• Piela

    Swedish Grace Andrahandssortering?!

    Jag har beställt hem ett Swedish grace set om mattallrikar att ha som vår nya vardagsservis. Packade glad upp lådan som kom med frakt igår kväll. Döm om min förvåning och besvikelse när jag märker att en av de flata tallrikarna ser skev ut  när jag staplat dem i skåpet! Jag vände den opp och ner och den var helt ojämn i överkanten! Har nu kollat alla 36 tallrikarna och det är bara enstaka som är helt jämna. Hela 6 av 12 flata glappar mer än acceptabelt  Majoriteten av de andra 6 glappar lite. Med assietterna och skålarna är det inte så uppenbart. Men de glappar överlag mer än min gamla rörstrandservis som skulle kastas nu på grund av diskmaskinslitaget (från 40-talet). Och Swedish grace tallrikarna glappar både rättvända och opp och ner! Så illa är det inte med det gamla porslinet.

    Har "Rum 21" pådyvlat mig andrahandssortering utan att ange detta eller är kvalitén så pass kass nuförtiden. Jag har inte reklamerat ännu men hann ju tyvärr använda en tallrik och klösa bort  en klisterlapp innan jag kom på att detta var knas. Fast det ska väl inte ha någon betydelse när det handlar om skeva tallrikar.

    Vad tror ni som har Swedish Grace? Har jag fått andrasortering eller är kvalitén så pass kass på 1-sorteringen?

  • Svar på tråden Swedish Grace Andrahandssortering?!
  • BCH52

    Om det inte angetts att det är 2:a sortering så har de levererat fel/försökt lura dig. Mina Swedish Grace, har både kaffeservis, tallrikar och uppläggningsfat, allt är perfekt kvalité. Reklamera leveransen!

  • Fennyxx
    Piela skrev 2015-12-05 20:45:01 följande:

    Jag har beställt hem ett Swedish grace set om mattallrikar att ha som vår nya vardagsservis. Packade glad upp lådan som kom med frakt igår kväll. Döm om min förvåning och besvikelse när jag märker att en av de flata tallrikarna ser skev ut  när jag staplat dem i skåpet! Jag vände den opp och ner och den var helt ojämn i överkanten! Har nu kollat alla 36 tallrikarna och det är bara enstaka som är helt jämna. Hela 6 av 12 flata glappar mer än acceptabelt  Majoriteten av de andra 6 glappar lite. Med assietterna och skålarna är det inte så uppenbart. Men de glappar överlag mer än min gamla rörstrandservis som skulle kastas nu på grund av diskmaskinslitaget (från 40-talet). Och Swedish grace tallrikarna glappar både rättvända och opp och ner! Så illa är det inte med det gamla porslinet.

    Har "Rum 21" pådyvlat mig andrahandssortering utan att ange detta eller är kvalitén så pass kass nuförtiden. Jag har inte reklamerat ännu men hann ju tyvärr använda en tallrik och klösa bort  en klisterlapp innan jag kom på att detta var knas. Fast det ska väl inte ha någon betydelse när det handlar om skeva tallrikar.

    Vad tror ni som har Swedish Grace? Har jag fått andrasortering eller är kvalitén så pass kass på 1-sorteringen?


    De tillverkas ju inte i Rörstrand längre utan i asien någon stans, så det är möjligt att de har kvalitetsproblem. Med du har ju betalat för förstasortering, så det är solklart att du ska reklamera. Tallrikarna ska inte vara skeva!

    (För övrigt tycker jag det är sunkigt att sänka sina produktionskostnader genom att flytta till asien utan att låta något av det komma kunderna till godo. Tallrikarna är fortfarande lika dyra att köpa trots att de knappt kostar något att producera)
  • Piela

    Tänk vilken tur jag hade som fick den skeva tallriken högst upp i ögonhöjd. Annars hade jag väl inte märkt något och börjat använda dem. Om jag istället noterat saken några veckor senare är det som bekant inte lika enkelt att motivera sig själv att reklamera...

    Tack för svaret att Tallrikarna är jämna i vanliga fall!

  • Piela

    Har kollat med brorsan som har samma servis. Deras vickade visst lite men det hade de aldrig tänkt på eller märkt förrän nu... Hmm så att Rörstrand kan stå för kass kvalitet i 1:a sortering är visst ett alternativ i alla fall,,,

    Fler som vill vicka på sina tallrikar och se om de står plant eller ligger plant upp och ner?

  • Ego Lovers

    Jag köper Swedish Grace på Ittala outlet andrahandssortering ock man får ju kolla igenom allt gods då det kan vara allt från en prick i glasyren till att hela tallriken eller skålen är skev. Har du köpt till ordinarie pris har de gjort fel.

  • Piela

    Har nu varit i kontakt med företaget och Rörstrand centralt. Är numera i princip övertygad om att de försöker sälja andrasortering på nätet till folk som utgår från att de får första sortering. Inget någon erkänt såklart, men A + B ger starka misstankar att det är så.

    Jag kommer troligen skicka tillbaka hela servisen och köpa något annat. Rörstrands märke har jag  inget förtroende för i dagsläget och företag som beter sig på detta viset är ohederliga för att utrycka det milt.

    Någon som kan tipsa om annat märke som kommer finnas kvar och som har snygg design? Vitt.

  • Ulf007

    Jag köpte tallrikar, djupa tallrikar och assietter, 16 stycken av varje, på Cervera innan jul och har samma "problem". Minst hälften var skeva och några skilde sig lite i diameter. Mycket märkligt!! Jag gick tillbaka och fick bytt dom värsta.
    Jag köpte en likadan servis runt 2000 och då vara alla delar identiska, fast då tillverkades dom i Lidköping, nu är produktionen flyttad till Asien.
    Har någon pratat med kundtjänst på Rörstrand?
    På Cervera var de helt oförstående, men jag fick ändå byta.

Svar på tråden Swedish Grace Andrahandssortering?!