• Anonym (stup)

Mitt ex kom hem stupfull

Separerad på halvtid sedan sju år. Mitt ex har träffat en annan man (ett drygt år sedan).

Och igår hände det som jag haft lite på känn. Kl 23.30 ringer min 12-åriga dotter. Hon är hos mitt ex, mamman som nyss kommit hem med sin kille. Mamman är så full att hon knappt kan prata. Killen också. Jag blir ju iskall men behåller lugnet och säger att jag kommer och hämtar henne om 10 minuter. Hon smiter ut och hoppar in i bilen, och vi åker hem till mig. Hon är så ledsen att hon skakar.

Tydligen hade de varit fulla redan på dagen. Min dotter hade märkt det när mamman skulle hälla upp måltidsdryck i glaset. Hon fortsatte hälla trots att glaset var fullt.

Sedan skulle de gå på en kort promenad. Min dotter blev tillfrågad om hon ville följa med, men det ville hon inte. De kom tillbaka tre timmar senare och var alltså stupfulla.

Jag pratade så klart med min dotter, och lugnade henne när vi kom hem till mig. Min äldre son (15) var kvar i huset men han sms:ade och sa att han klarar sig. 

Vid 00.30 började exet ringa. Men jag svarade inte. Efter tre försök skrev jag sms: "Gå och lägg dig". Fick svaret: "Lagt mig". Sen två nya försök att ringa. Sen lyckades hon skicka sin gps-position av misstag till mig, varpå hon själv ifrågasatte varför jag skickat den med: "Va?".

I morse skickade jag ett argt sms och fick svaret att "de träffat grannar på vägen som de gått hem till" men att det inte kommer att hända igen.

Problemet är ju att hon var full redan innan hon träffade grannarna. I somras hände ungefär samma sak. De var på fest hos grannar MED barnen och jag fick veta att hon varit stupfull även då.

Jag vill inte att mina barn ska utsättas för den här skiten.
    Vad ska jag nu göra?

• Svar på tråden Mitt ex kom hem stupfull
  • klyban

Du har barnen varannan vecka?
    I så fall kan du fråga snällt, om hon inte kan dricka när hon är barnfri.
    Men sällan blir det så enkelt :/

Men värt ett försök ändå.

• Anonym (Bara finnas)

Du kan inget göra förutom att finnas där för dina barn. Säg att det är okej om dottern vill åka till dig på mammas vecka om nått sånt här händer. Dock är hon så pass gammal att hon får själv avgöra vart hon vill bo. Men det måste komma från henne. Vilken fin pappa du är för dina barn. Kram

• Anonym (stup)

Ja varannan vecka

Har pratat med min dotter och sagt att hon måste berätta om det hönder igen, att hon aldrig kommer att behöva se mig full och att jag alltid kommer och hämtar henne om något händer igen. Hon verkade må bra idag så jag frågade om hon ville tillbaka. Och det ville hon

• Anonym (T)

Du är en god förälder. Skönt att veta att du ställer upp för dina barn.

Så länge det inte eskalerar tror jag inte du kan göra mer än du gör i nuläget.

Bara var tillgänglig och hjälp barnen då de behöver din hjälp. Skönt att de har förtroende för dig och kan vända sig till dig.

Lycka till.

• Anonym (n)

eftersom barnet är så pass stort kan ni väl ha den dealen att hon hör av sig och att hon alltid är välkommen till dg om det är nåt. Så försöker min särbo säga till sina barn där det också är jobbigt med den andra föräldern. 

Däremot undrar jag hur lämpligt det är att barn ens bor i en sån miljö

• Anonym (stup)

Jo båda verkar ha förstått att det är viktigt för mig att få veta. Vill inte lägga ansvar på dem, men i kontrast till att aldrig få veta kändes det som ett bättre av två dåliga alternativ.

Tack för stöd och tankar

• Fru Tant

Du har en femtonåring där också som skulle kunna hjälpa till att ta lite ansvar. Ta med lillasyster därifrån exempelvis när du blir dåligt.

• Studentpappa

Prata med soc, säg åt kärringen att skärpa sig. Det ska förmodligen mycket till för att en alkoholiserad mamma ska förlora vårdnaden till en skötsam pappa men försöka går ju.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Nej)

Som barn till en missbrukande mamma så tycker jag du ska göra en orosanmälan till soc. Kan du ta hem barnen på heltid eller iallafall dottern som verkar lidande av det så gör det.

Min mamma åkte in på behandling när jag var 8 år och min pappa fanns inte där som du.

• Fru Tant
    Studentpappa skrev 2015-12-27 19:31:56 följande:

Prata med soc, säg åt kärringen att skärpa sig. Det ska förmodligen mycket till för att en alkoholiserad mamma ska förlora vårdnaden till en skötsam pappa men försöka går ju.

God idé! Varför inte börja med något anonymt som "orolig granne" eller dylikt?
  • Anonym (stup)

Det som är spännande är att hon själv jobbar på soc, med familjehemsplaceringar av barn som far illa på hemmaplan

• Madraykin

Brukar mamman supa till det när barnen är hemma? Och då inte nödvändigtvis att hon blir så full som hon blev igår, men hennes alkoholintag generellt tänker jag?

Barnen är ju så pass stora att de själva bör kunna avgöra om de vill bo mer hos dig regelbundet eller tom på heltid, men att du får ta upp det med dem? Väcka frågan? Innan soc eventuellt kopplas in tänker jag. 

• Anonym (stup)

Nej, det brukar hon inte. Det hände en gång i somras också. Men tycker ändå detta var omdömeslöst. När hon är med mina barn ska hon vara nykter så att hon kan hjälpa dem, hämta dem eller lämna dem om så behövs. Vi bor båda "på landet" med allt vad det innebär. Och inget av det hade hon en chans att göra mellan 18 och 8 morgonen efter...

• Anonym (SSS)
    Anonym (stup) skrev 2015-12-27 20:53:03 följande:

Det som är spännande är att hon själv jobbar på soc, med familjehemsplaceringar av barn som far illa på hemmaplan

Strålande, gör en anmälan så får hon skämmas ögonen ur sig på jobbet sen. Kanske hon vaknar upp och inser vad hon utsätter sina egna barn för.
  • Madraykin
    Anonym (stup) skrev 2015-12-28 05:34:03 följande:

Nej, det brukar hon inte. Det hände en gång i somras också. Men tycker ändå detta var omdömeslöst. När hon är med mina barn ska hon vara nykter så att hon kan hjälpa dem, hämta dem eller lämna dem om så behövs. Vi bor båda "på landet" med allt vad det innebär. Och inget av det hade hon en chans att göra mellan 18 och 8 morgonen efter...

Ok men du skriver i ts att du hade det "på känn". Vad grundade sig den känslan på?
  • pyssel

Om det kommer till din kännedom när mamma är stupfull hela dagen så kan du kallt räkna med att det finns ett antal tillfällen däremellan som mörkas då mamma är "bara full", eller lite mindre full än sitt sällskap. Inte okej för barn att skolas in i medberoende eller leva så ö.h.t.

Alla hästar hemma
Svar på tråden Mitt ex kom hem stupfull