• michele88

Dödshot från darkweb, hidden internet

Hej. Jag har skickats flera allvarliga hot till min hotmail från ett mejlkonto från det så kallade darkweb eller hidden internet, alltså den anonyma del av internet där barnporr, droger, vapen och annat finns men som man med en vanligt browser likt Chrome, Firefox eller IE inte kan besöka. Ett djurhuvud och ett fotografi på en grävd grav har skickats som bifogade filer. Metadatan från bilderna är borttagen. De två männen på bilden bär overaller och svarta plastpåsar över huvudet med hål för munnen och solglasögon utanpå. Det är möjligt att ens gissa vart korten är tagna mer än att det är i en tät granskog, behöver inte ens vara i Sverige.

De har skivit att de inte rekommenderar mig att polisanmäla och att det heller inte vore lönt. Det går inte att skicka dessa hot utan en anonym tor-browser eftersom sidan hoten kommer ifrån är @sigaint.org ( sigaintevyh2rzvw.onion, www.deepdotweb.com/2015/02/16/interview-sigaint-darknet-email-admin/ ) och är krypterad. Det jag trots allt undrar över och skulle vilja fråga familjeliv om det på något sätt ändå går att spåra vem som ligger bakom. Går det att få fram deras riktiga ip-adress eller annan information? Är en polisanmälan lönt att eller kommer den bara att läggas ner eftersom det kanske ändå inte går att fastställa vem som ligger bakom? Eller går det?

Tacksam för svar om hoten och bilderna på någon vis går att spåra eller om det är lika bra att lägga ner och byta email-adress? Någon som är kunnig på data/internet eller som vet om polisen och juridiken har möjlighet att spåra dessa mejl?

Mvh Michele

• Svar på tråden Dödshot från darkweb, hidden internet
  • Anonym (Mr X)

Att hitta någon kunnig som använder TOR är mycket svårt. Räkna inte med att den svenska polisen klarar det.

För att ge dig råd måste du berätta mer om bakgrunden till hoten.

Känner personerna till din riktiga identitet?
    Finns det någon anledning till att du blir hotad?

Om du bara råkat få ett hot-mail utan att du ens vet vad det handlar om så är det bara att ignorera och glömma.

Se till att ha vettiga säkerhetsinställningar i mail-klient och webbmail. Länkar får absolut inte följas automatiskt (t.ex till bilder) för och man ska absolut inte klicka på något i ett misstänkt mail. Bryter man mot någon av dessa enkla regler så avslöjar man för avsändaren att mail-adressen fungerar, att någon läser mailen, och vilken IP-adress man har. Det räcker i många fall för att lokalisera en människa på någon kilometer när. Detta sker oavsett vad man har för anti-virus och liknande.

• michele88

Tack för informationen. Jag byter mejl-adress. Ingen kan hata mig så myket att jag skulle riskera att mördas. De som menar allvar brukar dessutom inte hota först.

Det måste vara någon av mina f.d. älskare, dock oklart vem av dom. Jag tänker skriva ut och skicka kopior på mejlen och bilderna med posten till samtliga och informera att jag blivit hotad. Dom känner inte varandra så den skyldige måste därför känna sig ganska utpekad och avslöjad och tro att jag vet att det är han.

Undrar om det för polisen handlar om bristande resurser eller om det helt enkelt inte går att spåra tor och darweb mejl. Vore intressant om det hade varit exempelvis kungen eller statsministern som blivit hotad eller om riksdagen hotats att sprängas för att se om polisen då hade lyckats att spåra avsändaren?

Klarar Säpo, FRA, GCHQ eller NSA av att spåra mejl från låt säga sigaint om användaren inte gjort några misstag och kan det där med att vara anonym eller är det bara svenska polisen som är inkompetent? Vad kan dessa myndigheter i så fall som den vanliga polisen inte kan?

• Anonym (Mr X)

Hela poängen med TOR är att det inte ska gå att spåra användare. För att det ska vara möjligt krävs avlyssning av ett mycket stort antal noder, och jag är tveksam till att någon har de resurserna.

Det låter som du bör polisanmäla, även om polisen inte direkt kan hitta den som hotar. Det kan senare hända något som gör att du förstår vem det är, och då kan polisen göra en husrannsakan. Får polisen tag på den dator som använts så kan de förmodligen hitta bevis i den, om inte den är bra krypterad (som "Skelettkvinnans" dator).

• Anonym (Jodåsåatte)
    michele88 skrev 2015-12-12 09:20:14 följande:

Tack för informationen. Jag byter mejl-adress. Ingen kan hata mig så myket att jag skulle riskera att mördas. De som menar allvar brukar dessutom inte hota först.

Det måste vara någon av mina f.d. älskare, dock oklart vem av dom. Jag tänker skriva ut och skicka kopior på mejlen och bilderna med posten till samtliga och informera att jag blivit hotad. Dom känner inte varandra så den skyldige måste därför känna sig ganska utpekad och avslöjad och tro att jag vet att det är han.

Undrar om det för polisen handlar om bristande resurser eller om det helt enkelt inte går att spåra tor och darweb mejl. Vore intressant om det hade varit exempelvis kungen eller statsministern som blivit hotad eller om riksdagen hotats att sprängas för att se om polisen då hade lyckats att spåra avsändaren?

Klarar Säpo, FRA, GCHQ eller NSA av att spåra mejl från låt säga sigaint om användaren inte gjort några misstag och kan det där med att vara anonym eller är det bara svenska polisen som är inkompetent? Vad kan dessa myndigheter i så fall som den vanliga polisen inte kan?

Det kanske inte är så smart att sitta och skriva öppet om det här på ett internetforum?
  • Anonym (?)

Vad består hoten av mer än de två bilderna? Kan det vara så att nån bara skickat bilderna till dig för "skojs" skull eller har du fått nån text eller så också?

• michele88

@ Anonym (Jodås­åatte)

Nja, jag tänker bara använda denna användare till just denna tråd. I andra fall brukar jag skriva anonymt här. Han, den person jag misstänker, får läsa om han vill. Det gör mig ingenting, är snarare syftet. Han förstår ju redan att jag mottagit hoten. Hans namn och adress är i säkert förvar. Jag vet att han höll på med kryptering av både sin uppkoppling och sina datorer redan då vi träffades så han lär redan ha tänkt på allt ifall polisen skulle göra en husrannsakan. Kan aldrig tänka mig att någonting jag skrivit skulle få honom att tänka typ - ahh fan det tänkte jag inte på, bäst att jag aktar mig nu. Han är sju och paranoid, redan förberedd.

De där bilderna är det inte han som tagit, utn de har bara kopierats någontans. Han har inte ens ett körkort, så i så fall måste han ha tagit bussen eller en taxi ut i skogen med spade för att gräva hålet. Däremot vet jag någonting helt annat om honom som jag kommer att anmäla ifall han skickar fler hot. Kan dock ha fel men det visar sig väl till slut. Borde kanske läönka till denna tråd sp att ha kan läsa. Han kan ringa mig om han vill om han vill att jag inte ska polisanmäla honom för mordbrand.

• kalmarpiraten

Tror knappast att polisen i dagsläget har resurser till att börja jobba med detta (vi vet alla vad polisen i hela Sverige är skickade för att övervaka idag) och TOR är knappast något som polisen börjar nysta i om det inte är frågan om rena mord.

Mitt tips - BYT MAILADRESS!

• Anonym (Jodåsåatte)
    michele88 skrev 2015-12-13 01:09:05 följande:

@ Anonym (Jodås­åatte)

Nja, jag tänker bara använda denna användare till just denna tråd. I andra fall brukar jag skriva anonymt här. Han, den person jag misstänker, får läsa om han vill. Det gör mig ingenting, är snarare syftet. Han förstår ju redan att jag mottagit hoten. Hans namn och adress är i säkert förvar. Jag vet att han höll på med kryptering av både sin uppkoppling och sina datorer redan då vi träffades så han lär redan ha tänkt på allt ifall polisen skulle göra en husrannsakan. Kan aldrig tänka mig att någonting jag skrivit skulle få honom att tänka typ - ahh fan det tänkte jag inte på, bäst att jag aktar mig nu. Han är sju och paranoid, redan förberedd.

De där bilderna är det inte han som tagit, utn de har bara kopierats någontans. Han har inte ens ett körkort, så i så fall måste han ha tagit bussen eller en taxi ut i skogen med spade för att gräva hålet. Däremot vet jag någonting helt annat om honom som jag kommer att anmäla ifall han skickar fler hot. Kan dock ha fel men det visar sig väl till slut. Borde kanske läönka till denna tråd sp att ha kan läsa. Han kan ringa mig om han vill om han vill att jag inte ska polisanmäla honom för mordbrand.

Du sa ju att du inte visste vem det var och att du ska skicka kopior på mailen per post till alla dina fd älskare och att den skyldige då borde känna sig träffad osv.. Om han nu sitter och läser detta här så kommer ju inte din "plan" att funka.
Svar på tråden Dödshot från darkweb, hidden internet