• Helena 383

Ska börja med Letrozol

Försökt i snart 2 år att få till en liten 3:a. Imorgon ska jag börja med Letrozol men jag känner mig negativ och tror inte det kommer hjälpa är dessutom 38 år så åldern är klart emot mig :(
    Vilka erfarenheter har ni av detta läkemedel? 

• Svar på tråden Ska börja med Letrozol
  • Helena 383

Usch har nu tagit första tabletten men blir så nevös när jag ser listan på eventuella biverkningar:( Hoppas någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter av detta

• Lectin

Jag är 38 år och har två barn sedan tidigare. Det andra av dem är ett pergotimebarn. Märkte inga biverkningar och blev gravid på andra rundan pergotime, 34 år gammal. Nu är jag 38, gravid igen efter Letrozolhjälp. Inte heller nu märkte jag några biverkningar. Jag fick dessutom ovitrellespruta i de sista cyklerna för att ge ägglossningen en extra skjuts och DEM märkte jag av vill jag lova. Alla tidiga gravidsymtom man kan tänka sig inklusive illamående och fogkänningar. Den här gången, med tio kg mer på kroppen och en försämrad PCOS hann jag köra två pergotimekurer och... hmmm... ungefär fem eller sex letrozolkurer, varav tre med ovitrellespruta, innan det tog sig.

Huruvida det fungerar för dig beror ju väldigt mycket på vilken typ av problematik du har. Kommer du att få gå på ultraljud innan ägglossning för att se att någon äggblåsa växer till? 

• Helena 383

Tusen tack för svar Lectin och grattis till att du är gravid!
    Ja jag har inbokat VUL där man ska se hur äggblåsorna ser ut.
    Hoppas att jag inte heller märker av några biverkningar :)

• Lectin
    Helena 383 skrev 2015-12-03 15:50:23 följande:

Tusen tack för svar Lectin och grattis till att du är gravid!
    Ja jag har inbokat VUL där man ska se hur äggblåsorna ser ut.
    Hoppas att jag inte heller märker av några biverkningar :)

Håller tummar för fina äggblåsor (eller kanske helst bara en stor fin?) och biverkningsfritt på vägen dit!
  • Helena 383

Hej,
    Tack! Var till gyn igår och jag hade en äggblåsa på 19 mm. De tyckte att jag skulle ta en spruta, Ovitrelle, så det ska jag göra på fredag. Det är jag jättenervös för. Fick du mycket ont av den?

• Lectin
    Helena 383 skrev 2015-12-10 09:29:49 följande:

Hej,
    Tack! Var till gyn igår och jag hade en äggblåsa på 19 mm. De tyckte att jag skulle ta en spruta, Ovitrelle, så det ska jag göra på fredag. Det är jag jättenervös för. Fick du mycket ont av den?

Åh så bra! Då funkade letrozolet som det skulle.
    Nej jag fick inte alls ont. Pyttelite just när jag stack förstås men inte efter. Jag är lite spruträdd men det var faktiskt enklare att göra det på sig själv. Jag var nog så koncentrerad på att göra rätt att jag inte tänkte på vad det egentligen var jag gjorde.
    Har du fått instruktioner hur du ska göra? Jag fick inget alls av läkaren men fick tips på apoteket om instruktionsfilmer online för hur man sticker. Jag tror också man kan be om hjälp på vårdcentralen eller hos distriktsköterskan om man inte fixar det själv.
  • Lectin

Fniss! Inser att jag är dagvill. Fredag ju idag! Hur gick det med sprutan?

• Helena 383

Hej!
    Tack för ditt svar! Ska ta sprutan ikväll. Fick inte heller någon instruktion av läkaren utan har sett lite filmer på youtube samt info från apoteket. Hur ska man hålla nålen egentligen? Rakt eller ska man vinkla den? Visst ska man ta tag lite i "fettet" på magen innan man sticker? *nervös*
    Så roligt att det fungerade för dig :) 

• Lectin

Jag tyckte det var dåligt att man fick så lite info. Visst var det nervöst att ta sprutan själv? Men jag är säker på att det gick galant även för dig. Jag blödde lite lite efter första gången eftersom jag drog ut nålen för fort i fel vinkel så att den "snärtade till" lite just när den kom ut och rispade lite i huden.

Nu är det bara att hålla tummarna!
    Det finns en tråd för Letrozolanvändare som jag varit med i tidigare och den verkar aktiv fortfarande:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/74609960-letrozolbehandling-resultat

Svar på tråden Ska börja med Letrozol