• Jenny8686

6 veckors bebis som har ont i magen

Hej! Tänkte om nån kan hjälpa mig! Jag har en 6 veckors bebis som är född i v.36+5, amningen fungerade inte alls då sonen som är för tidigt född och hade gulsot ej orkade suga så han fick börja äta ersättning. Vi började med nan 1 PRO, då han hade mycket problem med gaser så testade vi nan 1 sensetiv vilket vi tyckte fungerade bra till en början. Lilleman blev sedan förkyld/nästäppa för ca 2 1/2 vecka sen som kommer och går lite. Han började även då att bajsa grönt. Han har haft problem med att sköta magen i princip från start, på BB hade han små hårda pluttar då han både fick ersättning och ammade i den lilla mån det gick.

Förra söndag hade inte skött magen på 1 dag, han skrek på en del på kvällen och när han fick mat blev det mag onda lite värre. Han skrek från och till ca 22-01:30 sen sov han fram till 05 för att äta. Kontaktade BVC för råd då det kändes som att det va att han inte kunde bajsa som att han skrek, fick komma in och så gav dom ett micorlax där och han skötte magen och det va inte hårt, det va grönt som det har vart den senaste tiden. Han va lugn den kvällen. Kontaktade BVC igen eftersom jag ville prata med vår egna BVC sköterska, fick råder att gå över för att testa Baby Semper 1 på tisdag, gjorde detta och han bajsade på ons grönt, i fre bajsade han igen även detta va grönt, efter att han hade bajsat började han skrika och det kändes som att det va magen som gjorde ont samtidigt som han visade att det va dax att äta, han fick mat och skrek sen ännu mer! Han skrek i 1 timma från och till till sist så skrek han så mycket att han tappade andan och efter blev han helt lea-lös... :( han sov sedan 6 timmar och va helt utmattad. Igår kväll bajsade han igen, först kom det en plutt som va lite hårdare och sedan kom det läsare avföring, grönt. Han började skrika igen efter att han hade bajsat från och till i 1 timma, sedan fick han mat och då åt han endast 45 ml :( då hade han så ont vid matningen att han släppte flaskan hela tiden efter att ha fått i sig lite för att skrika och vrida sig. :( han har ätit mellan 90-130ml så det är väldigt olika hur mycket han får i sig. Vi har idag gått över till nan sensetiv igen.

Den senaste veckan har han börjat krysta varje gång han äter, det kommer en del fisar och så i mellan åt, ger han magmassage flera gånger om dagen, när han fick Semper fick han Sempers magdroppar oxå. Vi har testat miniform innan oxå men det tycker vi inte har hjälpt så mycket.

Han har gått upp i vikt som han ska. Vet inte vad jag ska göra. På veckorna är jag ensam på sambon jobbar borta på veckorna och kommer hem på torsdagar. Det gör så ont när man ser hur ont han har :( har funderat på om han har någon mjölkprotein allergi eller nått så tänkte se om någon känner igen sig :(

Hoppas ni orkar läsa allt och jag har vart tillräkligt detaljerad...

• Svar på tråden 6 veckors bebis som har ont i magen
  • Iowhannah

Sväljer han mycket luft när han äter?

Vi har också Dr Brown och använde napp 1, men på sistone har vår son krånglat en massa när han ätit. Han svalde en hel del luft, fick ont i magen, somnade innan han var mätt osv osv. Jag bytte till napp 2 och allt blev genast mycket bättre! Han sväljer inte lika mycket luft, får inte ont, tar inte rap-pauser (vilket han gjorde med 1an) och blir mätt innan han somnar :)

Testa att byta till en större storlek på nappen vetja! Det kan vara så att han har växt ur prematuren.

• Iowhannah

Jag vet inte om mitt råd hjälper för bajsandet, men det kan underlätta matningen för er båda. Dessutom skadar det knappast att prova :)

• Iowhannah

Vi laborerade också en hel del med olika ersättningar osv. Jag tror inte att det är så bra egentligen. Hittar man nåt som funkar (NAN Sensitive i det här fallet) så är det nog bäst att stanna med det.

Ursäkta mitt spammande :P

• Jenny8686
    Iowhannah skrev 2015-12-13 13:32:56 följande:

Vi laborerade också en hel del med olika ersättningar osv. Jag tror inte att det är så bra egentligen. Hittar man nåt som funkar (NAN Sensitive i det här fallet) så är det nog bäst att stanna med det.

Ursäkta mitt spammande :P

Ja jag får kanske testa storlek 1 på nappen igen, gjorde det förra veckan och då blev han mer ledsen men han kanske vänjer sig. Nej du spammar inte, jag tar emot alla råd jag kan få. Jag blir så otroligt ledsen när han har ont i magen, det känns så fruktansvärt när jag inte kan göra någonting för honom! Känner mig som en riktigt dålig mamma.
  • Iowhannah
    Jenny8686 skrev 2015-12-13 15:11:58 följande:

Ja jag får kanske testa storlek 1 på nappen igen, gjorde det förra veckan och då blev han mer ledsen men han kanske vänjer sig. Nej du spammar inte, jag tar emot alla råd jag kan få. Jag blir så otroligt ledsen när han har ont i magen, det känns så fruktansvärt när jag inte kan göra någonting för honom! Känner mig som en riktigt dålig mamma.

Jag förstår precis hur du känner! Man vill ju kunna göra allt bra när de små har så ont och sen känner man sig maktlös när inget hjälper :(
  • nnnnnnnn

Byt till Hipp ersättning. Det var det enda som funkade på min...
    Gärna 1 tsk ekologisk olja tex raps eller kokos, på tesked före matandet.

• Jenny8686
    nnnnnnnn skrev 2015-12-13 17:10:03 följande:

Byt till Hipp ersättning. Det var det enda som funkade på min...
    Gärna 1 tsk ekologisk olja tex raps eller kokos, på tesked före matandet.

Ska till läkaren med honom på BVC nästa vecka så får se om jag står ut med att har så ont tills dess eller inte. :( har nästan gett upp hoppet om allt här hemma...
  • Dockan

En kram till er i en tuff situation.

Kan ju vara ersättning eller bajsandet. Kan ju dock lika gärna vara koliktendenser. Vår lilla hade inte riktig kolik, men skrek 1-3 h - samma tid på dygnet i en månad....

det gick över men var ju nog så jobbigt såklart. Småbebisar löser dessutom gärna allt som känns i magen med "äta", så vpr ville bara amma amma amma. Bara att bära, trösta och ge mat när lilla vill och ta hjälp av din BVC så det inte är något annat.

PS och håll dig till en ersättning.

Lycka till!

• Mee

Åh vad jobbigt! Känner igen det där när vi bytte från amning till ersättning, dock var sonen kring 4a månader när det skedde.

Vi testade också några olika ersättningar. Sempers båda sorter men det ratades helt av sonen. Så vi testade hipp ersättning, den gick ner och magen blev lite bättre. Men efter vi bytt från amning till ersättning så blev sonen hård i magen så vi fick använda pysventil (windi tror jag den heter) det räddade oss. Han fick ut sina gaser och fick ordning på bajseriet igen. Så den rekommenderar jag starkt om han har problem med det.

Sedan finns det ju också anti-kolik flaskor, vet dock inte vilket märke det är men kolla på babyproffsen så finns det där skulle jag tro! :)

Sempers magdroppar, är det D-vitamin tillskottet? Jag har läst och märkte även på min son att när han fick D-vitamin dropparna så blev det värre för honom med magen. Så jag slutade med det och de gjorde det hela lite bättre också, men det finns (om jag inte kommer ihåg fel) andra märken på Apoteket av D-vitamin droppar. Det kanske också kan vara något som påverkar lillens mage..?

Har ni möjligtvis fått kolla om han är mjölkproteinallergisk? Det påverkar också magen dåligt och i erstättningarna är det mer mjölkprotein än i bröstmjölk. ( Har varit under utredning med min son i 2 år nu med hans mage och misstankar om mjölkprotein finns).

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig och din son! :)

• Jenny8686
    Dockan skrev 2015-12-14 10:20:59 följande:

En kram till er i en tuff situation.

Kan ju vara ersättning eller bajsandet. Kan ju dock lika gärna vara koliktendenser. Vår lilla hade inte riktig kolik, men skrek 1-3 h - samma tid på dygnet i en månad....

det gick över men var ju nog så jobbigt såklart. Småbebisar löser dessutom gärna allt som känns i magen med "äta", så vpr ville bara amma amma amma. Bara att bära, trösta och ge mat när lilla vill och ta hjälp av din BVC så det inte är något annat.

PS och håll dig till en ersättning.

Lycka till!

Tack! Ja det är riktigt jobbigt, men en tröst är ju att så här håller det ju inte på för alltid även att det känns riktigt tufft just nu! Peppar peppar så va söndags kvällen bra om man jämför med fre & lör, skrek i 30 min från och till så hoppas att det blir bra snart.
  • Jenny8686
    Mee skrev 2015-12-14 10:41:38 följande:

Åh vad jobbigt! Känner igen det där när vi bytte från amning till ersättning, dock var sonen kring 4a månader när det skedde.

Vi testade också några olika ersättningar. Sempers båda sorter men det ratades helt av sonen. Så vi testade hipp ersättning, den gick ner och magen blev lite bättre. Men efter vi bytt från amning till ersättning så blev sonen hård i magen så vi fick använda pysventil (windi tror jag den heter) det räddade oss. Han fick ut sina gaser och fick ordning på bajseriet igen. Så den rekommenderar jag starkt om han har problem med det.

Sedan finns det ju också anti-kolik flaskor, vet dock inte vilket märke det är men kolla på babyproffsen så finns det där skulle jag tro! :)

Sempers magdroppar, är det D-vitamin tillskottet? Jag har läst och märkte även på min son att när han fick D-vitamin dropparna så blev det värre för honom med magen. Så jag slutade med det och de gjorde det hela lite bättre också, men det finns (om jag inte kommer ihåg fel) andra märken på Apoteket av D-vitamin droppar. Det kanske också kan vara något som påverkar lillens mage..?

Har ni möjligtvis fått kolla om han är mjölkproteinallergisk? Det påverkar också magen dåligt och i erstättningarna är det mer mjölkprotein än i bröstmjölk. ( Har varit under utredning med min son i 2 år nu med hans mage och misstankar om mjölkprotein finns).

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig och din son! :)

Ja jag har faktiskt funderat på hipp men har oxå funderat på att testa mjölkfri ersättning men vet inte hur jag ska göra. I går kväll va det riktigt bra, han skrek inte alls mycket och kom till ro vid 23 och sov i 5 timmar!!!! Bytte ju tillbaka till nan sensetiv i går efter 2 kvällar med mycket skrik. Ja d-dropparna har folk "varnat" mig för men det är tydligen främst dom oljebaserade som många har reagerat på och jag fick dom vattenbaserade från BVC.
    Anti-kolik flaskor har jag, använder dr Brown. Såg i blöjan sist jag bytte att bajset är nog på gång efter en blöt fis så jag hoppas att det inte är hårt då han inte bajsade igår men det är fortfarande grönt.
    Tack för alla tips!!
Svar på tråden 6 veckors bebis som har ont i magen