• sassaa

Har jag rätt till ersättning från försäkringsbolag? (Trygg-Hansa)

Hej, jag sökte år 2011 för depression och fick knapphändig vård i form av tabletter. Jag kunde både studera och arbeta kort därefter.

År 2015 blev jag sjuk på riktigt och blev diagnostiserad med recidiverande depressioner, tvångssyndrom, social fobi b la. Därefter blev jag beviljad aktivitetsersättning i 2 år av FK.

Enligt min barnförsäkring kan jag söka engångsbelopp för mina diagnoser p g a min arbetsoförmåga, men jag förstår inte riktigt vilka preskriptionsregler som gäller?! Enligt villkoren år 2011 skulle skador anmälas inom 3 år vid vetskapen att man kan få ersättning, "och i varje fall inom tio år". Vad menas med det? Har mitt fall preskriberats? År 2011 hade jag ju ännu inte diagnostiserats med flera diagnoser och jag ansågs ha arbetsförmåga.

Så hur kommer Trygg Hansa hantera mitt fall? Det vart ju iår som jag fick mina stora problem, men jag sökte vård för depression år 2011...

Hur ser preskriptionstiden ut???

• Svar på tråden Har jag rätt till ersättning från försäkringsbolag? (Trygg-Hansa)
  • MissvisandeElin

Hej!

Jag vet inte hur det går till exakt för dig, men såhär gjorde dom för mig (trygg-hansa trygga barn försäkringen)

För strax över ett år sen anmälde jag till trygg-hansa att jag hade hamnat på sjukhus akut pga psykisk ohälsa. Då begärde dom in alla journaler från olika vårdenheter där jag har varit, först BUP (jag gick dit första gången 1998)

Sedan från vårdcentralen där jag också sökt hjälp, samt från psykenheten jag går hos nu.

Även om försäkringen är densamma så har villkoren och vad som ingår i försäkringen ändrats genom åren. Träffade du en läkare 2011 är det från 2011 dom räknar, och depression ingår i det som ersätts :)

Träffade du däremot ingen läkare då så räknar dom INTE från 2011... (så blev det för mig, jag träffade aldrig en läkare på BUP, så dom räknade från 2012 då jag var på vårdcentralen, där träffade jag en läkare.)

Vilka diagnoser som ingår i försäkringen ser du i ditt försäkringsbrev, eller på trygg-hansas hemsida :)

Men jag tycker att du ska ringa dom och skapa ett ärende för det här (alltså anmäla det hos dom)

Då får du all information du vill ha, och nu vet du ungefär hur det går till.

Jag fick för en vecka sen 76 000 kr från trygg-hansa efter sjukhusbesöket och konstaterad depression från 2012 till nu i dagsläget. (synd bara att neuropsykiatriska sjukdomar inte ingår nu bara, blev precis diagnostiserad med asperger också)

Summan av kardemumman, ring och anmäl! ?

• sassaa

Tack för svar! 

År 2011 träffade jag en läkare, och jag har anmält detta till Trygghansa. Jag väntar på beslut nu. Jag ser att de anser att skadan uppkom år 2011, juni. Då fick jag enbart "vård" för depression.

Men nu 2015, någon månad sen, blev jag diagnostiserad med social fobi, panikångest, tvångssyndrom som sagt. 

Kommer trygg hansa räkna in dem diagnoserna i min sjukdomsbild som fanns år 2011 för att slippa betala ut ersättning? Även om de inte fanns då, men att de utvecklats från depressionen? Jag har idag aktivitetsersättning (som är ett krav för att få ett engångsbelopp under "Vissa diagnoser"). Det hade jag INTE ÅR 2011, så jag hade INTE kunnat få pengar år 2011 ändå....

Slutligen; får man ersättning PER diagnos, ex. 2000 kr för social fobi, 2000 kr för tvångssyndrom osv.??
     :)

• MissvisandeElin
    sassaa skrev 2015-12-11 20:03:07 följande:

Tack för svar! 

År 2011 träffade jag en läkare, och jag har anmält detta till Trygghansa. Jag väntar på beslut nu. Jag ser att de anser att skadan uppkom år 2011, juni. Då fick jag enbart "vård" för depression.

Men nu 2015, någon månad sen, blev jag diagnostiserad med social fobi, panikångest, tvångssyndrom som sagt. 

Kommer trygg hansa räkna in dem diagnoserna i min sjukdomsbild som fanns år 2011 för att slippa betala ut ersättning? Även om de inte fanns då, men att de utvecklats från depressionen? Jag har idag aktivitetsersättning (som är ett krav för att få ett engångsbelopp under "Vissa diagnoser"). Det hade jag INTE ÅR 2011, så jag hade INTE kunnat få pengar år 2011 ändå....

Slutligen; får man ersättning PER diagnos, ex. 2000 kr för social fobi, 2000 kr för tvångssyndrom osv.??

:)

Du får inte betalt för diagnoserna om du inte anmäler dom till trygg-hansa (jag kan ha missförstått, du kanske redan har gjort det)

Hur som helst, depression 2011 och diagnoser nu 2015 är två olika saker, även för försäkringsbolaget :)

Dock tror jag inte att du får betalt för varje diagnos, utan att du får en klumpsumma (typ 50 000 eller vad det är man får för en diagnos enligt deras kriterier)

Dom kan inte räkna in diagnoserna nu med depressionen 2011 :)
  • sassaa

Okej, tack för förtydligande :)

Jag anmälde mina nya diagnoser nu i oktober 2015 och då har jag bland annat fått recidiverande depressioner. Det är en NY diagnos, år 2011 hade jag "bara" enkel depression. Det innebär ju att jag får nya depressioner hela tiden. Det är en annan diagnos, men Trygg hansa kanske värderar att den uppkom år 2011 då det är en sorts depression. Det är olika sorters depressioner! 

Jag utreds även för borderline, får jag diagnosen ska jag söka ersättning då. 

Är du säker på att man inte får pengar per diagnos? Det är så förvirrande, haha. Jag har väl runt 4 diagnoser, då skulle det innebära runt 200 000 kr för mig. Men jag har inte så stora förhoppningar - jag är glad om jag ens för någonting!

• Mika86

Kolla på deras hemsida o ditt läkarintyg (lhu) o se vad det står för kod.

F0-99 betalar de inte ut för.

Minerfarenhet är att man inte få ett öre om det är psykisk ohälsa.

Min man har precis som du blivit beviljad sjukersättning nu men får bara utbetalt om han blir inlagd

• sassaa

Är under 25 år o andra regler!

Svar på tråden Har jag rätt till ersättning från försäkringsbolag? (Trygg-Hansa)