Luxuz skrev 2016-06-07 09:49:54 följande:
Jag är lite i samma sits.
Jag har träffat en ny man. Han har inga barn och jag har tre.
Han och barnen går väldigt bra ihop.
Vi har försökt att prata om ekonomi och ansvar hemma, men kommer inte direkt fram till något.
Ekonomi är på ett sätt lättare. Där har vi kommit fram till att vi delar på boende och sånt, medan jag tar en större del av maten plus allting som är barn-specific (intressen, kläder, leksaker osv).
Men ansvar... jag vet inte hur vi ska göra där. Jag känner inte att jag har någon rätt att kräva honom på något ansvar (hushållsansvar tänker jag på, inte föräldraansvar). De dagar jag har barnen är det full rulle för mig, känner jag, från dess att jag hämtar dem, till klockan 21-22 nångång då alla har somnat och jag har städat bort det sista.
Han har än inte flyttat in, men är hos oss väldigt mycket.
Jag har barnen drygt 50%, så de är hos deras pappa också.
Men när jag har barnen lyfter denna man inte finger för att hjälpa till med något. Jag lagar mat, städar bort, städar, fixar med barnen, leker, läser osv.
Han gör inget.
När det bara är vi två, hjälper han till med maten och städar bort. Inget städade eller tvättande, om jag inte explicit ber om det.
Jag tar också gärna emot tips och råd hur jag ska hantera detta.
Istället för att han hjälper till när du inte har barnen, så kan han ta hela hushållet den veckan, och du tar hela när du har barnen.