Regnbågsdröm skrev 2015-12-03 15:13:26 följande:
Du är fin och bra! Har säkert sagt det miljoner gånger. Men det betyder mycket för mig att prata med dig under den här processen. Väldigt mycket.
Du har så rätt i allt det där du skriver. Precis sådär är det. Förra gången hade jag räknat ut när jag skulle bli gravid, när jag kunde vara i vilken vecka, när barnet skulle komma. Såg mig själv gå med barnvagn i sommar. Den här gången vågar jag inte tänka på samma sätt. Livrädd för de tankarna. Samtidigt som det förstås är så jävla dumt.
Har räknat ut att vi kan följa med till Sälen i alla fall. Innan tänkte vi att det kunde hamna mitt i ÄP och allting. Men nu är ÄP planerat till vecka 2 och Sälen är i slutet av månaden. Så i bästa fall är det ju som sagt ruvning då.
Jag hoppas så enormt mycket att det ska gå bra den här gången. Och att jag ska ge dig det där positiva beskedet alldeles lagom tills du ska klämma ut din bevis, haha! Tack för att du finns!
Tack så mycket, det gör mig glad att du känner så :)
Jag har tänkt en hel del på det den senaste tiden, det där med att man försöker skydda sig och inte vågar tänka framåt. Jag tappade hoppet om barn och slutade därför helt att tänka på när det väl skulle hända. Jag skulle ta det där och då, bestämde jag. Allt för att inte råka hoppas för mycket och bli mer besviken än nödvändigt. Den inställningen är svår att sluta med när man väl kommit in i den, kan jag lova...
I fredags konstaterade en läkare att Liten ligger i säte. Ingen fara på taket, och hon har några veckor på sig att vända sig. Dock började jag få tänka på att det kan bli planerat snitt. I så fall kan de göra det upp till två veckor före BF. Även om jag alltid tänkt att hon säkert blir tidig och inte räknat med BF som hugget i sten kapades plötsligt upp till två veckor i min planering. Istället för 8 veckor kvar är det kanske bara 6. 6 veckor!!! Och jag som inte handlat mer än några plagg!!
På ett ögonblick fick jag en ishink från verkligheten över huvudet. Jag har spenderat så mycket tid med att "inte ta ut något i förskott" att jag inte planerat inför hennes ankomst. Under tre års tid har jag inte vågat tänka på vad jag vill vad gäller barn, och helt plötsligt har jag inte så lång tid kvar. Ska vi göra ett barnrum? Hur ska det se ut? Vad ska hon ha för färger? Och vill jag ha henne i bärsjal eller vagn?
Det jag vill ha sagt är att jag inte tror att det är så bra att skjuta upp tankarna om ruvning och graviditet även om det finns en risk att det tar tid innan det är aktuellt. Plötsligt en dag ruvar du på ditt första embryo, och då vill du inte behöva sitta i panik och fundera över vad du är bekväm med att kunna göra. Detsamma gäller graviditet. Det kan dröja, men det kan också vara aktuellt om några få veckor. Då behöver man förbereda sig mentalt. Det gör inte mindre ont för att man inte förbereder sig, så det har ingen funktion att tvinga bort såna tankar. Fortsätt drömma :D Och dröm ännu mer!