• Anonym (Fields of misery)

Kung alkohol.

Hej kära medmissbrukare. 

Jag heter xx och jag är kvinna, 40 år. 

Har druckit mycket och frekvent i hela mitt vuxna liv, och nu har jag kommit till stadiet där jag alltså är alkoholberoende. 

Mitt beroende ser ut så att jag ungefär 5 kvällar i veckan dricker 3 stora glas vin. 
    Efter 3 glas är jag nöjd. Jag känner ingen påtaglig berusning eftersom jag jobbat 
    upp tåligheten. 
    Förr i tiden brukade jag bli full men det har aldrig varit något jag gillat. 

Min fråga är vilket stadie i sjukdomen jag befinner mig på. Jag vet att jag måste sluta så den diskussionen kan vi hoppa över, jag är intresserad av att få kunskaper i sjukdomsförloppet - är det någon som har bra koll på detta eller en bra länk? 

tack för stöd! 

• Svar på tråden Kung alkohol.
    Asteroiden77 skrev 2015-12-09 13:51:04 följande:

Hej!,

Om du behöver hjälp så kanske vi kan pratas komma på ngt sätt att pratas vid. Jag är en nykter alkholist sedan några år tillbaka,,är lite insatt i ämnet,

Med vänlig hälsning,

- F

Hej, tack för svar..

Jag upplever alltså att jag har utvecklat ett beroende sedan lång tid tillbaks, och nu önskar jag lära mig mer om denna sjukdom, helst utan att hamna i alltför långa "dumåsteslutanu-diskussioner.

Jag är redan helt inställd på att sluta dricka helt, och jag har slutat med både cigaretter och snus förut så jag har min metoder som jag tror fungerar. I ett led
     av mina förberedelser för att sluta helt är att lära mig mer om denna sjukdom och det bästa sättet tycker jag är att diskutera med erfarna människor. 

Jag är alltså 40 år och har sedan tonårstiden festat väldigt mycket och frekvent, min alkoholkonsumtion har alltid varit hög,men på senare år så har min konsumtion minskat mycket, utan någon ansträngning utan i ett slags"naturligt förlopp". Min konsumtion är fortfarande hög, men detta känner jag inte av alls. Jag drar alltså i mig en halv vinare i veckanx5 , och det har jag gjort i kanske 3 års tid. 

Min ursprungsfråga handlade om i vilket stadie jag befinner mig, jag blev lite fundersam eftersom det står att läsa överallt att konsumtionen ökar med denna sjukdom. 

Men jag har nu fått klart för mig att det är ett helt individuellt förlopp och att ingen direkt skala finns att hitta sig själv på.

Jag söker hjälp i form av information om sjudomen, vad har du för erfarenheter av denna sjukdom? 

Tack :) 
  • klyban
    Testartest skrev 2015-12-09 12:35:20 följande:
    Ett beroende är ett beroende oavsett vad man är beroende av.. Det behöver inte vara alkohol eller droger. Många är beroende av kaffe eller te. Cigaretter eller snus. Treo. Nässpray.... listan kan göras oändlig. Det är bara olika namn på saker och olika acceptans inom samhället...
    Exvis blir du inte stämplad som missbrukare om du dricker mycket kaffe eller väldigt mycket coca cola eller whatever... Så det är stor skillnad. Tyvärr.

Det håller jag med på.
    Dock när det kommer till berusningsubstanser och medicin, nikotin och koffein undantaget.
    Och du säger du är beroende, så är folk så att de tittar snett på dig om du säger du är beroende.

Detta kanske skulle haft ett förtydligande, då ordet i sig inte per automatik skapar nedvärdering.
    Men inom området, så kan man säga det oftast är just nedvärderande.

• klyban
    Anonym (ssk) skrev 2015-12-09 13:46:34 följande:
    Har du ischemiska smärtor pga arteriell insufficiens är det egentligen bara opioider som fungerar vilken min kollega borde ha koll på. Jag antar att du menar antingen oxynorm eller oxycontin när du skriver "oxy". Trist bemötande.

Har inte fått en diagnos, men det pratas flitigt om psoriasis artrit.
    Ett tag pratades det en del om gikt, men när jag kom i kontakt med reumatologen, i en av skoven.
    Så sa dom att dom inte vet än, men det är absolut inte gikt.

Jo oxy är dom två, vanlig och depot.

Bemötandet var bedrövligt.
    För mig att jag initialt hade inte klarat av att sova de första två dygnen pga smärta.
    Har en till berättelse, när jag hade gegga i gallblåsan och fick pancreatit.
    Låg på KAVA och fick ketogan var 90min.
    Där man då insåg att jag inte krävde akutvård, så de skickade upp mig till deras vårdavdelning.
    So far so good Tungan ute
    Där kommen äldre ssk, som jag hoppas tittat i journalen och sa "Nu ska vi mota olle i grind".
    Och fick subkutant, viket i sig är väldigt effektivt(då jag hade haft samma precis 1 mån innan, men då fått det när smärtan började klinga av).
    Det funkade ju givetvis inte, utan fick IV.
    Och det kan man tycka det var ju inte så farligt, du fick ju rätt och det är sant.
    Men sen efter operation och uppvaket, då man retat upp pankreatiten igen och hade osannolika smärtor.
    Det blev 4stx5 ml ketogan och sen en okänd sort på ~30min, den sista tog allt med en knäppning med fingret.
    Detta stod ju givetvis i journalen när jag fick komma tillbaka till vårdavdelning, efter legat på uppvaket nästan ett dygn.
    Man misstänkte ett tag att det hade blivit nått fel, pga smärtan.
    Då säger mota olle i grind-ssk, till alla i personalen att jag inte längre har ont.
    Och där ligger jag och har ont som faan, och fick förklara att jag inte alls hade sagt att det inte gör ont längre.
    Och man återupptar smärtbehandlingen.
    Mota olle i grind ssk, menade på att man normalt går hem samma dag.
    Men såg inget normalt med akutopereras.
    På tredje dagen så är smärtan borta, ja då utan för själva såret efter titthålen.
    Men den smärtan där är inget, så jag går hem.

• Rosavansinne
    Anonym (O.) skrev 2015-12-09 13:59:34 följande:

En alkolholist är en person som är fysiskt allergisk mot alkohol,,dvs när man börjar dricka,,oavsett sort, så uppstår ett sug så stort att det inte går att sluta. Ibland, vid få tillfälle så har man kontroll men suget blir värre med tiden då det är en progressiv allergi.

Symptomen uppstår bara när man får alkohol i sig,,oavsett procent.

Detta är en kronisk sjukdom,

Detta är en utav de tre delarna i sjukdomen alkoholism.

Jag tror du har fått något om bakfoten där. Främst rör du ihop begreppen något alldeles. Dessutom är alkoholism man oftast får efter ett ganska lånvarigt bruk. Men har du någon källa på att det skulle röra sig om alkoholism får du gärna redovisa den.

För att räknas som en allergi måste kroppen nämligen ge en immunologisk respons och frisäta en massa grejer, bla histamin och IgE. Gör det inte det är det inte en allergi. 
  • klyban
    Rosavansinne skrev 2015-12-09 17:03:59 följande:
    Jag tror du har fått något om bakfoten där. Främst rör du ihop begreppen något alldeles. Dessutom är alkoholism man oftast får efter ett ganska lånvarigt bruk. Men har du någon källa på att det skulle röra sig om alkoholism får du gärna redovisa den.

För att räknas som en allergi måste kroppen nämligen ge en immunologisk respons och frisäta en massa grejer, bla histamin och IgE. Gör det inte det är det inte en allergi. 

Låter som att den användaren, har blandat ihop Asiater här.
    Som viss procent av befolkningen får en reaktion, som liknar en allergisk reaktion.
    Men handlar väl bara om en avsaknad av ett enzym där, har jag för mig.

Ofta man hittar på konstiga saker om substanser för berusning.
    Som har noll verklighetsförankring.
    Vi lever idag i ett samhälle, att förvanskning av verkligheten kan man avslöja med ett par knapptryckningar.
    Så vet inte varför folk försöker, då de blir avslöjade rätt så omgående.

• Anonym (hm)

TS skall inte fundera vidare över hur långt in i sjukdomen hon är utan snarare söka hjälp att bryta missbruket. Förslagsvis kontakta närmaste vårdcentral eller AA redan idag. Det där håller inte i längden. Det står ju dig förstås fritt att kröka ihjäl dig om du vill men jag skulle avråda det. Sök hjälp du kommer inte att ångra dig.

• klyban
    Anonym (hm) skrev 2015-12-09 17:23:51 följande:
    TS skall inte fundera vidare över hur långt in i sjukdomen hon är utan snarare söka hjälp att bryta missbruket. Förslagsvis kontakta närmaste vårdcentral eller AA redan idag. Det där håller inte i längden. Det står ju dig förstås fritt att kröka ihjäl dig om du vill men jag skulle avråda det. Sök hjälp du kommer inte att ångra dig.
    Vilket missbruk?
    Har du bara läst själva trådstarten?
    Anonym (hm) skrev 2015-12-09 17:23:51 följande:

Tack för omtanken.

Har du alkoholproblem själv?
  • Anonym (hm)

Jo tack alldeles för lite alkohol.....

• Gunilla1957

TS du verkar väldigt gärna vilja ha det till att du har en sjukdom. Varför då? Det är väl snarare en vana eller ovana, ditt drickande. Och även om vi säger att du är alkoholist så är det ju ändå inte en sjukdom med ett sjukdomsförlopp på samma sätt som influensa eller malaria. Det är ett beroende.

Sedan vet jag om att alkoholism klassas som en sjukdom av WHO men ja, det är en fråga om definitioner.

• Anonym (Jaha)

Tror inte vi kan ge dig något bra svar. Det kan däremot beroendeenheten göra, så kontakta dom. Innan det är för sent.

Gunilla1957 skrev 2015-12-09 22:21:11 följande:

TS du verkar väldigt gärna vilja ha det till att du har en sjukdom. Varför då? Det är väl snarare en vana eller ovana, ditt drickande. Och även om vi säger att du är alkoholist så är det ju ändå inte en sjukdom med ett sjukdomsförlopp på samma sätt som influensa eller malaria. Det är ett beroende.

Sedan vet jag om att alkoholism klassas som en sjukdom av WHO men ja, det är en fråga om definitioner.

Tack för ännu en bra reflektion

All olika svar i denna tråd får representera min inre förvirring :)
    Jag har dock redan bestämt mig för att sluta som sagt, och förbereder mig mentalt, 
    och att klassa mig själv som alko är en del av den förberedelsen -är det sant eller på gränsen kvittar nog. 
    Tack snälla för input. Bra.
  • Anonym (hm)

Jag funderar lite över fransmännen dessa konsumerar ju en del vin till maten till vardags utan att de "stämplas" alkoholister, på något vis känner jag att TS konsumtion ligger i nivå med en ordinär fransman.
    Men om du nu upplever ett problem så har du ju ett problem. Systembolaget har en del produkter kopplat till alkohol och hälsa så kanske du kan hitta information där hos dem som passar dina frågeställningar.
    Vidare funderar jag över hur du klarar att sköta jobb och köra bil? När alkoholen börjar påverka vardagen det är väl då problemen börjar på allvar.
    Jag har själv jobbat i personalansvarsfunktion och jag kan känna att det är svårt att lägga fram en standardmall för sjukdomen alkoholism. Det finns ju olika "inriktningar", de som dricker jämt öppet, de som smyger och dricker jämt, periodare som dricker på ledig tid enbart och periodare som i perioder dricker både hemma och på jobbet.
    Det går ju inte att tvinga en alkoholist att sluta dricka för viljan och initiativet måste komma från individen annars är det nära lönlöst.
    Jag tycker det är bra att du kommit så långt att du konstaterat ett problem, det tyder ju på en sjukdomsinsikt utan förnekelse. Då har du ju kommit ganska långt redan där. Jag hoppas att du lyckas komma vidare med ditt problem och får det liv som du önskar dig. Lycka till!

• klyban
    Anonym (hm) skrev 2015-12-10 01:33:37 följande:
    Jag funderar lite över fransmännen dessa konsumerar ju en del vin till maten till vardags utan att de "stämplas" alkoholister, på något vis känner jag att TS konsumtion ligger i nivå med en ordinär fransman.
    Men om du nu upplever ett problem så har du ju ett problem. Systembolaget har en del produkter kopplat till alkohol och hälsa så kanske du kan hitta information där hos dem som passar dina frågeställningar.
    Vidare funderar jag över hur du klarar att sköta jobb och köra bil? När alkoholen börjar påverka vardagen det är väl då problemen börjar på allvar.
    Jag har själv jobbat i personalansvarsfunktion och jag kan känna att det är svårt att lägga fram en standardmall för sjukdomen alkoholism. Det finns ju olika "inriktningar", de som dricker jämt öppet, de som smyger och dricker jämt, periodare som dricker på ledig tid enbart och periodare som i perioder dricker både hemma och på jobbet.
    Det går ju inte att tvinga en alkoholist att sluta dricka för viljan och initiativet måste komma från individen annars är det nära lönlöst.
    Jag tycker det är bra att du kommit så långt att du konstaterat ett problem, det tyder ju på en sjukdomsinsikt utan förnekelse. Då har du ju kommit ganska långt redan där. Jag hoppas att du lyckas komma vidare med ditt problem och får det liv som du önskar dig. Lycka till!

Säger absolut inte att man ska köra bil på alkohol med detta.
    Men 37,5cl, så är det svårt att vara över 0,2 promille speciellt länge.
    1-2h max.

Du sa ju nyss, just att det var alldeles för lite alkohol.
    Eller nån lyckats med att ta samma samma anonyma nick?

Anonym (hm) skrev 2015-12-10 01:33:37 följande:

Fint och bra skrivet, tack!

Ja det är intressant detta.

Att sköta mitt jobb och liv är inga som helst problem (i dagsläget), jag dricker ett glas vin till maten runt 5, nästa glas tar jag väl runt 7 och sen ungefär ett till runt 9. Jag blir lite varm i kroppen, det är allt. (ökad tålighet) 

Jag gick in på Länkarnas sida och där står det "grava skador" i tabellen för min konsumtionsvinå. Samtidigt som fransmännen nog dricker denna mängd ungefär ja.  Så det är inte märkligt att man bli nyfiken på denna branch, med eller utan sjukdom. 

Fler reflektioner? Är det någon som har slutat som vill berätta lite? 
  • Påven Johanna
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-10 09:11:33 följande:
    Fint och bra skrivet, tack!

Ja det är intressant detta.

Att sköta mitt jobb och liv är inga som helst problem (i dagsläget), jag dricker ett glas vin till maten runt 5, nästa glas tar jag väl runt 7 och sen ungefär ett till runt 9. Jag blir lite varm i kroppen, det är allt. (ökad tålighet) 

Jag gick in på Länkarnas sida och där står det "grava skador" i tabellen för min konsumtionsvinå. Samtidigt som fransmännen nog dricker denna mängd ungefär ja.  Så det är inte märkligt att man bli nyfiken på denna branch, med eller utan sjukdom. 

Fler reflektioner? Är det någon som har slutat som vill berätta lite? 
    Men alltså - ökad tolerans? Menar du allvar? Det kan ju inte finnas många människor som känner något annat än lite värmekänsla i kroppen av att dricka ett litet glas vin under två timmars tid och sedan ännu ett under ytterligare två timmar och därefter ett tredje under två timmar till. Tre små glas vin på sex timmar, jag kan liksom inte tänka mig någon enda människa som inte utan problem kan sänka den mängden alkohol på den tiden. 

Hur blev du innan denna "ökade tolerans" dök upp då?
    Påven Johanna skrev 2015-12-10 09:39:08 följande:
    Men alltså - ökad tolerans? Menar du allvar? Det kan ju inte finnas många människor som känner något annat än lite värmekänsla i kroppen av att dricka ett litet glas vin under två timmars tid och sedan ännu ett under ytterligare två timmar och därefter ett tredje under två timmar till. Tre små glas vin på sex timmar, jag kan liksom inte tänka mig någon enda människa som inte utan problem kan sänka den mängden alkohol på den tiden. 

Hur blev du innan denna "ökade tolerans" dök upp då?
    Jag utgår ifrån att jag har en ökad tolerans med tanke på min höga konsumtion  och all fakta som finns. Jag får ju även frågor här hur jag klarar av att sköta mitt jobb, osv. vilket säger en del.

Eftersom jag alltid har druckit mycket så minns jag inte tiden innan..

Om en nykterist plötsligt började dricka 2,5 vinare/veckan så tror jag att denne skulle känna en rätt påtaglig hälsoförsämring. Själv tycker jag att jag mår finfint.hehe. 
  • klyban
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-10 10:43:56 följande:
    Jag utgår ifrån att jag har en ökad tolerans med tanke på min höga konsumtion  och all fakta som finns. Jag får ju även frågor här hur jag klarar av att sköta mitt jobb, osv. vilket säger en del.

Eftersom jag alltid har druckit mycket så minns jag inte tiden innan..

Om en nykterist plötsligt började dricka 2,5 vinare/veckan så tror jag att denne skulle känna en rätt påtaglig hälsoförsämring. Själv tycker jag att jag mår finfint.hehe. 
    Ett antagande helt utan grund, som du gör där.
  • Anonym (hm)

När jag sa alldeles för lite alkohol syftade jag på min egen konsumtion och besvarade en fråga om egen konsumtion från TS. Har hört att ett halvt glas vin om dagen skulle tom kunna vara nyttigt.

klyban skrev 2015-12-10 12:39:19 följande:
    Ett antagande helt utan grund, som du gör där.
    ok
Svar på tråden Kung alkohol.