Dödshot från darkweb, hidden internet
Hej. Jag har skickats flera allvarliga hot till min hotmail från ett mejlkonto från det så kallade darkweb eller hidden internet, alltså den anonyma del av internet där barnporr, droger, vapen och annat finns men som man med en vanligt browser likt Chrome, Firefox eller IE inte kan besöka. Ett djurhuvud och ett fotografi på en grävd grav har skickats som bifogade filer. Metadatan från bilderna är borttagen. De två männen på bilden bär overaller och svarta plastpåsar över huvudet med hål för munnen och solglasögon utanpå. Det är möjligt att ens gissa vart korten är tagna mer än att det är i en tät granskog, behöver inte ens vara i Sverige.
De har skivit att de inte rekommenderar mig att polisanmäla och att det heller inte vore lönt. Det går inte att skicka dessa hot utan en anonym tor-browser eftersom sidan hoten kommer ifrån är @sigaint.org ( sigaintevyh2rzvw.onion, www.deepdotweb.com/2015/02/16/interview-sigaint-darknet-email-admin/ ) och är krypterad. Det jag trots allt undrar över och skulle vilja fråga familjeliv om det på något sätt ändå går att spåra vem som ligger bakom. Går det att få fram deras riktiga ip-adress eller annan information? Är en polisanmälan lönt att eller kommer den bara att läggas ner eftersom det kanske ändå inte går att fastställa vem som ligger bakom? Eller går det?
Tacksam för svar om hoten och bilderna på någon vis går att spåra eller om det är lika bra att lägga ner och byta email-adress? Någon som är kunnig på data/internet eller som vet om polisen och juridiken har möjlighet att spåra dessa mejl?
Mvh Michele