Anonym (Språknörden) skrev 2016-09-01 10:25:57 följande:
Varför tycker ni att de orden har en negativ klang? Prefixet styv- har ju egentligen inte någon negativ betydelse och jag kan inte ens se att det skulle likna något annat ord som har negativ klang. Är det för att styvmoder och styvsystrar i sagorna brukar stå för de elaka?
Mig veterligen så är etymologin för styv- osäker men att man tror att det härrör från ett fornnordiskt ord där betydelsen för styvbarn då står för att barnet har förlorat en biologisk förälder. DET är ju i så fall negativt och förr i tiden var väl det den vanligaste orsaken att man hade styvföräldrar, inte för att föräldrarna hade skilt sig med delad vårdnad och nya partners och familjer, utan för att man på ett eller annat sätt hade förlorat en eller två föräldrar. Styvföräldern behöver då inte, om jag förstår saken rätt, vara pappas nya tjej eller mammas nya kille utan kunde även vara någon annan person.
Relativt nyligen har prefixet styv- ersatts med prefixet bonus-. Det tycker jag har en onödigt positiv klang. Jag är säker på att ordet har kommit till med bästa välvilja men för mig klingar det negativt då det anspelar på att en förväntas se hela familjesituationen enbart positivt. Som jag ser det är familjesituationen komplicerad och jag efterlyser ett ord som enbart är beskrivande och inte har någon värdering, varken positiv eller negativ. Att överhuvudtaget använda ordet "mamma" i både "bonusmamma" eller "styvmamma" är egentligen också fel då allt fler väljer att inte ta rollen som mamma (eller pappa).
Jag tror det dröjer innan vi hittar ett bra ord och att säga pappas sambo eller enbart förnamnet duger bra. Lite svårare för mig är det att säga sambons barn då vi numera har gemensamma barn, "styvbarn" gör det lite enklare, annars drar jag helst hela harangen om att "min sambo har barn sen tidigare"... och det är nog det jag flest gånger har hört andra säga när de har samma familjesituation.
Ja precis därför. För att vi sedan barnsben blir matade med att styvmödrar är elaka. Oavsett var det kommer ifrån eller betydelse har detta gjort att det - för mig - har en negativ klang.
Jag kallar mig för bobusmamma här inne på forumet. Just för att alla direkt vet min roll i sammanhanget. Jag har dessutom sett min mans dotter som just en bonus från första dagen. Dessutom har jag valt att ta en föräldraroll. Göt man inte det eller inte gillar ordet funkar det väl utmärkt att säga "pappas fru/sambo" eller liknande :)
Till vardags är jag "Stina" och när min bonusdotter (som jag kallar vid namn) kallar mig för mitt namn men har mig angiven som mamma på Facebook. Hon säger dessutom att hon har tre föräldrar och hamnar hon i en situation där hon behöver beskriva min roll gentemot henne säger hon "Stina, min extramamma".. Detta har helt kommit från henne själv då ingen av oss någosin använt ordet mamma (gentemot henne) till någon snnan än hennes mamma.