• fantasy06

Hur göra, råd o tips?

Min flicka är idag 9 dagar. Hon helammas. När jag ammade sonen ( 9 år idsg) sa jag att om jag får fler barn tänker jag inte helamma, men nu sitter jag här o gör just det.

Vet att hon ff är liten men vissa nätter (som i natt) orkar jag knappt. Har hållit på i över 2 timmar nu. Äter, somnar, rapar, äter, somnar. Tror hon är klar när hon somnar o lägger ner henne. Men icke. Då börjar hon suga igen. Känns hopplöst. O pappan ligger brevid o sover så gott, vill med sova.

Vill ha råd o tips amning vs ersättning. Om man ger ersättning blir barnet mer nöjt då när de fått i sig flaskinnehållet?:) tex.

• Svar på tråden Hur göra, råd o tips?
  • Lena

Vissa barn blir mer nöjda annars inte. Grejen är främst att då kan pappan köra några matningspass och du sova.

• 89hn

Jag har försökt amma båda min barn. Med äldsta dottern, nu 13 månader gammal, slet jag i 11 långa dagar med att försöka få det att fungera. Pga att jag inte hade mjölk i det ena bröstet och sår på det andra så skrek hon dygnet runt pga av hunger. Började då med ersättning (Nan Pro 1) och fick en helt annan bebis! Jag försökte hålla så hon inte fick mat oftare än var 3-4 timme (beroende på hur mycket hon åt) och fick till slut en unge som åt och sov i princip samma tider varje dag och hela nätter med 2 matningar.

Blev gravid igen när dottern var 1,5 månad gammal och födde nu i sept ytterligare en liten tjej. Jag hade lovat att ge amningen ett ärligt försök denna gången men märkte ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna sitta så som du gör, i timmar och amma. Dels för sömnen skull men också för att jag inte har tid att sitta med långtidsamning på dagarna när äldsta dottern är vaken!

Började med ersättning ganska omgående, denna

gången var det ett enkelt steg att ta i och med att jag visste hur smidigt det var med ersättning. Håller samma tider mellan matningarna och har en unge som är precis som storasyster och som sover hela nätterna med endast en matning som tar 20 minuter! En annan stor fördel är att sambon kan hjälpa mig med den yngsta de nätter som jag är trött och behöver sova

• fantasy06

Det är ju det med att pappan också kan hjälpa o att man kanske får mer rutin på det hela som lockar. Visst sitta vaken 2 timmar varje natt är kanske inte så farligt men just det här att man ör så fast o låst gör mig galen snart :) om jag ska åka till affären ja då måste det ske direkt efter en matning eller hömta sonen i skolan samma sak där.

Får ta mig en ordentlig funderare :)

Tack för ert svar :)

• aleydis

On du vill amma skulle jag ge det mera tid. Kan pappan ta större ansvar så du får ta igen sömnen?

Min lilla ammade 40-60 min per tillfälle på dagen och sov sen 2-3 h, 20-min amning på natten. Mitt tips är att inte låta barnet somna direkt vid bröstet, om barnet slutat aktivt suga kan man klämma lite på handen, killa på foten eller nacken etc. Eller lägga ner på rygg en stund och vakna till. Det kanske låter elakt att störa barnet, men så mycket skönare för alla med sammanhängande matning och längre sovpass. Ofta om de somnar vid bröstet vaknar de när man lägger ner dem. Ett annat tips är att liggamma i sängen där ni sover, då behöver du inte flytta på bebisen sen

• MoLsMamma

Du kan inte liggamma på natten? Det har jag gjort sen dag 1 och dottern kan ibland snutta hela nätterna typ, men jag kan sova ändå.. Räddningen! Äldsta dottern vaknar vid 6 så behöver all sömn man kan få.

Sen blir det ju bättre.. Min dotter är snart 4 månader o jag kan åka iväg ett par timmar. Har då pumpat ut så det finns om hon blir hungrig. Men det är glesare mellan måltiderna och en matning tar nu ca 10 min

• Flisan35

Men alltså hon är nio dagar, det är ju ingenting. Även om du skulle börja ge flaska så finns det inget som säger att hon skulle sova bättre, hon har ju inte fått en dygnsrytm än och vill ju vara nära nära dig hela tiden. Jag fick mitt tredje barn för två månader sen och har märkt att det handlar mycket om inställning. Har man panik och stressar upp sig och bara tänker SOVA SOVA då blir det vidrigt. Men tänk bort att det är natt, tänd lite ljus, lyssna på nån pod och vila på dagen. Sen får väl din snubbe hjälpa till och ta en promenad med vagnen och det andra barnet på em när han kommer hem. Sluta inte amma om det BARA är för att du är trött, det tycker jag låter helt vansinnigt. Man orkar mer än man tror och det blir ju bättre.

Svar på tråden Hur göra, råd o tips?