• aj635

Okänd fader

Kan man bli tvingad att uppge faderns namn hos familjerätten, fast man från början kommit överens om att han ska vara "okänd"? 

• Svar på tråden Okänd fader
  • foodforclouds

Socialnämnden kommer att starta en utredning för att komma fram till vem som är möjlig fader till barnet. För att BARNET har rätt till sina föräldrar. Funkar inte riktigt så att man kan "komma överens" om att inte ta ansvar för det barn man har satt till världen.

• aj635

Nu kommer barnet att få veta vem pappan är. Men undrar just över om han måste skriva på papper.

• mawliens

Nja tror inte du måste skriva vem som är fadern. Tänk om man inte vet vem fadern är liksom. Tänker på om man tex har ett one night stand på fyllan tex, händer ju faktiskt folk där ute. Då måste man ju kunna skriva att fadern är okänd på papper? Och inte kan väll någon "bevisa" om du vet vem fadern är eller inte.

• Mälaröbo

Ingen som reagerar på att TS tänker berätta för barnet? Inte ok att lägga en livslång hemlighet på sitt barn. För övrigt kan man nekas underhåll från fk om man inte varit samarbetsvillig i faderskapsutredningen.

• aj635

Jag har nu fått svar på min fråga. Min barnmorska frågade en kunnig och insatt i person i ärendet. Vi har ingen skyldighet att skriva under något papper. 

För övrigt frågade jag inte om andras åsikter om detta, utan om fakta.

• mawliens
    aj635 skrev 2015-12-22 20:29:51 följande:

Jag har nu fått svar på min fråga. Min barnmorska frågade en kunnig och insatt i person i ärendet. Vi har ingen skyldighet att skriva under något papper. 

Misstänkte detta med :) Skönt att du har fått svar. Lycka till med allt!
  • Mälaröbo
    aj635 skrev 2015-12-22 20:29:51 följande:

Då är ju familjeliv ett bra ställe att ställa frågan.... Hade din barnmorska någon fakta om vad sim händer med ett barn som tvingas bära på hemligheter åt sina föräldrar, eller gällde ditt dilemma bara er vuxna?
  • mawliens
    Mälaröbo skrev 2015-12-22 23:15:23 följande:
    Då är ju familjeliv ett bra ställe att ställa frågan.... Hade din barnmorska någon fakta om vad sim händer med ett barn som tvingas bära på hemligheter åt sina föräldrar, eller gällde ditt dilemma bara er vuxna?
    Men asså lägg av, låt var och en sköta sitt istället. Vad andra väljer att göra angår inte dig.
  • aj635

Har som sagt fått svar på min fråga.

Kommenterar inte ens dina åsikter. Du vet inget om oss, så dina åsikter är ovidkommande. 

• Mälaröbo
    mawliens skrev 2015-12-22 23:19:47 följande:
    Men asså lägg av, låt var och en sköta sitt istället. Vad andra väljer att göra angår inte dig.
    ....hahaha, what??? Det är ju inte precis så att jag letat upp en privatperson, som vill hålla saker privata, och gett personen min åsikt... Att skriva på ett öppet forum är väl inte direkt en signal på att man vill att "var och en sköter sitt".
  • kathen

Fast egentligen så angår det alla... Det blir väldigt dyrt för skattebetalarna om alla ensamstående ska börja uppge "fader okänd" och låta skattebetalarna betala underhåll istället för barnets pappa.

Svar på tråden Okänd fader