• Hildur32

Illamående V 16!

Hej!

Jag är gravid, 15+4. Jag har mått lite illa från och till under graviditeten och kräkts några gånger på morgonen. Nu mår jag så fruktansvärt illa! Har hållt i sig i tre dagar. Jag trodde först det var magsjuka men eftersom jag inte är dålig i magen och bara spyr ibland så antar jag att det inte är det.

Illamåendet kan näst intill gå över när jag inte ätit på väldigt länge men startar så fort jag äter igen! Känns som om maten sitter uppe i halsen. Håller då i sig cirka 2-3 timmar. Jag är hemma från jobbet igår och idag eftersom jag bara pallar att ligga i sängen mest. Har ont i huvet och lite yrsel också.

Vad ska jag göra? Mår så dåligt och kan absolut inte jobba när jag mår såhär. Kan man bli sjukskriven om det skulle hålla i sig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Illamående V 16!
  • Milleman

Be om att få Lergigan Comp av läkare idag!
    Jag har nu under graviditeten tydligen blivit tillfällig känslig mot mjölk. Färsk mjölk. Kan äta kokt matgrädde etc.
    Testa dig fram, kanske är det något din kropp inte vill ha just nu.
    Lycka till!

• Ruter

Jag är sjukskriven för min graviditetsillamående och har varit det i fem veckor nu. Dock låter det inge bra med yrsel och huvudvärk. Jag hamnade i v.10 i en ond spiral och bara spydde och hade ont i huvudet så ringde till gynmottagningen på sjukhuset så fick komma in och få dropp.. Man kan hamna i en ond spiral och kräkas prg att man inte ätit så det kan behövas dropp för att bryta kräkningarna, för mig blev jag av med kräkningarna ett tag för att sedan återkomma men i mindre skala så kan vara värt att iallafall ringa och prata med gynmottagningen.

• Truzz

Hej! V17 och idag är första dagen som jag inte kräkts!

Jag blev sjukskriven en kortare period men har förstått att det kan vara olika:(

Innan jag fick lergigan Comp så spydde jag väldigt ofta men tabletterna och armbanden seaband(finns på Apoteket) har hjälpt mycket och då kräktes jag bara på morgonen! Förutom idag när det är första dagen som 'fri'. Sen har jag fått sjukskrivning på 50% men har fått foglossning, så kanske att jag kan vila lite mer gör att jag inte kräks...

Prata med din BM och lycka till!

• hittapanamn

Ve 17 och kräker/illamående sen ve 7.

Har tagit alla diverse tabletter, ingefära, sea-band, ja ALLT och idag fått börja med kortisontabletter och dropp har blivit så många gånger nu. Fast föda är sällsynt och på 5/6 dagar tappade jag ytterligare över 2 kilo...

Vill inte låta negativ men tveka inte att ringa och få hjälp för det är ett Helt med extrem HG! Här kämpar vi vidare i tårar och matångest men hoppas på en vändning hela tiden...

Svar på tråden Illamående V 16!