Anonym (??) skrev 2015-12-20 13:35:11 följande:
Kan den sprida Sig till flera ställen när man har mens? Jag gjorde en abort o då blödde jag väldigt mycket o länge så tror det utlöst det hela.. Har du konstaterad endo?
Ja, jag är diagnostiserad genom titthålsoperation. Fick min diagnos efter en abort, hade då min första kännbara cysta, men jag hade haft endosmärtor i många ur utan att veta att det var endo. En abort utlöser inte endo,men som sagt, alla blödningar kan ju förvärra tillståndet. Tala med en läkare. Det mesta går att få bort tillfälligt, med undantag från en del sammanväxningar, så ju snabbare du får hjälp, desto bättre är det. Mina smärtor minskar rejält när jag behandlar med hormoner, då har jag nästan inte ont alls. Hur din fertilitet är påverkar kan man inte säga, för det beror som sagt på var endon sitter. De flesta kan som sagt få barn som vanligt ändå, men är du i en stabil relation så hade jag inte skjutit upp barnafödandet för länge om jag va du. Fertiliteten minskar ju för alla kvinnor med åren, tyvärr lite mer för endo-kvinnor, och man behöver ju inte utmana ödet om man verkligen vill ha barn.