  • malle88

Jag är pseudotvilling.

Positivt:

- alltid ha en lekkompis i nära ålder (är fortfarande min bästa vän).

- mindre avundsjuka mellan syskonen i början eftersom den äldre inte minns tiden innan den fick ett syskon.

Negativt (som jag minns det):

- jag fick nästan aldrig vara äldst. Eftersom vi var typ lika gamla behandlades vi så. Hon fick göra allt som jag fick m.m.

- det var nästan omöjligt att skaffa sig egna vänner. Hon var väldigt poppis och i princip alla som blev mina kompisar blev kompis med henne senare. Det blev väldigt ensamt.

Som vuxen har jag inga problem med det men i tonåren var det jättejobbigt.

• Lemt77

Jag har tvillingar och visste när de var bebisar att jag ville ha en till. En litet uppehåll i den tanken när de var runt 8 månader - 1 år då de var mer aktiva. Tvillingarna var 3 när fjärde kom. Kan egentligen inte uttala mig om att ha barn så tätt men tänker att jag aldrig skulle palla att ha en bebis under mina graviditeter.. Amning, bärande, vakna nätter osv. Det finns säkert fördelar oxå men de fördelarna finns kanske även om man väntar lite... Bara min tanke.

• Miss Maria

Jag har 3 barn som är födda inom loppet av 2år 11mån

Jag har ju inget att jämnföra med men jag har aldrig haft problem med att ha barnen tätt det ända som jag känner att jag "missat" lite är väl det här bebismyset" man har ju inte samma tid att sitta timme ut och timme in och bara glo på underverket<3!

Mina bara bråkar....och bråkar....och bråkar... Det är typ som en tävling hela dagarna...jag ska ha plattan....pax för tv kontrollen....idag är det min tur att välja film.....jag ska duscha först....mm mm!!!!

Men när dom leker ihop så har dom himla kul <3

Sen har jag märkt att rutinen för nattning blir samma för alla barn alltså dom går och lägger sig samma tid och det tycker jag är skönt

Du får gärna ställa frågor om du vill ts

• Via

Jag förstår lättnadens efter nattlig ???? känner likadant. Ja det är ju lite runt som jag "oroar" mig för, det där med att missa bebismyset. Men hur löser du allt det praktiska så som att gå och handla med barnen? Eller när du ska ut med bilen och ska bära typ två babyskydd osv. Det är mest det praktiska jag undrar över. Och hur gör du om den största ska till en kompis. Tar du med de små ????

• HWR

Det är nästan 18 månader mellan mina tjejer.

Fördelar:
    De leker himla fint med varandra! Eftersom de är i nästan samma ålder (nu 4 och 5) så har de samma intressen

De lägger sig samtidigt...

De tar hand om varandra

Nackdelar:
    Jag missade bebistiden...första året är en enda dimma..tur att jag tog många bilder ;)

De vill göra allt lika som den andra!!!!! Det går inte att tex pyssla med dem för då blir det bråk om saxen, pappret, pennorna etc... Plus att båda vill ha mig samtidigt, lika mycket.
    Vill en sitta i knät så vill såklart den andra också göra det. Och det slutar alltid med bråk. I stort sätt exakt samma som Miss Maria skriver :D

Nu blir det inga fler barn för mig men jag hade gärna skaffat en sladdis. Men aldrig aldrig att jag skulle ha skaffat barn tätt igen!!

Svar på tråden fördelar/nackdelar med pseudltvillingar