• ljuvliga

Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?

Jag har två barn som kommit för tidigt och vårdats på neonatal o då har mina sondmatats från början. Både med donerad mjölk och min mjölk. Nu väntar jag mitt tredje barn och ska föda om tre veckor och förhoppningsvis kommer vi få vara tillsammans redan på bb så det blir lite nytt för mig att få vara på bb med bebisen. Men det jag undrar är hur gör man med maten till barnet innan mjölken kommer igång för visst tar det inte ett par dagar? Ger personalen ersättning i ett par dagar eller hur funkar det? Vill gärna börja amma så fort som möjligt men det tar ju nån dygn innan mjölken kommer igång.

• Svar på tråden Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?
  • Anonym (Blä)
    straw2008 skrev 2015-12-08 15:32:02 följande:
    Ok du gillar inte tacos o är frisk... Du vill gärna bära en 2 åring som inte lärt sig gå osv. Ditt barn föds med en sjukdom... det ÄR onaturligt med mediciner. Vad gör du ? Ingen panik, barnet har "bara" lunginflammation. 
    Nu kan du ju inte jämföra en sjukdom med att bara få råmjölk. Känns det inte lite löjligt. Men visst, det ska finnas en sån som du i varje tråd.
    Det är väldigt få som har mjölk i brösten från början. Jag har inte sagt något om att allt måste vara naturligt. Har bara sagt att det är helt naturligt att det tar ett par dagar för mjölken att rinna till. Brukar inte vara några större konstigheter. Det råder ganska stor hysteri kring allting nuförtiden. Faktiskt. 
  • Mooomin
    Anonym (erfarenhet) skrev 2015-12-08 15:29:34 följande:
    Kittla under fötterna på ALLVAR ? på ett spädbarn som just fötts ? Nej ush så får du göra på dina barn. Mina får äta från flaska om de är hungriga. 
    Men jisses. Vad skulle vara farligt med att kittlas?
  • Kattflickan
    Kittla under fötterna på ALLVAR ? på ett spädbarn som just fötts ? Nej ush så får du göra på dina barn. Mina får äta från flaska om de är hungriga. 
    Fast på något sätt var jag tvungen att väcka/ hålla barnet vaket medans jag matade det, oavsett om det var bröstmjölk eller ersättning. Faktum var att ersättningen gjorde att barnet sov ännu hårdare. Att koppmata ett sovande barn är inte heller så lätt, då får man killa det under foten. Detta var råd från bb's barnmorskor.
  • Brumma

Om barnet somnar istället för att äta så ja.. Mina barn har fått både flaska och bröst och har somnat lika mkt på båda. .

S0 jag väljer ju att kittla lite framför att de ska få för lite näring...

Jag fick rådet att killa lite på kinden. Funkade bra :)
  • Anonym (erfarenhet)
    Mooomin skrev 2015-12-08 15:40:44 följande:
    Men jisses. Vad skulle vara farligt med att kittlas?
    inte farligt men extremt obehagligt, som en vaccination ungefär. 
  • Anonym (erfarenhet)
    Kattflickan skrev 2015-12-08 15:44:11 följande:
    Fast på något sätt var jag tvungen att väcka/ hålla barnet vaket medans jag matade det, oavsett om det var bröstmjölk eller ersättning. Faktum var att ersättningen gjorde att barnet sov ännu hårdare. Att koppmata ett sovande barn är inte heller så lätt, då får man killa det under foten. Detta var råd från bb's barnmorskor.
    Ja de sover generellt bättre o hårdare på ersättning, efter att de matats färdigt. Vårt barn hann inte få i sig speciellt mkt bröstmjölk innan han somnade, däremot hann han iaf få i sig 30 ml ersättning o klarade sig då länge på det sen.
  • Anonym (erfarenhet)
    Brumma skrev 2015-12-08 15:47:43 följande:
    Om barnet somnar istället för att äta så ja.. Mina barn har fått både flaska och bröst och har somnat lika mkt på båda. .

S0 jag väljer ju att kittla lite framför att de ska få för lite näring...

Jag fick rådet att killa lite på kinden. Funkade bra :)
    kittla på kinden går ju inte att jämföra med att kittla under fötterna. 
  • Anonym (erfarenhet)
    Kattflickan skrev 2015-12-08 15:44:11 följande:
    O just det bbs barnmorskor har iaf inte JAG mkt tilltro till. 
  • Anonym (mor)

När jag fick mitt andra barn så sinade jag HELT. På BB (där jag fick stanna två nätter) fick mitt barn en vattenliknande lösning i flaska (sockervatten?). Nä det låter ju hemskt men vad är det? Jag frågade aldrig för jag var så slut efter en jobbig förlossning. Satt ensam i mitt rum och intensivammade min lilla docka men det kom inte en enda droppe..................

• cosinus

Det är ju ett ganska fyrkantigt regelverk på BB. 

Väger barnen mindre än en viss vikt (kan vara typ 2.8) så ska de tilläggsmatas. Då är problemet snarast att de trycker i ungen så mycket ersättning att den inte ids suga eftersom den aldrig hinner bli hungrig och så tar det ännu längre tid att få nog med mjölk själv. Jag fick bråka en del med 3an för att få så lång tid mellan tvångsmatningen med ersättning att bebis faktiskt hann bli hungrig och försöka amma först. Det gick till slut att glesa ut det lite men jag fick vara rätt envis. Han var fullgången och mådde alldeles utmärkt men bara liten (även kort så inte underviktig) så eg hade han nog inte ens behövt ersättningen alls.

Väger de lagom så får de inget. Nu fick min äldsta det ändå för hon fick lunginflammation, 2an och 3an föll under viktsträcket och fick ersättning därför och fyran vägde lagom och fick inget.

Fyran klarade sig bra, sög typ non-stop i ett dygn och sen började det komma mjölk. Efter 1.5 dygn rann det till rejält. Men jag minns att jag var rätt glad att hon inte var första barnet för mina bröstvårtor var helt trasiga av allt sugande även om det eg var rätt kort tid.

• ljuvliga

Tack för alla svar. Jag ska höra med personalen på bb, hoppas de är vänliga. Jag har fött två barn tidigare o jag vet att det tar ett par dagar innan mjölken rinner till. Men nu har mina yngsta kommit för tidigt o vårdats på neo första tiden o fått mjölk genom sond första dygnet. Så det är väl inget konstigt att jag undrar hur man gör i vanliga fall. Hoppas råmjölken räcker för att mätta tills det rinner till.

• Brumma
    ljuvliga skrev 2015-12-13 05:41:30 följande:

Tack för alla svar. Jag ska höra med personalen på bb, hoppas de är vänliga. Jag har fött två barn tidigare o jag vet att det tar ett par dagar innan mjölken rinner till. Men nu har mina yngsta kommit för tidigt o vårdats på neo första tiden o fått mjölk genom sond första dygnet. Så det är väl inget konstigt att jag undrar hur man gör i vanliga fall. Hoppas råmjölken räcker för att mätta tills det rinner till.

I normalfallet räcker det :)

Och är det inte normalfall, tex om barnet är sjukt som min första (inget allvarligt men han hade en infektion) så vet ju barnmorskor och läkare det och du kommer att få stanna på bb med barnet några dagar. Om barnet och du är fullt friskar ni åka hem relativt snabbt - men då är det ju ett normalfall och då kommer råmjölken att räcka :)

Första barnet fick vi stanna - råmjölken räckte inte. Andra barnet valde jag att åka hem efter ett dygn, råmjölken räckte gott o väl :)

Lycka till och grattis till graviditeten ;)
Svar på tråden Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?