• Anonym (Tjejen)

HJÄLP MIG!! Vad säger/gör jag till en vän i djup sorg?!

Min kompis förlorade just sin pappa under rätt dramatiska omständigheter. Han var inte "gammal" och inte sjuk. Så det är både en fruktansvärd chock och fruktansvärd sorg.

Jag vet inte själv vad jag känner, alltså hur mycket detta berör mig. Hur ledsen jag är. Det är ju ingen person jag saknar i vardagen alls, men känner mig så fruktansvärt påverkad av detta. Känner mig helt nedslagen av detta.

Vet inte hur jag ska bete mig, säga eller göra. Nu är jag dessutom inte i samma ort som henne.

Vad ska jag göra? Vad ska jag säga?

Snälla kan någon hjälpa mig.

Har hittills skickat sms till henne. Men alla ors känna så meningslösa och frågor som "hur är det" känns ju idiotiska. Har sagt såklart att jag finns för henne att hon kan ringa när som.

• Svar på tråden HJÄLP MIG!! Vad säger/gör jag till en vän i djup sorg?!
  • Whitehorse1979

Du ska ringa henne.

Hon kommer säkert inte att ringa.

Lyssna på henne.
    Har du möjlighet att åka till henne?

• Scoops

Att skriva att du finns räcker så bra så!
    Det viktiga är att du inte försvinner liksom, men du behöver inte heller tvinga dig på. Att få utrymme att sörja är också viktigt {#emotions_dlg.flower}
    Försök att inte känna dig stressad för att du inte gör "tillräckligt". Ett vänligt sms och kanske om någon dag ett telefonsamtal blir jättebra.

• BCH52

Ring henne! Det räcker att du säger "jag tänker på dig". Om du har möjlighet att träffa henne personligen så räcker en kram väldigt långt. Om du har något minne av hennes pappa, något positivt, något som visar att du minns honom på ett positivt sätt. Något han sagt eller gjort, berätta det. Framförallt håll kontakten vid liv, hon kommer inte alltid att orka.

• Anonym (Tjejen)

tack för era svar!!!

Jag ska ringa henne. Vet inte riktigt när. Vet inte om jag klarar av att ringa henne innan jag ska gå till jobbet. Jag kanske bryter ihop efter vårt samtal. I såna fall kan jag inte ringa henne förrän fredagkväll.

Jag kanske har möjlighet att åka till henne men jag har saker att ordna här där jag bor....

Lyssna på henne, det kan jag. Men jag vill också säga, fråga något. Men vad??

Jag jobbar inom vården men känner mig helt handfallen i detta. Hela situationen gör att jag känner mig deppig och nedslagen....känner mig konstig liksom. Vet inte vad jag ska/bör känna.

• Anonym (Ring)

Ring henne. Åk dit om hon vill. Fixa så att hon får mat i sig. Säg att du finns där för henne. Fråga om du kan hjälpa henne med något. Säg att du gärna lyssnar om hon vill prata. Bara var hos henne om det är det hon behöver.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Ring) skrev 2015-12-29 22:09:42 följande:

Ring henne. Åk dit om hon vill. Fixa så att hon får mat i sig. Säg att du finns där för henne. Fråga om du kan hjälpa henne med något. Säg att du gärna lyssnar om hon vill prata. Bara var hos henne om det är det hon behöver.

Vi bo inte i samma stad. Hon är hemma hos sin mamma och släktingar hälsar på så jag vet att hon inte är ensam. Jag har skrivit till henne att jag finns här vad det än gäller, att hon får ringa när aom helst på dygnet....

Jag jobbar och kan inte bara åka dit.
  • Anonym (Vän)

Skriv till henne att du tänker på henne,att du önskar henne styrka&kram

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Vän) skrev 2015-12-29 22:16:39 följande:

Skriv till henne att du tänker på henne,att du önskar henne styrka&kram

Det har jag redan gjort. Men det känns så förbannat lite och meningslöst :(
  • Anonym (Vän)

Jag hade det svårt en gång och när en bekant skrev så till mig,att hon tänker på mig,kändes det mycket bättre.Jag kände mig inte lika ensam i detta.

• ssa123

Jag förlorade min pappa under dramatiska omständigheter. Att bara få ett mess med 'tänker på er' 'beklagar sorgen' el liknande hjälper massor. Även om man inte orkar svara på messet. Jag orkade inte riktigt svara i telefonen de första dagarna men de kändes fint att folk ringde iaf.

Nu är du inte i närheten av din vän, men all praktisk hjälp man kan få är underbart skönt också. Tex handling matlagning osv.

Men bara en liten omtanke räcker vääääldigt långt!

• Finast

Som många här säger, det räcker långt bara att skriva ett mess och berått att du tänker på henne och finns där om hon vill.
    Ytterligare en sak som jag personligen saknade både när min syster och mormor dog att efter respektive begravning blev det tyst och tomt. Alla som funnits där innan gick vidare med sina egna liv (vilket inte är så konstigt) men jag kände mig väldigt ensam i min fruktansvärt stora, och svårhanterliga sorg. Allt var över och kvar stod jag ensam och skulle hantera att hela min värld förändrats... 
    Så: fortsätt hör av dig även efter begravningen. Din vän kanske vill, men inte orkar ta kontakt själv. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Tjejen)
    Finast skrev 2015-12-29 23:15:51 följande:

Som många här säger, det räcker långt bara att skriva ett mess och berått att du tänker på henne och finns där om hon vill.

Ytterligare en sak som jag personligen saknade både när min syster och mormor dog att efter respektive begravning blev det tyst och tomt. Alla som funnits där innan gick vidare med sina egna liv (vilket inte är så konstigt) men jag kände mig väldigt ensam i min fruktansvärt stora, och svårhanterliga sorg. Allt var över och kvar stod jag ensam och skulle hantera att hela min värld förändrats... 

Så: fortsätt hör av dig även efter begravningen. Din vän kanske vill, men inte orkar ta kontakt själv. 

Tack för att du delar med dig. Bra och fint att höra från någon som varit med om något fruktansvärt.

Jag har också varit med om hemska händelser i mitt liv...konstigt nog när jag tänker efter så ha få...nästan inga hört av sig till mig, inte mer än en gång iaf.

Alltså jag själv vill ju vara sjukskriven för att "deala" med detta. Denna händelse på erfar mig jättemycket. Mår inte bra. Och ändå, det är enbart min kompis pappa liksom.

Vill bara träffa kompisar och prata av mig, träffa en tisigare psykolog som jag gick hos och typ gråta. Men måste jobba nu i några dagar. Helvetes jävla fula liv :( fattar inte hur jsg ska klara av det och det är ändå inte jag som drabbats!!
  • Anonym (.)

Empatisk,lugn,kärleksfull,god lyssnare , se signaler, vändscheman,badda munnen.. Finns en massa saker man skall tänka på!

• 1234568

En sak du kan göra direkt. Beställ någon mat från någon av restaurangerna där hon bor. Betala och skicka dom att leverera. (om det inte finns annat så pizza).

En av dom sakerna som folk i sorg glömmer och inte har ork för är att laga mat. Och ofta glömmer man äta.

Såklart kan du skicka blommor, men som nära vän tycker jag mat är helt acceptabelt.

Svar på tråden HJÄLP MIG!! Vad säger/gör jag till en vän i djup sorg?!