6 veckors bebis som har ont i magen
Hej! Tänkte om nån kan hjälpa mig! Jag har en 6 veckors bebis som är född i v.36+5, amningen fungerade inte alls då sonen som är för tidigt född och hade gulsot ej orkade suga så han fick börja äta ersättning. Vi började med nan 1 PRO, då han hade mycket problem med gaser så testade vi nan 1 sensetiv vilket vi tyckte fungerade bra till en början. Lilleman blev sedan förkyld/nästäppa för ca 2 1/2 vecka sen som kommer och går lite. Han började även då att bajsa grönt. Han har haft problem med att sköta magen i princip från start, på BB hade han små hårda pluttar då han både fick ersättning och ammade i den lilla mån det gick.
Förra söndag hade inte skött magen på 1 dag, han skrek på en del på kvällen och när han fick mat blev det mag onda lite värre. Han skrek från och till ca 22-01:30 sen sov han fram till 05 för att äta. Kontaktade BVC för råd då det kändes som att det va att han inte kunde bajsa som att han skrek, fick komma in och så gav dom ett micorlax där och han skötte magen och det va inte hårt, det va grönt som det har vart den senaste tiden. Han va lugn den kvällen. Kontaktade BVC igen eftersom jag ville prata med vår egna BVC sköterska, fick råder att gå över för att testa Baby Semper 1 på tisdag, gjorde detta och han bajsade på ons grönt, i fre bajsade han igen även detta va grönt, efter att han hade bajsat började han skrika och det kändes som att det va magen som gjorde ont samtidigt som han visade att det va dax att äta, han fick mat och skrek sen ännu mer! Han skrek i 1 timma från och till till sist så skrek han så mycket att han tappade andan och efter blev han helt lea-lös... :( han sov sedan 6 timmar och va helt utmattad. Igår kväll bajsade han igen, först kom det en plutt som va lite hårdare och sedan kom det läsare avföring, grönt. Han började skrika igen efter att han hade bajsat från och till i 1 timma, sedan fick han mat och då åt han endast 45 ml :( då hade han så ont vid matningen att han släppte flaskan hela tiden efter att ha fått i sig lite för att skrika och vrida sig. :( han har ätit mellan 90-130ml så det är väldigt olika hur mycket han får i sig. Vi har idag gått över till nan sensetiv igen.
Den senaste veckan har han börjat krysta varje gång han äter, det kommer en del fisar och så i mellan åt, ger han magmassage flera gånger om dagen, när han fick Semper fick han Sempers magdroppar oxå. Vi har testat miniform innan oxå men det tycker vi inte har hjälpt så mycket.
Han har gått upp i vikt som han ska. Vet inte vad jag ska göra. På veckorna är jag ensam på sambon jobbar borta på veckorna och kommer hem på torsdagar. Det gör så ont när man ser hur ont han har :( har funderat på om han har någon mjölkprotein allergi eller nått så tänkte se om någon känner igen sig :(
Hoppas ni orkar läsa allt och jag har vart tillräkligt detaljerad...