• Feeelin

Bebis i tvärläge

Hej alla ????

Är gravid i vecka 32+3 o är helt säker på att min bebis ligger i tvärläge fortfarande !

Har vart ute o läst lite om de o blev mest mer orolig faktiskt.. Kan det vara farligt för henne att hon ligger så ?

• Svar på tråden Bebis i tvärläge
  • Cyanea

Från vad jag har hört ska det inte vara någon fara att bebis ligger i tvärläge. De ligger som det är bekvämt ;) I allra, allra värsta fall kan du behöva göra kejsarsnitt, men det ska inte vara någon direkt ökad risk för barnet. Min nära väns son låg i tvärläge och vägrade vända sig vid vändningsförsök, så hon fick ett planerat snitt. Sonen är hur fin som helst och hon mår kanon :) 

• Eleonor01
    Feeelin skrev 2015-11-28 14:21:40 följande:

Hej alla ????

Är gravid i vecka 32+3 o är helt säker på att min bebis ligger i tvärläge fortfarande !

Har vart ute o läst lite om de o blev mest mer orolig faktiskt.. Kan det vara farligt för henne att hon ligger så ?

Om det är så är det absolut ingen fara. Jag är själv också i v33. Om du känner uppe under revbenen.... Känner du en bula där? Är det första barnet? Inte ovanligt att de lägger sig neråt mycket senare än för oss omföderskor :)
  • Feeelin

Ja, ja känner huvudet under revbenen på höger sida. Känns som att hon flyttar sig lite från sidan o rakt upp liksom.
    Är mitt andra barn men min första fick jag för snart 11 år sen ???? Hon la sig rätt ganska tidigt o höll sig där.

• Eleonor01
    Feeelin skrev 2015-11-28 17:39:46 följande:

Ja, ja känner huvudet under revbenen på höger sida. Känns som att hon flyttar sig lite från sidan o rakt upp liksom.
    Är mitt andra barn men min första fick jag för snart 11 år sen ???? Hon la sig rätt ganska tidigt o höll sig där.

Det är inte huvudet du känner. Det är rumpan :) förra gången trodde jag att det var huvudet men det är det inte :) din bebis verkar ligga på rätt håll så att säga. Däremot så är det mycket liv på sidorna. Ena sidan fötterna å andra armar. Sen kan de lätt rotera runt på huvudet så det upplevs som om de ligger på tvären för det buffas lite överallt. När ska du till bm igen? Hon kan känns hur bebisen ligger åt dig
  • Cyanea

Vet inte om jag kan hjälpa dig att räta ut något då det är svårt att förklara i text. Jag har de senaste dagarna trott att huvudet legat uppåt, strax under revbenen med kroppen åt höger. När hon legat ytligt har det liksom känts väldigt runt, som ett huvud. Igår var jag inne på kontroll och läkaren gjorde ultraljud och bekräftade då att barnet ligger i säte, så det var mycket riktigt huvudet jag kände. 

Jag är för övrigt i v. 32 idag. Läkaren var inte orolig på något sätt utan sa att det var helt ok att bebis ligger så, samt att det finns gott om tid för henne att vända på sig :) 

• Feeelin

Oki.. Ska till bm på onsdag igen så ska be henne känna :) Var där för 2 veckor sedan o då kände hon huvudet o sa att hon låg åt fel håll. Men hon kan ju ha ändrat sig. Blev mest orolig när ja läste om det.

• Cyanea

Det låter ju jättebra, då vet du snart :) 

Google är inte ens vän när man väntar barn ;) Det mesta man kan läsa handlar om att det är livsfarligt, även de allra vanligaste sakerna. Skriv ner dina frågor och ta med dem till din BM istället, eller om det är ett tag kvar till nästa möte - ring. 

Svar på tråden Bebis i tvärläge