• Anonym (??)

Endometrios

Kan man bli gravid på naturlig väg med endo? någon som blivit det på naturlig väg? Är så rädd för att lida av endo kan man få det plötsligt efter en graviditet? Och finns det behandling på väg som tar bort den helt?? Är så rädd att aldrig mer kunna bli gravid pga val jag gjort...

• Svar på tråden Endometrios
  • Anonym (sara)

Vad menar du med "pga de val du gjort"? Tror du att du har orsakat endon själv?

Man kan absolut bli gravid på naturlig väg med endo. Bland de som är infertila är endo vanligt, men de flesta som har diagnosen kan ändå få barn på naturlig väg. Det hela beror på vart din endo sitter. 

Man kan inte bota endo helt. Man kan stoppa utvecklingen genom hormonell behandling, och en del av det kan opereras bort, men för varje gång man blöder så göds den på nytt. 

Varför tror du att du helt plötsligt skulle fått endo efter en graviditet? Jag tror inte att man får det helt plötsligt i vuxen ålder, då har man nog hela tiden haft det men kanske inte tillräckligt mycket för att känna av det. Jag har blivit gravid två gånger, oplanerat, trots endo som jag känt av ända sedan jag var 16år. 

• Anonym (??)

Kan den sprida Sig till flera ställen när man har mens? Jag gjorde en abort o då blödde jag väldigt mycket o länge så tror det utlöst det hela.. Har du konstaterad endo?

• Anonym (sara)
    Anonym (??) skrev 2015-12-20 13:35:11 följande:

Kan den sprida Sig till flera ställen när man har mens? Jag gjorde en abort o då blödde jag väldigt mycket o länge så tror det utlöst det hela.. Har du konstaterad endo?

Ja, jag är diagnostiserad genom titthålsoperation. Fick min diagnos efter en abort, hade då min första kännbara cysta, men jag hade haft endosmärtor i många ur utan att veta att det var endo. En abort utlöser inte endo,men som sagt, alla blödningar kan ju förvärra tillståndet. Tala med en läkare. Det mesta går att få bort tillfälligt, med undantag från en del sammanväxningar, så ju snabbare du får hjälp, desto bättre är det. Mina smärtor minskar rejält när jag behandlar med hormoner, då har jag nästan inte ont alls. Hur din fertilitet är påverkar kan man inte säga, för det beror som sagt på var endon sitter. De flesta kan som sagt få barn som vanligt ändå, men är du i en stabil relation så hade jag inte skjutit upp barnafödandet för länge om jag va du. Fertiliteten minskar ju för alla kvinnor med åren, tyvärr lite mer för endo-kvinnor, och man behöver ju inte utmana ödet om man verkligen vill ha barn. 
  • Anonym (??)

Ja jag vill ha barn men min pojkvän vill inte det förän om många år. Påverkas äggen negativt av endo??

• Anonym (??)

Dom kan väl inte göra så mycket åt endo. Dom brukar väl behandla Med ppiller? IsåfallKan jag ju börja Äta det o behandla .

• Anonym (Nej)

Tråkigt att din pojkvän övertalade dig att göra abort.

Men det påverkar nog inte så att en endo kan komma eller bli värre, då hade det blivit så ändå.

Undvik att bli gravid igen nu, så du slipper göra abort igen..

• Anonym (??)
    Anonym (Nej) skrev 2015-12-20 17:31:33 följande:

Tråkigt att din pojkvän övertalade dig att göra abort.

Men det påverkar nog inte så att en endo kan komma eller bli värre, då hade det blivit så ändå.

Undvik att bli gravid igen nu, så du slipper göra abort igen..

Jag är jätte skraj nu ifall jag inte kan bli gravid igen. Jag har aldrig haft symtom tidigare utan det blev efter. Aborten. Menar du att endo inte sprider sig mer genom blödningar?
  • Anonym (sara)
    Anonym (??) skrev 2015-12-20 17:07:06 följande:

Ja jag vill ha barn men min pojkvän vill inte det förän om många år. Påverkas äggen negativt av endo??

Nej äggen tror jag inte påverkas, utan det som kan bli problem är om äggstockar eller livmodern skadas för att det växer endometriosvävnad på dom. Men de blir inte automatiskt skadade för att det växer endo på dom, det är jättevanligt att man t.ex får cystor och sammanväxningar på äggstockarna. Jag har på både livmoder och äggstockar och kunde ändå bli gravid. Det finns även viss forskning som visar på ett något ökad missfallsrisk eftersom den kroniska inflammationen som sjukdomen innebär gör att livmodern blir en ogästvänlig miljö för fostret, men det är ju vanligt med missfall även hos friska kvinnor utan endo. Det får man kanske räkna med att det kan inträffa innan man får sitt barn. Det är trots allt liten risk. Om du har endo så hade du det även innan aborten, och du blev ju ändå gravid.

Endo kan behandlas genom att man opererar bort endo-härdar, men detta försöker man undvika in i det sista eftersom operationen i sig kan ge komplikationer. P-piller är det vanligaste behandlingssättet. Då tar man dom utan uppehåll för att slippa mensen så länge som möjligt. Jag blir helt symptomfri då. Tror att det blir lättare att slappna av då, då tänker man inte riktigt på att man har sjukdomen plus att det ger optimerar dina förutsättningar att bevara fertiliteten fram tills att du är redo för barn.
  • Anonym (??)
    Anonym (sara) skrev 2015-12-20 18:07:46 följande:

Nej äggen tror jag inte påverkas, utan det som kan bli problem är om äggstockar eller livmodern skadas för att det växer endometriosvävnad på dom. Men de blir inte automatiskt skadade för att det växer endo på dom, det är jättevanligt att man t.ex får cystor och sammanväxningar på äggstockarna. Jag har på både livmoder och äggstockar och kunde ändå bli gravid. Det finns även viss forskning som visar på ett något ökad missfallsrisk eftersom den kroniska inflammationen som sjukdomen innebär gör att livmodern blir en ogästvänlig miljö för fostret, men det är ju vanligt med missfall även hos friska kvinnor utan endo. Det får man kanske räkna med att det kan inträffa innan man får sitt barn. Det är trots allt liten risk. Om du har endo så hade du det även innan aborten, och du blev ju ändå gravid.

Endo kan behandlas genom att man opererar bort endo-härdar, men detta försöker man undvika in i det sista eftersom operationen i sig kan ge komplikationer. P-piller är det vanligaste behandlingssättet. Då tar man dom utan uppehåll för att slippa mensen så länge som möjligt. Jag blir helt symptomfri då. Tror att det blir lättare att slappna av då, då tänker man inte riktigt på att man har sjukdomen plus att det ger optimerar dina förutsättningar att bevara fertiliteten fram tills att du är redo för barn.

har du sammanväxningar på båda äggstockar?
  • Anonym (sara)
    Anonym (??) skrev 2015-12-20 18:31:56 följande:
    Japp. Och på urinblåsan. Livmodern har växt ihop med tarmarna osv. Det orsakar en del smärtor för mig om jag inte behandlar det men i övrigt så fungerar kroppen ändå som den ska. Endo kan kännas fruktansvärt att drabbas av och man blir rädd och stressad. Men oftast är det helt i onödan. 
  • Anonym (??)

Är rädd att endon spridit Sig o blivit jätte mycket eftersom jag bara. Börjat känner jag. jjJJ

Anonym (??) skrev 2015-12-20 18:31:56 följande:

Är du säker på att det va sammanväxningar när du blev gravid? Jag är jätte rädd att min endo blivit jätte mycket eftersom jag. Har såna som smärtor jag aldrig känt tidigare
  • Anonym (sara)
    Anonym (??) skrev 2015-12-20 18:43:08 följande:

Är rädd att endon spridit Sig o blivit jätte mycket eftersom jag bara. Börjat känner jag. jjJJ

Är du säker på att det va sammanväxningar när du blev gravid? Jag är jätte rädd att min endo blivit jätte mycket eftersom jag. Har såna som smärtor jag aldrig känt tidigare
    Ja det är jag. Sammanväxningarna tar ett tag att utvecklas och jag gjorde titthålsoperation bara någon månad efter att jag gjorde en abort. Mitt blev också värre efter aborten, men det kändes mest som en tillfällig försämring. Gå till läkaren och låt de kolla med ultraljud och börja med P-piller så har du iallafall gjort allt du kunnat för att förebygga. Oroa dig inte i onödan. 
  • Anonym (??)
    Anonym (sara) skrev 2015-12-20 18:56:50 följande:

Ja det är jag. Sammanväxningarna tar ett tag att utvecklas och jag gjorde titthålsoperation bara någon månad efter att jag gjorde en abort. Mitt blev också värre efter aborten, men det kändes mest som en tillfällig försämring. Gå till läkaren och låt de kolla med ultraljud och börja med P-piller så har du iallafall gjort allt du kunnat för att förebygga. Oroa dig inte i onödan. 

Fick du fler sammanväxningar eller mer endo efter aborten?
  • Anonym (sara)
    Anonym (??) skrev 2015-12-20 19:28:49 följande:
    Fick du fler sammanväxningar eller mer endo efter aborten?
    Det vet jag faktiskt inte. Har inte gjort några fler operationer än precis efter. Det blev en tillfällig försämring som sedan blev bättre med medicineringen. Nu är det 10 år sedan och nu har jag med största sannolikhet fått fler sammanväxningar enligt läkaren, utifrån hur min smärta har utvecklats. Men jag är inte speciellt orolig ändå. Jag tror inte på att ta ut något i förskott. Om du skulle ha problem med att bli gravid så finns det så mycket hjälp att få, så det mest sannolika är att du kommer få dom barn du vill ha.
  • Anonym (??)
    Anonym (sara) skrev 2015-12-21 06:15:53 följande:

Det vet jag faktiskt inte. Har inte gjort några fler operationer än precis efter. Det blev en tillfällig försämring som sedan blev bättre med medicineringen. Nu är det 10 år sedan och nu har jag med största sannolikhet fått fler sammanväxningar enligt läkaren, utifrån hur min smärta har utvecklats. Men jag är inte speciellt orolig ändå. Jag tror inte på att ta ut något i förskott. Om du skulle ha problem med att bli gravid så finns det så mycket hjälp att få, så det mest sannolika är att du kommer få dom barn du vill ha.

Okej så det är alltså sammanväxningar som gör ont. Har du Blivit gravid efter det?
Svar på tråden Endometrios