• Zandiii

Slemproppen

Hej alla! Om 3,5 vecka är jag beräknad att få mitt första barn! Igår släppte en del av slemproppen. Idag kom det ännu mer, typ dubbelt så stor! Är det inte tidigt? Sen undrar jag också om ni anser att det är normalt när slemproppen är brun? Antar att det är gammalt blod? Eller vad tror ni? Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Slemproppen
  • Cyanea

Först och främst ska jag säga att jag själv inte hunnit med någon förlossning än, så har ingen egen erfarenhet. 

Så vitt jag förstått det är det helt ok att slemproppen släpper, det behöver inte innebära att det är dags än :) Minns inte hur länge man kan gå efter att den släppt, men de säger i alla fall att den inte är ett bra tecken på att det dragit igång, så har du inte så bråttom behöver du nog inte oroa dig :) 

Stort lycka till i alla fall :) 

• fjanten

Har för mig att den kan släppa veckor innan det är dags :)

• ooeell

Min slempropp gick i vecka 32 och sonen föddes i vecka 36 så det behöver inte vara tecken på att förlossning är på G.

Jag är inte kunnig i ämnet men jag skulle tro att det är gammalt blod och att du inte behöver vara orolig men vill du känna dig helt säker ring till din barnmorska.

• Anonym (Hm)

Jag har tidigare jobbat på bb som sjuksköterska och vi var i samma arbetslag/lokaler som barnmorskorna på förlossningen. De tyckte det var ett himla liv om denna slempropp när kvinnorna ringde in och sa att den kommit. Enligt dem finns inget som heter slempropp utan det har kommit på tal de senaste åren, efter att kvinnorna läst på olika forum

• fjanten
    Anonym (Hm) skrev 2015-12-10 19:27:46 följande:

Jag har tidigare jobbat på bb som sjuksköterska och vi var i samma arbetslag/lokaler som barnmorskorna på förlossningen. De tyckte det var ett himla liv om denna slempropp när kvinnorna ringde in och sa att den kommit. Enligt dem finns inget som heter slempropp utan det har kommit på tal de senaste åren, efter att kvinnorna läst på olika forum

www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Forlossningen-startar/

På 1177 tas slemproppen upp. Intressant att folk som arbetar på förlossningen inte känner till den.
Svar på tråden Slemproppen