SpanskaFlugan skrev 2015-11-25 22:25:36 följande:
Ingen använde ordet kränkning men när man talar om sin integritet är ordet kränkning det som oftast används när man anser att någon gjort något som inkräktar på ens integritet, därav ordetvalet. Och det är klart att det inte är svårt att fråga först, men jag har svårt att se att det skulle vara så fruktansvärt att ha oskyldiga bilder online. Vad tror man ska hända? Och man fastnar ju på hundratals, om inte tusentals övervakningskameror varje dag. De bilderna läggs inte ut online men man har ju ingen kontroll på var de hamnar eller vem som ser dem.
Det finns ju olika nivåer. Att ha hög integritet behöver inte betyda att man blir kränkt av en Facebookbild, bara att man upplever olust eller tycker att det är mindre kul. Räcker inte det? Inte lär det hända något speciellt p.g.a några oskyldiga bilder, men personligen tycker jag att det är lite olustigt och ibland även fånigt med alla dessa bilder som sprids och delas.
Övervakningskameror har jag inga som helst problem med. De delas (förhoppningsvis) inte med 1000 tjommar på Facebook och deras syfte är trygghet och säkerhet. Facebookbildernas syfte är ju mest bara till för bekräftelse och att folk vill visa vilket roligt, socialt och fantastiskt liv de lever. I sådana sammanhang är jag mindre road av att delta. Fånigt av mig, tycker säkert vissa, men det bjuder jag på. Jag vidhåller - fråga gärna först. Det är inte svårt eller farligt.