• MammaL

Börja med concerta

Hej

Min son på 6 år skall börja äta Concerta 1 januari.

Är väldigt orolig över biverkningarna.

Vad har ni andra föräldrar för erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Börja med concerta
  • mammatill6

Två av mina barn har ätit det. Aptiten är det som ställt till det, båda har rasat i vikt. Ena fungerade inte medicinen alls på, andra funkade den bra men har nu bytt till en långtidsverkande.

• MammaL

Oj då, min son är supersmal och det oroar mig att han skall tappa aptiten och bli ännu smalare. Han äter mycket nu men är så aktiv så han förbränner allt så snabbt.

Får de bättre aptit när medicinen gått ur kroppen på eftermiddagen? Läkaren sa att den verkar i 8 Tim och då hoppas jag att han vill äta mycket till middagen.

• MammAmma

Jag har ingen erfarenhet av hur det påverkar barn då min dotter ännu väntar på utredning, men jag går själv på concerta. I början blev jag enormt torr i munnen och fick huvudvärk och blev illamående på eftermiddagen när det gick ur kroppen. Detta gick dock över efter ett par veckor, och när jag lade till en lunchdos. Den största påverkan har varit just aptiten och jag har gått ner en del. Jag har väldigt svårt för att få i mig något på dagen, så jag äter på kvällen då aptiten kommit tillbaka. Men när jag gått på samma dos ett tag återgår aptiten till det normala. Det är alltså bara när jag höjer dosen som det påverkar min aptit negativt, tills jag ställts in på den ordentligt.

• MammaL

Ja de biverkningar som verkar vanligast är just aptitlöshet och huvud och magont...

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Ni har inte märkt av andra biverkningar som oro, ångest mm?

Hoppas inte medicinen kommer påverka hans personlighet. Nu är han en väldigt glad och framåt kille. Hans största problem är ju att han är överaktiv och impulsiv. Även svårt att konsentrera sig..

• MammAmma
    MammaL skrev 2015-12-10 11:53:46 följande:

Ja de biverkningar som verkar vanligast är just aptitlöshet och huvud och magont...

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Ni har inte märkt av andra biverkningar som oro, ångest mm?

Hoppas inte medicinen kommer påverka hans personlighet. Nu är han en väldigt glad och framåt kille. Hans största problem är ju att han är överaktiv och impulsiv. Även svårt att konsentrera sig..

Nej, bara några få fysiska biverkningar. För mig överväger fördelarna nackdelarna med råge.
  • whitestar

Min bonus går på concerta. Det jag minns mest när han började ta dom hur lugn och haemonisk han blev. Minns tydligt hur överraskad jag blev över att han kom och flätade mitt hår lugnt o metodiskt utan brådska o alldeles tyst. Sånt hade han aldrig klarat av att göra innan medicineringen. Han tappade oxå aptiten så vi fick ge rejäla frukostar och senarelägga hans middag så han fick i sig nog med näring fastän han åt knappt nåt under dagen

• Anonym (Västeråsare)

Är det inte väldigt tidigt att börja med medicinering? Vid sex år kan man väl mogna och förbättra koncentrationen, kan man inte anpassa miljön omkring barnet istället?

• whitestar

Svårt anpassa miljön i skolan, oftast där det behövs för koncentration och kunna klara av en hel skoldag

• Anonym (Västeråsare)

Jag tycker att man bör börja med att anpassa miljön i skolan. Det finns mycket man kan göra tillsammans med lärare och rektor. Många barn i vår skola har fått en resurs somhjälper dem. Arbetsminneträning bör skolan också hjälpa till med. Speciallärare vid behov.

Tycker inte man skall medicinera innan man testat allt. Kanske byta till friskola med små klasser och mer lugn?

• whitestar

O i våran stad tycker dom att det är väl bara stoppa på barnen hörselkåpor så störs dom inte o kan koncentrera sig. Assistenter är alldeles för dyrt. Medicinering ska prövas innan skolan ens kan tänka på att ta in assistenter. Tror knappast bonusen vill gå i särskolan som alternativ, friskolor finns då inte här

• Magdalena03

Det är ju helt galet att medicinera 6-åringar innan man provat att anpassa miljön I skolan, det kan ni helt enkelt inte gå med på. Som förälder får man bråka tills
    skolan löser problemen, det är jobbigt, jag vet, men det får man göra ändå.

Lite hjälp med argument:

Verksamhetschefen på BUP I Västmanland:

"Ett lugnare klassrum skulle enligt Philip Eskridge räcka långt.

? Jag tror att väldigt många skulle slippa att diagnostiseras med ADHD - det är inte BUPs arbete att medicinera mot en dålig skolmiljö."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/orebro/verksamhetschef-slar-larm-efter-adhd-explosion-inte-bups-jobb-att-medicinera-mot-en-dalig-skola

Svar på tråden Börja med concerta