• Ulrika 80

sover dåligt

Jag behöver tips och råd. Vi har en dotter på 11 månader som sover extremt dåligt på nätterna. Hon somnar bara i min famn ( vilket egentligen är ok) men hon vaknar i princip alltid så fort jag lägger ner henne. Jag brukar sätta mig i sovrummet med henne runt 7 när hon är trött och ge henne en flaska välling och hon brukar somna rätt fort. Problemet sem är att varje gång jag försöker lägga över henne i sin säng vaknar hon. Tar jag upp henne somnar hon oftast direkt.

Ibland kan jag gå ner till mannen och sonen runt 9 om jag har tur men då vaknar hon oftast efter 30 minuter. Då får hon ofta en flaska välling till. På natten sen sover hon max 2 timmar. Hon sover ok på dan runt 1-2 timmar och i sin säng eller vagnen.

Jag är helt slut av sömnbrist. Är det någon som har något bra råd?

• Svar på tråden sover dåligt
  • MrsP79

Det är ju svårt med sömn och små barn, ett tips som funkar på ett barn funkar kanske inte på nästa.

Jag har alltid försökt få mina barn att somna själva så mycket som möjligt. Ibland har vi suttit bredvid, när de varit små har jag passat på att lägga dem när de är mätta och glada! Sjungit lite och sen lagt dem. Kan du väcka henne lite när hon druckit upp vällingen, och lägga ner henne så att hon somnar av sig själv? Barn vaknar ju oftast till lite på nätterna och då är allt runt omkring som det var när de somnade, brukar det vara lättare för dem att somna om själv. Dvs har hon somnat i din famn och du inte är där när hon vaknar, så kan hon bli orolig.

Min yngsta på 7 månader somnar ofta i min famn, jag lägger ner honom, sen sover han hela natten, med ett uppvak ibland. Då hjälper det att bara ta upp honom och vagga lite. Ibland somnar han själv i sin säng.

Jag förstår att det är jobbigt och att du vill ändra på nattningsrutinen, men du ska veta att det förmodligen blir bättre ju äldre hon blir.

Svar på tråden sover dåligt