• Anonym (?förvirrad?)

barnens fritidspedagog = styvmamma

Idag hände något som inte fick hända. 
    Jag och barnens pappa är skilda (jag lämnade honom). Vi bor ändå nära och har barnen varannan vecka och det funkar bra. Däremot pratar inte jag och barnens pappa med varandra. 
    Jag har på senare tid förstått utifrån pappans inlägg på fb och instagram att han har börjat dejta igen och spontant kände jag att det var bra för han är en bra människa men vi var inte bra för varandra. Det jag inte hade klurat ut var vem och egentligen spelar det ingen roll heller.
    Idag skulle vi åka förbi barnens pappa och hämta några låneböcker som sonen hade glömt. De hade kommit överens om att pappan skulle ställa ut böckerna på verandan. När vi kommer fram till huset kommer en tjej ut och låser dörren och går till sin bil. Båda barnen säger i kör: Det är ju ******! Jag ser vem tjejen är, det är barnens fritidspedagog. Jag blev inte lika chockad över att det var hon som jag var över situationen som vi, framför allt barnen, hamnade i. Frågorna började hagla!! Vad gör hon här, varför har hon nycklar till pappas hus, har hon sovit hos pappa inatt? Varför då? Jag blev helt tagen på sängen och hade inga bra svar. Det kändes inte alls bra att lämna barnen på fritids idag för jag tror att speciellt dottern hade många funderingar kring det här. 
    Jag hoppas bara att den här tjejen och barnens pappa har en bra plan för att förklara för barnen för den situationen som råder att hon är på deras fritids kommer förmodligen innebära att alla andra barnen och deras föräldrar får reda på det. En faktor som säkert kommer röra till det är att det skiljer 21 år mellan dem, visserligen är inte åldern mer än en siffra på ett papper men ändå. 
    Åh, det enda jag vill är att hämta barnen och krama om dem resten av dagen. Jag känner att eftersom de visste att vi skulle komma och hämta böckerna så kunde de ha skött det lite snyggare. Hon vet ju till och med barnens fritidstider så hon kunde ju ha stuckit lite innan så vi slapp mötas på det viset. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget men jag kände att jag behövde skriva av mig och kanske få lite tips från er experter på hur man hanterar situationen. Det är nytt för mig.

• Svar på tråden barnens fritidspedagog = styvmamma
  • Rainbow gg

Hon kanske försökte gå därifrån tidigare men blev sen till exempel. Det blev ju lite klumpigt att barnen fick se det sådär men de skulle ju troligtvis få reda på det så småningom ändå. Lyssna på vad barnen har att säga men för inte över din egna oro på dem. De kanske inte alls har några sådana känslor som du upplever.

• Anonym (***)

Men varför pratar ni inte med varandra? Ni måste ju som vuxna, mogna människor kommunicera, ni har ju barn tillsammans?

Detta hade ju kunna undvikas om ni pratat med varandra, då hade han ju vetat när ni skulle komma.

• Anonym (?förvirrad?)
    Rainbow gg skrev 2015-12-08 10:45:12 följande:

Hon kanske försökte gå därifrån tidigare men blev sen till exempel. Det blev ju lite klumpigt att barnen fick se det sådär men de skulle ju troligtvis få reda på det så småningom ändå. Lyssna på vad barnen har att säga men för inte över din egna oro på dem. De kanske inte alls har några sådana känslor som du upplever.

Jag hoppas att du har rätt. Jag kanske oroar mig i onödan. Tack
  • Anonym (?förvirrad?)
    Anonym (***) skrev 2015-12-08 10:49:14 följande:

Men varför pratar ni inte med varandra? Ni måste ju som vuxna, mogna människor kommunicera, ni har ju barn tillsammans?

Detta hade ju kunna undvikas om ni pratat med varandra, då hade han ju vetat när ni skulle komma.

Tyvärr inte mitt val. Jag har försökt, tro mig.
  • Anonym (Penny Lane)

Ingen mening att du förstorar upp det. Klart det inte var idealiskt att de "fick veta" så här, men det kan ju ändå bli något bra. Säkert var det inte så här de heller planerat att det skulle komma fram, men nu är det ju så...

Låt de fråga sin pappa i lugn och ro vad de nu undrar, lägger du inte över din oro på dem blir det säkert jättebra!

Har deras pappa nu blivit kär i fritidsfröken kan det ju inte hjälpas. Se det positiva i att det inte är någon främmande person för barnen.

• Anonym (Penny Lane)

Betyder ju inte heller att hon är barnens styvmamma bara för att hon dejtar deras pappa!

• Anonym (?förvirrad?)
    Anonym (Penny Lane) skrev 2015-12-08 12:26:17 följande:

Betyder ju inte heller att hon är barnens styvmamma bara för att hon dejtar deras pappa!

haha, nej. det betyder det inte. Men senast igår frågade sonen vad styvmamma är för något för han hade hört det på tv och då förklarade jag det genom att ta som exempel om pappa träffar någon ny som han bor ihop med eller till och med gifter sig med så kallas det styvmamma. Och så nu på morgonen får han se henne. Så det var därför jag valde det i rubriken.
  • Anonym (?förvirrad?)
    Anonym (Penny Lane) skrev 2015-12-08 12:25:19 följande:

Ingen mening att du förstorar upp det. Klart det inte var idealiskt att de "fick veta" så här, men det kan ju ändå bli något bra. Säkert var det inte så här de heller planerat att det skulle komma fram, men nu är det ju så...

Låt de fråga sin pappa i lugn och ro vad de nu undrar, lägger du inte över din oro på dem blir det säkert jättebra!

Har deras pappa nu blivit kär i fritidsfröken kan det ju inte hjälpas. Se det positiva i att det inte är någon främmande person för barnen.

Nej, det ska jag inte. Men jag kände att jag skulle hellre vilja veta det själv först och inte överraskas tillsammans med barnen. Men nu har jag hela arbetsdagen på mig att förbereda mig och det kan ju hända att det inte blir några frågor alls. Det blir nog bra.
  • JennyThe
    Anonym (?förvirrad?) skrev 2015-12-08 12:37:08 följande:

Nej, det ska jag inte. Men jag kände att jag skulle hellre vilja veta det själv först och inte överraskas tillsammans med barnen. Men nu har jag hela arbetsdagen på mig att förbereda mig och det kan ju hända att det inte blir några frågor alls. Det blir nog bra.

Låter bra!
Svar på tråden barnens fritidspedagog = styvmamma