Hur få honom att försvara mig inför barnet?
Situationen är den att min partner som har två barn i skolåldern accepterar att barnen säger elaka saker till mig. Det kan vara olika situationer men kan handla om exempelvis att barnet blir upprörd om vi spelar ett spel och förlorar och så säger det elaka saker. Då tycker jag att det är min partner som ska säga åt barnet och visa att han inte accepterar sådant beteende. Men han säger inget.
Däremot säger han till för mycket annars, skriker och gapar åt barnen för onödigheter då de leker och är glada och är som barn är. De överreagerar inte utan har roligt och trivs tillsammans. Han förstör ofta stämningen med sitt gap och förmaningar som till största delen är i onödan. MEN då i sådana situationer som jag beskrev ovan så säger han inget och reagerar inte alls. Han tycker jag själv ska säga till och reagera, jag tycker det är hans sak att förmana barnet och visa han inte accepterar att barnet behandlar mig så. Han anser han inte har med det att göra att det är min sak att säga ifrån.
Jag behöver argument som gör att han lyssnar på mig. Jag är arg och känner mig oälskad av honom men han tycker bara jag gnäller....Hur har ni andra gjort i dylik situation?