• Bonusmamman till 2

Plötsligt harar styvbarnen mig

Har varit sambo nu i 2,5 år och allt har funkat bra. Visst har det varit duster med barnen men inte mer än med egna barnet. Bonusbarnen är 17 och 14. Min egen är 15. Men efter i somras så har båda barnen plötsligt fått för sig och hata mig så mycket att dom nu straffar sin pappa genom att intekomma hit. Börja när mamman blev nekad underhåll och hela barnbidraget. Barnen bodde 80% hos oss. Mamman jobbar inte och lägger nu skulden på mig att det är jag som bestämmer att pappa inte vill betala underhåll så nu måste hon sälja sin lägenhet? Barnen begär av sin pappa att han ska slänga ut mig o min son och aldrig ha med oss att göra igen annars vill dom inte vara med honom.

Hur gör man nu? Stannar eller flyttar??

Ska jag behöva lämna mitt livs kärlek för barnen begär det? (Stora tösen som är den krävande)

Jag har varit en bra bonusmamma som gjort mycket för dom, köper kläder, saker, gett pengar till extra nöjen osv....

Förra sommaren hata dom sin mamma o vahos oss på heltid i 8 mån. I våras hata den yngre sin pappa o stanna hos mamma i 3 mån. Och nu detta??

• Svar på tråden Plötsligt harar styvbarnen mig
  • Anonym (U)

Låter som bortskämda ungar som får vända kappan efter vinden. Dessutom har dom väl få hört en del skit från sin mor och därför är du hatobjektet just nu.

Har ni satt er ner och pratat med ungarna. Så här fungerar underhåll och barnbidrag och de skall användas till etc.?

• Anonym (z)

Jag säger som U.

Sätt er ner och prata med tonåringarna om vad underhåll är och vad det är till för.

Självklart ska ni inte separera med anledning av en 17-årings nycker.

• Anonym (n)

tonåringar är så pass gamla att de bör förstå om ni förklarar underhållsreglerna. mamman har ju säkert sagt att pappan inte vill betala och fått det låta som om det är han som gör fel.

• Brumma

Dom ovan..

Man separerar inte pga ett barns nycker eller ogillande. Msn låter inte ett barn ta det ansvaret - bära det ansvaret..

Tänk själv när barnet förstår att mamma eller pappa är olycklig/valde bort sin kärlek för att barnet fick ett infall :/

Dessutom är dessa "barn" tillräckligt gamla för att förstå både att föräldrarna behöver en annan vuxen att dela livet med och den ekonomiska biten.

Vill de bo hos mamman är de tillräckligt gamla att välja det själva. Då behåller naturligtvis mamman barnbidraget och får underhåll från pappan. Om inte så får de även förstå att samma premisser gäller åt andra hållet.

Vill de bo hos pappa men "ser till" att mamman får fortsätta ha bidrag hon inte är berättigad till får ni mycket tydligt förklara att då har ni heller ibte råd med ngt extra. Aktiviteter, kläder, månadspeng, semestrar - allt kommer att bli lidande.

Så. Ha ett samtal - eller låt pappan ha det - om vad som gäller och vilka konsekvenser saker och ting får. Och förklara att de faktiskt är tillräckligt gamla för att dels bestämma själva men även tillräckligt gamla för att ta ansvar - och konsekvenserna - för sina val.

De är alldeles för gamla för att hålla på och ställa föräldrarna mot varandra..

Vad säger pappan?

Svar på tråden Plötsligt harar styvbarnen mig