• Anonym (TS)

Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?

Till att börja med så vill jag inte ha några påhopp om att jag visste vad jag gav mig in på när jag träffade en man med barn sedan tidigare. Det visste jag, däremot var jag inte beredd på att man skulle behandlas på det här viset.

Träffade iallafall en man för två år sen, kärleken fanns bara där från dag ett. Han har två barn sedan tidigare, en i lågstadieåldern och den andra i tonåren. Introducerades inte för barnen förräns efter ett halvår, vi gjorde allting rätt. Varit slut med mamman sen flera år tillbaks. Nu lever vi ihop och har barnen varannan vecka.

Den lilla har det alltid fungerat bra med, jag är pappas tjej och vi behandlar varann med respekt. Vi har blivit väldigt goda vänner!

Men sen dag ett så har det varit fruktansvärt med det stora barnet. Otrevlig, respektlös och vidrig i sitt beteende. Skriker ofta elaka saker till sin pappa, och gör samma mot mig. Kallar mig hora, fitta, du är dum i huvudet, fuck you bitch. Spottat mig i ansiktet, efter den gången så drog jag över till min kompis. Det här är bara en bråkdel av allt. Sedan ljuger hen hela tiden, hittar på historier som är så illa så polisen och soc blir inblandade. Läggs alltid ner när det kryper fram att allt är lögn. Detta gäller inte bara mot oss utan historier om mamman, hennes partner, vänner och lärare på skolan också.

Jag gråter mig hela tiden till sömns så fort den äldsta är hos sin pappa och jag är där. Det är bara krig och drama!!

Idag fick jag reda på att tonåringen har blivit så osams med sin mamma så nu flyttar den in hos oss på heltid. Jag orkar verkligen inte det! Sa det till min partner som verkligen förstår vad jag menar, att han ska göra allt för att prata med sitt barn och med mamman. Allt för att lösa den konflikten, men tror inte det hjälper.

Vill inte lämna min partner, han är en underbar pappa och partner. Han håller på att gå in i väggen pågrund av sitt äldsta barn.

Vad ska och kan jag göra? Har jag rätt att gå på tonåringen när denne beter sig illa? Har alltid varit tyst och backat eftersom det inte är mitt barn, men det har verkligen inte hjälpt.

Förlåt för min långa och förvirrade text, är bara så uppe i varv.

• Svar på tråden Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?
  • Flygfotogen

Jag hade nog försökt få hen inlagd via BUP och grundlig utredd. Det kan komma en dag nu då hen blir uppriktigt farlig för andra oavsett om det är avsiktligt eller ej.

Alla psykopater t ex har en gång varit barn och psykopati är medfött. Många vill inte ta till sig det gällande unga.

• Gung Ho

Nu är ju just psykopati inte det mest troliga, men beteendet låter ju som ngn form av diagnos och/eller en riktigt 'trasig' barndom.

• Anonym (Hvb)

Känns som det enda i det här läget som går att göra är sol-placering på ett hvb-hem.

Barnet behöver en utredning, men det kan hen få under tiden hen är placerad.

Jobbar på ett hvb där två av ungdomar kommer från väldigt liknande bakgrunder. Efter ett år på boendet är de här två helt nya människor. Jag tror inte allt går att lösa inom familjen, speciellt inte när det gått för långt redan.

• Anonym (Hvb)

De två ungdomarna jag skrev om kommer alltså från liknande bakgrunder som ni, om det var oklart. De kommer båda från helt normala familjer med engagerade föräldrar.

• Anonym (Linn)
    Anonym (TS) skrev 2015-12-12 14:27:58 följande:

Det är förmodligen ADHD, vill inte gå in så mycket mer i det.

Men känner många som har barn med den problematiken men det är ingen som har det så här, måste handla om mer psykiska problem också och möjligtvis dålig uppfostran. Det sista vill jag inte prata om högt, men visst så kan jag tycka och märka av att det ibland mesas för mycket.

Fast det skulle ju kunna bero på att de barnen får och fått rätt stöd med sin funktionsnedsättning medans detta barn inte fått det.

Föräldrarna bör ju söka hjälp för barnet hos Bup men också stödsamtal för de vuxna, en utredning och kanske en föräldrautbildning. .
  • Anonym (Familjeenhet)

De flesta kommuner har en familjeenhet man kan ringa, där de kan hjälpa både er som föräldrar och barnet med tips, råd och samtalsstöd. 
    Börja där. Tonåringar är jävliga, men det där låter som att det gått lite för långt.

• Anonym (Hmm)

Inte orkat läsa alla svar men - acceptera INTE respektlöshet med ord och uppförande. Diagnos eller inte, man kan inte bära sig åt hur som helst varken som barn eller vuxen.
    Ta hjälp - för allas skull. Har det gått så här långt kan man inte dalta längre, tycker det låter som om det kan "spåra ur" än värre.
    Man kan vara tvungen att ta till riktigt hårda handskar - rikta upp ungen NU!
    Inte bara ditt jobb som bonus utan är ett jobb för alla - inkl barnet själv!

• Anonym (trewa)

Jag vill också tipsa om BRIS vuxentelefon, en stödverksamhet för vuxna om barn. De är vana vid att höra om och lyssna och stödja vuxna i frågor kring barn.

www.bris.se/

tel. 077-150 50 50

9-12 vardagar hade de telefontid

• Furienna

Jag har egentligen inget att säga, som inte någon annan redan har sagt. Men det är viktigt att den här tonåringen blir utredd, så han eller hon får en diagnos. Något är ju tydligen fel med honom/henne, och ni måste få reda på vad. Hoppas nu bara att farfadern orkar med tonåringen.

• Anonym (TS)
    Anonym (galet!) skrev 2015-12-13 12:34:24 följande:

Det spelar ingen roll om det är allvarligt menat eller inte. Det är mordhot och alltså anmälningsbart Inser ni inte vad ni ger för signaler till det yngre barnet? Den som är elak och jävlig ska få all uppmärksamhet medan den som beter sig som folk skuffas undan och mordhotas.

Helt rubbat.

Men, den äldsta har någon form av störning, helt klart, varför BUP inte gjort mer vet jag inte, kanske för att föräldrarna inte krävt det. Är man slutkörd så orkar man inte alltid ta till sig eller kräva saker. Något måste dock göras så sätt dig ner och skriv ner hur du vill att det ska fungera. KRÄV av din partner att han genomför det, att se till att ungdomen får en ordentlig utredning, be att få vara med vid samtalen så att även du får full koll på vad som sker.

Kortids är en bra ide så att den yngre får leva normalt familjeliv med er också och inte bara i galenskap.

Ett förslag är att den äldre är hos er mån-tors, kortids fre-sön, hos mamma mån-tors och kortids fre-sön. Vissa byten kan ske om ni pallar med att ha ungdomen på helgerna. Tex kan pappan och mamman alternera om att vara med den äldre på lördagarna eller söndagarna.

Föräldrar har skyldighet att se till att barnen har en trygg uppväxt, pappan brister gravt i det mot den yngsta.

Ang om du ska stå på dig och säga ifrån, absolut, man har alltid rätt att sätta gränser kring sin egen person. Du har också rätt att neka ungdomen tillträde till ditt hem, men då riskerar du ju att din partner flyttar. Personligen hade jag flyttat om min partner utan att diskutera saken med mig låtit sitt barns umgänge ändras. Jag säger inte att jag skulle sagt nej, men jag vill ha den respekten och hyfsen av min partner att jag blir tillfrågad.

Jag har faktiskt bestämt mig för att inte vara hemma när tonåringen är här. Har blivit så less att se denne så jag behöver verkligen en rejäl paus.

Denna vecka har vi inga barn hemma o tonåringen ska få bo hos sin farfar denna vecka på prov, är på min sambo om att ta kontakt med BUP och andra myndigheter.

Jag och min sambo har det bra annars men jag försöker få honom att inse att han inte kan hjälpa sitt barn själv som han så gärna envisas med. Inte vanlig tonårstrots vi pratar om här, får vi ingen hjälp nu så kommer det antagligen finnas en väldigt obehaglig person ute i vårt samhälle. Min partner blir väldigt sårad när jag anklagar hans barn för att vara farlig men det är lika bra att jag är stenhård.
  • Anonym (TS)
    Ess skrev 2015-12-13 12:40:26 följande:

Det är viktigt att föräldrarna tar tag i det nu och släpar med barnet så att hen får hjälp, för när barnet väl fyllt 18 så kan dom inte göra ett enda dugg om hen inte själv godkänner det.

Absolut o håller med. Det är inte många år kvar tills denne är myndig, så det är nu eller aldrig som man får ta itu med problemet.

Blir väldigt trött på min partner som verkar tro att allt går att lagas med kärlek. Att tonåringen som vuxen säkert kommer skärpa till sig den dagen som denne träffar en partner. Fruktansvärt naivt o obehagligt att resonera så! Fast nu har väl han börjat inse att familjen behöver hjälp utifrån.
  • Anonym (TS)
    Gung Ho skrev 2015-12-13 15:12:58 följande:

Nu är ju just psykopati inte det mest troliga, men beteendet låter ju som ngn form av diagnos och/eller en riktigt 'trasig' barndom.

Trasig barndom kan jag dementera, visst finns det väl problem i alla familjer. Skilsmässan kan ha varit jobbig kanske, men det har inte hänt någonting extremt om man säger så. Det är inga maskrosbarn vi talar om.

Däremot så har tonåringen haft livlig fantasi o hittat på hemska historier om sin familj o andra när nåt har gått emot. Har sagt till vänners föräldrar att denne har svultit i flera dagar när det egentligen handlar om att det blev tacos till middag på kvällen när denne ville ha pizza. Förstår ni vad jag menar?

Detta var ett snällare exempel, denna mytomani har verkligen skadat familjen. Nu börjar det väl bli bättre eftersom omgivningen är medvetna.
  • Anonym (Adhd)

Människor med Antisocial personlighetsstörning ÄR väldigt charmiga när de vill, oftast när det är något de själva vill uppnå. Utan att vara nån som helst expert var det faktiskt just Antisocial personlighetsstörning eller borderline jag tänkte på när jag läste din beskrivning av hen.

Anonym (TS) skrev 2015-12-12 17:15:40 följande:

Blickade igenom beskrivningen och det stämmer in väldigt bra

Sen ska jag tillägga att hen kan vara väldigt charmig när denne får stå i centrum, gillar att vara hos sin farfar själv. Men det går inte att ha tillställningar som inte hen har bestämt. Blir aggressiv om resten av familjen tittar på Idol eller om man är på en stor middag med mycket folk, då ställs det till med drama!

Herregud va sjukt det låter när jag läser vad det är jag skriver.

• Furienna

TS tyckte ju själv också att Conduct Disorder passade in på den här tonåringen. Ja, vi får hoppas att det här ordnar sig...

• nevermind

När jag läser TS alla inlägg så börjar jag tänka på tråden en mamma skrev om sin 17-åring som våldtagit en tjej. Han hade slagit henne också. Visade ingen ånger, ryckte bara på axlarna. Känns verkligen som något den här grabben skulle kunna göra och hur han hade reagerat.

• Anonym (TS)
    nevermind skrev 2015-12-14 15:47:40 följande:

När jag läser TS alla inlägg så börjar jag tänka på tråden en mamma skrev om sin 17-åring som våldtagit en tjej. Han hade slagit henne också. Visade ingen ånger, ryckte bara på axlarna. Känns verkligen som något den här grabben skulle kunna göra och hur han hade reagerat.

Fy vad hemskt! Jag vet faktiskt inte hur tonåringen beter sig när det gäller det motsatta könet, är däremot väldigt populär hos det motsatta könet. Tror att hen är väldigt charmig, det är när det går emot som utbrotten kommer.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Adhd) skrev 2015-12-14 12:10:33 följande:

Människor med Antisocial personlighetsstörning ÄR väldigt charmiga när de vill, oftast när det är något de själva vill uppnå. Utan att vara nån som helst expert var det faktiskt just Antisocial personlighetsstörning eller borderline jag tänkte på när jag läste din beskrivning av hen.

Borderline har jag o mamman diskuterat. Men tycker kanske att personlighetsstörning passar bättre.

Oavsett vad så är det helt underbart hemma när tonåringen inte är här. Det är sån sjuk skillnad, än så har vi inte hört nåt från farfadern eller skolan. Två dagar måste va rekord.
Svar på tråden Hur ska jag hantera hans ohyfsade barn?