• CarroAN

Lämna katten?

Jag ska följa med mina föräldrar upp till deras hus i Dalarna efter jul. Vi kommer vara borta ca 10 dagar.

Frågan är vad jag ska göra med min kattunge på ca 7-8 månader. Mår han bäst av att följa med oss dit upp då han kommer att ha sällskap hela tiden, trots att det är en ny miljö, eller mår han bättre av att vara hemma hos min man? Då kommer han ju få vara hemma där han är trygg, men kommer få vara ensam längre stunder när mannen är iväg och jobbar, i värsta fall blir han ensam i 10 timmar. Annars brukar jag aldrig lämna honom mer än 5 timmar.

Jag vet ju inte hur han reagerar på vare sig det nya huset eller på bilresan, även om jag är där. Min förra katt avskydde att åka bil, han blev jättestressad och satt mest och skrek hela tiden, vilket är fruktansvärt när man ska åka bil i ca 5 timmar. Andras katter har jag hört lägger sig och sover och så är det inte mer med det.  

Vad tror ni är bäst för min katt?

• Svar på tråden Lämna katten?
  • jenny99

Oh det är en svår fråga.Vi lämnar inte våra katter så länge,speciellt inte vår 8 månaders.När vi varit bortresta 1 vecka har vi haft släkt som bor hos oss,som är lediga.Det är jobbigt nog för katter när man reser bort.Jag hade nog tagit med katten.Möjligtvis övat på bilåkning som jag har gjort.Vi har åkt bil med våra katter och de avskyr bil och är oroliga.Men det blir mer positivt för varje gång,dom känner sig tryggare nu och jamar inte en massa under färden.

• Birgitta02

Katter är platsbundna, till skillnad från hundar som är personbundna. Jag hade definitivt låtit katten vara hemma. Nej Vinterliljan. Du får lämna en katt 10 timmar. Inga som helst problem. Vad som är lag på är att katten får tillsyn 2 ggr per dygn. Katten klarar sig utmärkt så länge den har mat, vatten och ren låda. Så låt katten stanna hemma i lugn och ro.

• Birmafröken

Katten utsätts för minst stress om den får vara hemma i sin invanda miljö tillsammans med din man.

• cocos1

Jag skulle definitivt lämna katten hemma pga den anledning som Birgitta02 nämner - att katter är platsbundna. Visst finns det katter som inte har något problem alls med att flytta runt men det är inte ofta det är så, katter blir mer ofta stressade och oroliga av att lämna hemmet. Om katten bara får extra uppmärksamhet när din man väl är hemma så ska det nog inte vara några problem. Se till att katten får extra mycket gos och att den busas med så den blir av med överskottsenergi! :)

• Emile

Min familj har haft flertal katter under alla år och det går bra och lämna de själva i 10 timmar (våra katter går ut och är ute i flertal timmar varje dag). Bättre att låta katten vara hemma en att ta med den. Då kan det bli för stressigt för kissen och då mår den bara dåligt. 

Svar på tråden Lämna katten?