• knugen

Rakvatten efter rakning?

Hej! Är rätt ny med det här med att raka mig (i ansiktet då alltså). Jag vet hur man rakar sig, har en bra hyvel osv. Men efter rakningen så undrar jag, ska man ta på rakvatten eller blir det bara irriterat då efteråt? Tänker mer på filmer, exempelvis "ensam hemma" då killen tar på lite rakvatten och skriker som en dåre. Att det gör ont eller svider är inte hela världen, men att det blir rött och irriterat vill jag däremot inte att det ska bli. Så vad har ni för tips? 
    OBS: Vet inte vart jag skulle lägga tråden men förhoppningsvis så vart det rätt.

• Svar på tråden Rakvatten efter rakning?
  • Anonym (Mjo)

Jag trodde rakvatten var till för att just lugna huden efter rakning!?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ska och ska, man kan göra det.

Jag gör det aldrig, rakar mig med raktvål som har en behaglig doft ändå och har inga problem med att huden behöver "lugnas" utom de gånger jag haft långt skägg och rakar mig för första gången på några månader men då brukar jag använda någon slags mjukgörande istället.

Om du upplever att du behöver något som lugnar efter rakning ska du nog satsa på någon after shave lotion istället.

Ytterligare en rekommendation, om du inte har/har testat det är att använda säkerhetshyvlar, alltså en rakhyvel som tar dubbelsidiga rakblad. När jag gick över till det för några år sedan upplevde jag en långt bättre rakning och dessutom är det betydligt billigare än kassetter som Gillette.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • knugen

Tack så mycket för båda era svar. Var nog bara lite nojig över att huden skulle bli irriterad då det tydligen svider lite grann. Men det vart bra, vart nog ett litet svid fast det gick över på några sekunder... Tack återigen för båda era svar, god jul på er! :)

• Anonym (Skäggis)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-25 12:17:07 följande:

Ska och ska, man kan göra det.

Jag gör det aldrig, rakar mig med raktvål som har en behaglig doft ändå och har inga problem med att huden behöver "lugnas" utom de gånger jag haft långt skägg och rakar mig för första gången på några månader men då brukar jag använda någon slags mjukgörande istället.

Om du upplever att du behöver något som lugnar efter rakning ska du nog satsa på någon after shave lotion istället.

Ytterligare en rekommendation, om du inte har/har testat det är att använda säkerhetshyvlar, alltså en rakhyvel som tar dubbelsidiga rakblad. När jag gick över till det för några år sedan upplevde jag en långt bättre rakning och dessutom är det betydligt billigare än kassetter som Gillette.

Var köper man såna? Dubbelsidiga rakblad alltså. Vad heter de i butik?

Jag kör Gillette men har väldigt känslig hy och får lätt irriterad hy.

Testar gärna något annat.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Skäggis) skrev 2015-12-25 13:58:38 följande:
    Var köper man såna? Dubbelsidiga rakblad alltså. Vad heter de i butik?

Jag kör Gillette men har väldigt känslig hy och får lätt irriterad hy.

Testar gärna något annat.
    Mitt bästa förslag är att titta här:
    www.gents.se/

De har i stort sett allt som behövs och det är därifrån jag köper mina. Om du bestämmer dig för en hyvel med dubbelrakblad så köp deras testpack för att se vilka blad som passar dig. Jag kör Feather men min bror använder Merkur, han säger att han inte kan raka sig med Feather utan blodspillan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Skäggis)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-25 14:35:12 följande:

Mitt bästa förslag är att titta här:

www.gents.se/

De har i stort sett allt som behövs och det är därifrån jag köper mina. Om du bestämmer dig för en hyvel med dubbelrakblad så köp deras testpack för att se vilka blad som passar dig. Jag kör Feather men min bror använder Merkur, han säger att han inte kan raka sig med Feather utan blodspillan.

Tack!
  • Anonym (hkkgjlkgg)

Ja det tycker jag TS,då luktar du gott sen...:)

Svar på tråden Rakvatten efter rakning?