• kallasdaffnierier

Namn till baby samma som levande släkting? vad tror ni?

Hej!

Väntar en flicka i mars. Funderar på om att vi ska döpa henne till samma namn som min mormor, som fortfarande är i livet.

Är ett fint namn.

Vet att det är lite tabu att göra så i Sverige men internationellt döper man hejvilt till samma namn som mamma/mormor/syster osv.

Vad säger ni? Min mormor har betyTT mycket för mig är det okej?

• Svar på tråden Namn till baby samma som levande släkting? vad tror ni?
  • Vickan I

Jag tycker det går bra. Min kusin fick vår mormors namn (hon levde då). De bor i Spanien och är vanligt göra så där.

• Lemt77

Det tycker jag är väldigt fint gjort att göra. Inget annat :)

• mawliens

Självklart kan ni döpa henne efter din mormor :) Tycker det är så fint när ett namn har en betydelse.

Min sambos storebror döpte sin första son efter deras pappa som gick bort efter en tids sjukdom för 3 år sedan.

• Jemp

Ja, det är väl inget fel med det?
    När det är så nära släkt är det väl en fördel om det är någon man kan tänka sig att döpa sitt barn efter med tanke på att det lär tolkas så och inte bara att det råkar vara ett fint namn sas.

Mormor känns ok, men närmre eller mer jämnårigt känns knivigt mest med tanke på förväxlingsrisk. 

• Ego Lovers

Mina barn har fått namn från levande släktingar men inte som tilltalsnamn. Min svägerska och hennes syssling har samma namn sysslingens syster har samma namn som min man och svägerskans mormor.

Svar på tråden Namn till baby samma som levande släkting? vad tror ni?