• lollip0p

Jättehög puls (vecka 30)

Jag är gravid för första gången och graviditeten har varit väldigt lätt fram till nu. För bara någon månad sedan mådde jag hur bra som helst, bortsett från foglossningen som kom i vecka 15. Jag har hela tiden haft bra blodtryck, blodsocker och järnvärde

Nu när jag är i vecka 30 har jag dock börjat få jättehög puls (110-140 slag/minut) så fort jag står upp längre än någon minut. Även när jag promenerar känner jag efter en stund hur pulsen är högre än vanligt.

Gift 2015 - Bebis 2016
  • Svar på tråden Jättehög puls (vecka 30)
  • lollip0p

Min fråga är om någon vet vad problemet kan vara? Jag ska till BM den 4/1 men jag tänkte att jag kunde fråga här medan jag väntar.

• Una Flux

Kanske någon BM svarar och ger dig korrekt råd. Jag tänker att vid v30 är det ansträngande för ditt hjärta att pumpa runt ditt blod och till bebisen. Jag blev med flåsig mot slutet. Minns inte vad min puls låg på. Hög puls har man även vid högt blodtryck. Om du har huvudvärk bör du kolla upp ditt blodtryck.

• lollip0p
    Una Flux skrev 2015-12-30 21:05:23 följande:

Kanske någon BM svarar och ger dig korrekt råd. Jag tänker att vid v30 är det ansträngande för ditt hjärta att pumpa runt ditt blod och till bebisen. Jag blev med flåsig mot slutet. Minns inte vad min puls låg på. Hög puls har man även vid högt blodtryck. Om du har huvudvärk bör du kolla upp ditt blodtryck.

Tack för svaret. Jag är mest orolig för att det bara händer när jag står upp.
  • Februari16

Jag är i vecka 35 och började också få hög puls runt samma vecka som du är i nu. Pulsen ligger runt 120 fastän blodtrycket ligger runt 110/60, så det är ju positivt att blodtrycket inte påverkats. Min bm förklarade det med den ökade blodvolymen samt att pulsen kan bli högre om man är en sån som lätt samlar på sig vätska (vilket jag är). Pulsen kan tydligen också bli högre när järnvärdet sjunker.

Svar på tråden Jättehög puls (vecka 30)