• thimpan08

Tvärläge.

Ja gör i v ä. 35+4 idag och har en bebis i tvärläge och är nästan tvär säker på att han legat så större delen av graviditeten eftersom jag känt hans sparkar på samma ställe hela tiden i princip. Och bm har heller aldrig hittat huvudet i bäcken på mig. Men iaf, ska in på UL på tisdag och se om det stämmer att han ligger så. Men jag har läst att de flesta blir igångsatt eller får snitt kort därefter om vändningsförsöken inte lyckas. Finns det nån här med erfarenhet om det? Min bebis är rätt stor just nu, väger ca ett halv kilo mer än "normalt". Mitt tredje barn. Men kan nån berätta för mig om/varför dom väljer att ta ut bebis tidigare?

• Svar på tråden Tvärläge.
  • zezzan81
    thimpan08 skrev 2015-11-27 23:25:29 följande:

Ja gör i v ä. 35+4 idag och har en bebis i tvärläge och är nästan tvär säker på att han legat så större delen av graviditeten eftersom jag känt hans sparkar på samma ställe hela tiden i princip. Och bm har heller aldrig hittat huvudet i bäcken på mig. Men iaf, ska in på UL på tisdag och se om det stämmer att han ligger så. Men jag har läst att de flesta blir igångsatt eller får snitt kort därefter om vändningsförsöken inte lyckas. Finns det nån här med erfarenhet om det? Min bebis är rätt stor just nu, väger ca ett halv kilo mer än "normalt". Mitt tredje barn. Men kan nån berätta för mig om/varför dom väljer att ta ut bebis tidigare?

Har tyvärr inga svar utan är lite i samma situation och undrar det samma:). Väntar oxå 3:e som ligger tvärs över och undrar hur det blir om hon inte fixerar sig:/
  • Cyanea

Har ingen personlig erfarenhet, däremot har en nära vän till mig varit med om detta. Hon fick planerat snitt två veckor före BF, och det blev hur bra som helst :) 

Lycka till! 

• thimpan08

Ingen som har erfarenhet?

• kmh

Min andra dotter låg i tvärläge, men ändrade sig till slut till rätt läge av sig själv utan att någonting behövde göras. Jag sov på "fel sida" under en vecka och då rättade hon till sig, vet så klart inte om det hjälpte eller om hon lagt sig rätt ändå.

Fick information att det är lättare att flytta en bebis från tvärläge till rätt, jämfört om bebisen ligger med rumpan ner.

Hoppas att allting går bra

• krompa

Mitt tredje barn var ett tvärlägesbarn. I v. 37 genomfördes en lyckad vändning och hon låg med huvudet nedåt fram till v. 41+1 då hon lade sig i tvärläge igen och jag snittades dagen efter.

Svar på tråden Tvärläge.