Varför klagar folk hela tiden över hur jobbigt det är med barn?
Jag har en 1,5-åring som jag älskar att umgås med. Jag tycker så mycket om att vara med honom (och med andra barn) att jag istället för att gå tillbaka till mitt arbete som barnskötare, kommer att starta upp som dagmamma till hösten, så att jag ska kunna ha honom hemma ända tills han börjar skolan, men så att han samtidigt får kompisar under dagarna.
Eftersom jag tycker så mycket om att vara med mitt barn så har jag svårt att förstå alla dem som klagar över hur jobbigt allt är med småbarn. Jag förstår att man kan tycka att andras "ungar" är jobbiga men har mycket svårare att förlika mig med det tjat om hur "jobbigt" allt är som jag hör andra föräldrar uttrycka när det gäller deras egna småbarn. Det här har jag funderat allt mer på den senaste tiden.
Varje gång vi är på öppna förskolan, så hör jag folk klaga över hur jobbiga deras barn är. Varje gång jag öppnar facebook, så ser jag folk skriva långa beskrivande inlägg kring hur jobbig dagen har varit, eftersom barnen (i förskoleålder) inte har lyssnat, att de stökar ner, att de stör när man försöker göra något annat. Att de inte kan åka på besök hos någon längre eftersom de har känt sig tvingade att åka hem i förtid för att barnen inte kan "bete" sig, att det har blivit kaos, att saker har gått sönder eller att barnen har varit gnälliga och griniga.
Varför klagar folk så här? Upplever verkligen så många människor att det är så otroligt jobbigt att ha barn? Klagar man för att det är "norm" att gnälla; för att få sympati, för något som egentligen kanske inte är så jobbigt som man vill framställa det som?
Om ett småbarn gnäller, vilket folk ofta anger som anledning till att det är så jobbigt att uträtta nödvändiga ärenden tillsammans med sina barn, varför ser man då bara inte till att barnet inte har någon anledning till att gnälla?
Det krävs ingen hjärnforskning för att ta hand om småbarn. Se bara till att ungen är mätt, utvilad och att det har något att syssla med som den tycker är roligt, så löser ju allt annat sig, oavsett var man är och vad man måste göra. Jag har haft med min unge till bankmöten, till sjukhuset, till stora julfester med flera hundra personer, på många timmars tågresor, etc. Alltid får jag höra att jag ska vara så glad och tacksam över att jag har ett så "lätt" barn, att jag kan ta med honom överallt, när andra inte ens kan gå och handla mat tillsammans med sina småbarn.
"Det handlar inte om att mitt barn är "lätt", det handlar om att jag som vuxen anpassar mig efter de förutsättningar som finns", brukade jag helt självklart svara förut, men fick sura blickar tillbaka. Är det helt enkelt det som är problemet för andra, att de inte anpassar sig efter barnens behov? Och varför gör man i så fall inte det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-08 07:36
Förtydligande: jag talar om barn i förskoleålder här. Inte bebisar och inte trotsiga tonåringar.