Anonym (Vienna) skrev 2016-01-07 10:58:39 följande:
Det känns lite tragiskt i det du skriver, för du gör det så stort å viktigt om vad just ANDRA tycker. Men idag är det ju ännu viktigare än någonsin vad just andra tycker, att man ska visa upp sig perfekt å lyckliga familjen på bloggar å facebook m.m.
Folk förstorar upp det stora "rosa molnet" men att få sitt första barn. Det är klart att det blir en omställning, det blir ju en större omställning för den som aldrig tagit ansvar för någon annan än sig själv tidigare, (det kan ex vara ett husdjur, häst osv, då vet man redan vad det innebär att någon är helt beroende av en annan och det är inte så stor omställning att få barn...iaf inte i mitt tycke, då är det inte ett "stort rosa moln", men alla är ju olika...)
Jag har barn med en man som har flera barn sen innan, detta var något jag funderar väldigt väldigt mkt på innan, och det blev inte bättre av att läsa här inne på forumet. Snarare så undvik det så mycket du bara kan om det påverkar dig negativt! Bry dig inte om vad andra tycker, utan känn efter själv - vad vill jag?
Jag å min sambo har haft våra duster men nu förstår vi varandra.Hans barn är lite större och min sambo förstår nu att det är viktigt att ta hand om "båda" sina familjer. Dels vi tre, och sedan alla, och sedan han å hans tidigare barn och sedan bara vi två. Vi tre måste kunna hitta på sådant som han gjorde med sina tidigare barn när de var små, dels för både vårt gemensamma barn skull men även för vår relations skull. Och vi måste även ta hand om våran relation, utan något barn alls. Och man kan visst bli en kärnfamilj i familjen. Ert gemensamma barn har ju SIN kärnfamilj.
Sedan tycker jag man ska vända på det å se alla fördelar istället. Pappan är van men en liten bebis när man själv står där å är osäker. Iaf jag har aldrig kännt ngn oro att lämna vår bebis å åkt iväg å gjort saker för mig själv, som man kan läsa om en del som inte verkar kunna göra det å lämna bebisen till att pappan har bebisen. Han är troligtvis mycket mognare än sist han skaffade barn.
Ditt barn kommer ha flera syskon som säkerligen ert barn kommer avguda men även baren sedan tidigare kommer gilla ert gemensamma barn när hen sedan finns så att säga. Ibland kan ju själva tanken vara jobbig, men när väl bebisen kommer så kommer dom allra troligast gilla barnet och bry sig om det. Är barnen större har ni dessutom kanske hjälp i form av barnvakt då å då.
Sedan kan man läsa tråd på tråd om oengagerade pappor, eller oengagerade pojkvänner som inte ger tillräckligt mkt uppmärksamhet i graviditeten osv, i just kärnfamiljer, nu vet du ju redan hur han är som pappa! Bara för att man skaffar barn med ngn som inte har barn innan, så är det inte lika med problemfritt, isf skulle det inte finnas så många skilsmässor å "nyfamiljer" det finns lika mycket problem där, om det inte fungerar relationsmässigt.
Tänkt istället på
vad du vill? Vad är viktigast för dig? Så lätt är det inte att hitta en man man vill leva sitt liv med, som man älskar och som man vill skaffa barn med. Det är ändå
första gången han skaffar barn
MED DIG. Och troligtvis vill han inte göra samma misstag som blev med hans förra förhållande eller förra val av partner.