• Anonym (Malin)

Varför kalla sig bonusmamma?

Har funderat på varför man måste kalla sig bonusmamma, och många gör det ganska tidigt i ett förhållande.

Har en vän som är särbo, de båda har barn på sina håll. Förstått det som att de inte umgås extremt mkt med barnen men min vän kallar sig i statusar och inlägg för bonusmamma.

Jag är själv särbo sen 3 år, vi bor iof inte i samma stad och umgås inte så ofta med våra barn men tänker att jag skulle ha svårt att skriva i mina profiler och statusar att jag är en bonusmamma.. Jag är mamma till mina barn och min särbos barn har ju sin mamma. Kan man inte bara vara Malin för de barnen då? Varför måste man bli någon slags mamma eller pappa när barnen redan har det?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Varför kalla sig bonusmamma?
  • BioBonus
    Anonym (Karl) skrev 2016-09-01 13:40:09 följande:
    Typ, jag är Mimmi som knullar en 5 barns pappor men inte vill ha med hans barn å göra? Kalla mig Mimmi!!!
    Eller bara Mimmi, pappas flickvän ;)
  • Anonym (mimmi)
    BioBonus skrev 2016-09-01 14:19:01 följande:
    Eller bara Mimmi, pappas flickvän ;)

Precis :)

Bryr mig inte mindre om hans barn för det

• Anonym (...)

Det där tycker jag beror lite på vilken relation man har till barnen. Min man är bonuspappa till mina barn, men det blev han inte förrän vi bodde ihop och barnen själva började kalla honom för pappa när relationen hade kommit så långt. Barnens bio-pappa är så klart ok med detta, annars hade jag nog försökt styra om det till att kalla honom vid namn istället.

Om barnens pappa skulle gå in i en ny relation så hade jag inte reagerat på om hon kallade sig bonusmamma. Jag är mamma till barnen och känner mig inte hotat av en extramamma som vill ta hand om mina barn när de är med henne och pappan. Ser det bara som positivt att barnen har en till förälder att vända sig till. Kanske skulle jag dock höja på ögonbrynet om hon började kalla sig för bonusmamma redan första veckan utan att ha någon särskilt relation till barnen, men å andra sidan så är det inget som jag har med att göra. Bara barnen mår bra så är jag nöjd.  

• Brumma
    Anonym (Språknörden) skrev 2016-09-01 10:25:57 följande:

Varför tycker ni att de orden har en negativ klang? Prefixet styv- har ju egentligen inte någon negativ betydelse och jag kan inte ens se att det skulle likna något annat ord som har negativ klang. Är det för att styvmoder och styvsystrar i sagorna brukar stå för de elaka?

Mig veterligen så är etymologin för styv- osäker men att man tror att det härrör från ett fornnordiskt ord där betydelsen för styvbarn då står för att barnet har förlorat en biologisk förälder. DET är ju i så fall negativt och förr i tiden var väl det den vanligaste orsaken att man hade styvföräldrar, inte för att föräldrarna hade skilt sig med delad vårdnad och nya partners och familjer, utan för att man på ett eller annat sätt hade förlorat en eller två föräldrar. Styvföräldern behöver då inte, om jag förstår saken rätt, vara pappas nya tjej eller mammas nya kille utan kunde även vara någon annan person.

Relativt nyligen har prefixet styv- ersatts med prefixet bonus-. Det tycker jag har en onödigt positiv klang. Jag är säker på att ordet har kommit till med bästa välvilja men för mig klingar det negativt då det anspelar på att en förväntas se hela familjesituationen enbart positivt. Som jag ser det är familjesituationen komplicerad och jag efterlyser ett ord som enbart är beskrivande och inte har någon värdering, varken positiv eller negativ. Att överhuvudtaget använda ordet "mamma" i både "bonusmamma" eller "styvmamma" är egentligen också fel då allt fler väljer att inte ta rollen som mamma (eller pappa).

Jag tror det dröjer innan vi hittar ett bra ord och att säga pappas sambo eller enbart förnamnet duger bra. Lite svårare för mig är det att säga sambons barn då vi numera har gemensamma barn, "styvbarn" gör det lite enklare, annars drar jag helst hela harangen om att "min sambo har barn sen tidigare"... och det är nog det jag flest gånger har hört andra säga när de har samma familjesituation.

Ja precis därför. För att vi sedan barnsben blir matade med att styvmödrar är elaka. Oavsett var det kommer ifrån eller betydelse har detta gjort att det - för mig - har en negativ klang.

Jag kallar mig för bobusmamma här inne på forumet. Just för att alla direkt vet min roll i sammanhanget. Jag har dessutom sett min mans dotter som just en bonus från första dagen. Dessutom har jag valt att ta en föräldraroll. Göt man inte det eller inte gillar ordet funkar det väl utmärkt att säga "pappas fru/sambo" eller liknande :)

Till vardags är jag "Stina" och när min bonusdotter (som jag kallar vid namn) kallar mig för mitt namn men har mig angiven som mamma på Facebook. Hon säger dessutom att hon har tre föräldrar och hamnar hon i en situation där hon behöver beskriva min roll gentemot henne säger hon "Stina, min extramamma".. Detta har helt kommit från henne själv då ingen av oss någosin använt ordet mamma (gentemot henne) till någon snnan än hennes mamma.
  • Anonym (Karl)

Alltid lika roligt med dessa trådar. Jag knullar, eller nej förlåt, jag är särbo till en man som har barn och förstår inte alls varför alla dessa barn som hamnar här varannan vecka kallar mig för bonusmamma. Hur ska de kalla dig annars tro? Pappans senaste knullkompis?

• Anonym (rr)

jag måste säga att begreppen bonusmamma och pappa hade jag aldrig hört innan jag trillade in på Familjeliv :) Det innebär att rätt många människor inte använder de uttrycken. 
    Jag har ff inte riktigt bestämt mig för vad jag ska kalla mig. Jag vet att mina bonusbarn kallar mina barn för sina bonusbrorsor, men mina barn säger inte så om dem. Jag brukar nog säga att jag är "extramamma" om jag måste förklara. De få gånger jag sagt bonusmamma om mig själv så tycker jag att folk har sett ovana ut, dvs tillbaka till min tes om att inte alla använder begreppen :) 

• Anonym (rr)
    Anonym (Karl) skrev 2016-09-03 09:40:48 följande:

Alltid lika roligt med dessa trådar. Jag knullar, eller nej förlåt, jag är särbo till en man som har barn och förstår inte alls varför alla dessa barn som hamnar här varannan vecka kallar mig för bonusmamma. Hur ska de kalla dig annars tro? Pappans senaste knullkompis?

det är väl rätt stor skillnad på ett KK (som jag hoppas barnen inte får reda på att man i så fall har) och en person man är i en riktig relation med, särbo/sambo/gift, och som barnen träffar på regelbunden basis.
  • BioBonus
    Anonym (rr) skrev 2016-09-03 09:45:38 följande:

jag måste säga att begreppen bonusmamma och pappa hade jag aldrig hört innan jag trillade in på Familjeliv :) Det innebär att rätt många människor inte använder de uttrycken. 

Jag har ff inte riktigt bestämt mig för vad jag ska kalla mig. Jag vet att mina bonusbarn kallar mina barn för sina bonusbrorsor, men mina barn säger inte så om dem. Jag brukar nog säga att jag är "extramamma" om jag måste förklara. De få gånger jag sagt bonusmamma om mig själv så tycker jag att folk har sett ovana ut, dvs tillbaka till min tes om att inte alla använder begreppen :) 

Och jag har alltid kallat pappas nya fru för min bonusmamma ända sen jag var liten (hon kom in i mitt liv för snart 40 år sen) så för mig och min omgivning är det ett vedertaget begrepp sen länge. Min mans dotter beskriver mig som det för då förstår alla vad hon menar. Jag kallar mig inte för extramamma då det för mig har mer klang av att min mans dotter behöver en extra mamma för att hennes riktiga mamma inte räcker till. Så din tes håller - alla använder inte begreppen. Åtminstone inte samma begrepp :)
  • Anonym (Karl)
    Anonym (rr) skrev 2016-09-03 09:48:50 följande:
    det är väl rätt stor skillnad på ett KK (som jag hoppas barnen inte får reda på att man i så fall har) och en person man är i en riktig relation med, särbo/sambo/gift, och som barnen träffar på regelbunden basis.
    Vad vill du ha sagt nu? Tydligen har ts något problem med att bli kallad för . Hur borde barnen enligt dig kalla henne då? 
  • Ess
    Anonym (Karl) skrev 2016-09-03 09:40:48 följande:

Varför skulle hans knullprodukter kalla dig för bonusmamma, eller pappas knullkompis?

Varför kalla någon för knullxxxxxx överhuvudtaget, när de/ni har namn att kallas för, det låter ju bara dumt................
  • Anonym (Karl)
    Ess skrev 2016-09-03 11:09:07 följande:
    Varför skulle hans knullprodukter kalla dig för bonusmamma, eller pappas knullkompis?

Varför kalla någon för knullxxxxxx överhuvudtaget, när de/ni har namn att kallas för, det låter ju bara dumt................
    Mig? Men du har läst ts? Bara undrar.
    Med tanke på alla dessa barn som vistas varannan vecka hos pappan, hur ska de kalla kvinnan som berättar för dem vad de ska göra? 
  • Anonym (Varför)

Jag skulle du föredra mitt namn/flickvän/ då jag faktiskt inte är mamma till barnen/barnet. Barnen har redan en mamma och det räcker. Tänk om förhållandet skulle gå i kras och så blir det 2-4 nya bonusmammor efteråt?

• Ess
    Anonym (Karl) skrev 2016-09-03 11:23:32 följande:
    Mig? Men du har läst ts? Bara undrar.
    Med tanke på alla dessa barn som vistas varannan vecka hos pappan, hur ska de kalla kvinnan som berättar för dem vad de ska göra? 
    Jag anser att namnet är förstahands valet att kalla varann. Sedan om man levt ihop länge och har en förälder-barn relation till varann och ser sig som en familj, då är det ok med bonusmamma/bonusbarn.
Svar på tråden Varför kalla sig bonusmamma?