• Anonym (Fundersam)

Alkohol och barnlängtan

Hej, 

Hur illa är det att dricka alkohol när man försöker bli gravid? 

Nu menar jag inte fyllor långt in på småtimmarna utan ett par sällsynta glas vin under en middag med vänner.

Sedan vi har börjat försöka få barn har min inställning till alkohol helt ändrats, och jag har blivit väldigt anti alkohol. Eller det är inte inställningen som har ändrats, det är min känsla för det. Någonting inom mig stretar emot när det kommer till tanken på alkohol. 

Men jag undrar ändå, av ren nyfikenhet, hur det kan påverka bebisverkstaden och hormonerna.

Jag ber er alltså inte bekräfta att man kan dricka, utan jag är mer nyfiken på hur dåligt det eventuellt är eller om det inte är så farligt som jag tror.

OBS att detta INTE gäller alkohol under graviditet.

• Svar på tråden Alkohol och barnlängtan
  • LaLola

Jag levde som vanligt tills jag plussade.
    Det hade blivit 3 tråkiga år annars....

Hur länge har ni försökt?

Jag tror inte det påverkar så värst mycket om man dricker lite då o då.

• Anonym (Fundersam)
    LaLola skrev 2015-11-20 09:10:36 följande:

Jag levde som vanligt tills jag plussade.
    Det hade blivit 3 tråkiga år annars....

Hur länge har ni försökt?

Jag tror inte det påverkar så värst mycket om man dricker lite då o då.

Vi har försökt ungefär ett halvår så det är snart dags för oss att kontakta gyn (enligt rekommendation från dem själva på grund av hormonstörningar).

Nä huvudet säger egentligen att dricka vin med måtta inte gör något.

Det är bara intressant att höra hur andra resonerar =)

• LaLola
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-20 09:19:02 följande:

Vi har försökt ungefär ett halvår så det är snart dags för oss att kontakta gyn (enligt rekommendation från dem själva på grund av hormonstörningar).

Nä huvudet säger egentligen att dricka vin med måtta inte gör något.

Det är bara intressant att höra hur andra resonerar =)

Jaha du vet redan att du har svårt att bli gravid alltså?
    Har du inte fått några rekommendationer av gyn att förhålla dig till? Fast de kanske inte säger något om alkohol.
  • Anonym (Fundersam)
    LaLola skrev 2015-11-20 09:22:28 följande:
    Jaha du vet redan att du har svårt att bli gravid alltså?
    Har du inte fått några rekommendationer av gyn att förhålla dig till? Fast de kanske inte säger något om alkohol.

Nä egentligen vet jag inte det. Jag vet bara att det kan bli svårt. Gyn har sagt åt mig att inte oroa mig, men att jag får komma dit tidigare om det nu inte tar sig.

Jag har inte fått några rekommendationer, men som jag skrev så är kroppen inte alls sugen på alkohol. Jag har aldrig druckit några mängder, men nu vill jag verkligen inte ha. Konstig känsla egentligen =)

• sarafamilj
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-20 09:26:53 följande:

Nä egentligen vet jag inte det. Jag vet bara att det kan bli svårt. Gyn har sagt åt mig att inte oroa mig, men att jag får komma dit tidigare om det nu inte tar sig.

Jag har inte fått några rekommendationer, men som jag skrev så är kroppen inte alls sugen på alkohol. Jag har aldrig druckit några mängder, men nu vill jag verkligen inte ha. Konstig känsla egentligen =)

Kroppen brukar vara klok, så säger den emot skulle jag lyssna på det. :)
  • Ziry

Det är helt omöjligt att säga hur farligt det är att dricka i början av graviditeten. Det man med säkerhet kan säga är att alkohol påverkar celldelning negativt.

Embryot är som känsligast i början av graviditeten, och eftersom embryot står i direkt kontakt med mammans blod från dagen det fäster så är det säkraste att undvika alkohol under tiden mellan ägglossning och mens.

• Anonym (Fundersam)
    sarafamilj skrev 2015-11-20 09:41:14 följande:
    Kroppen brukar vara klok, så säger den emot skulle jag lyssna på det. :)

Det håller jag helt med om, och det gör jag som sagt. För mig blev det nog omedvetet en del av hela grejen att försöka få barn =)

Började bara fundera på hur det påverkar kroppen egentligen. Man hör ju så mycket om alkohol vid graviditet, men inte mycket om när man försöker bli gravid.

Ziry skrev 2015-11-20 09:43:46 följande:

Det är helt omöjligt att säga hur farligt det är att dricka i början av graviditeten. Det man med säkerhet kan säga är att alkohol påverkar celldelning negativt.

Embryot är som känsligast i början av graviditeten, och eftersom embryot står i direkt kontakt med mammans blod från dagen det fäster så är det säkraste att undvika alkohol under tiden mellan ägglossning och mens.

Det var intressant och något jag inte visste. Logiskt så klart, men inte något jag omedelbart tänker på. 

Vill man av någon anledning inte avstå från ett glas vin då och då så kan man ju i alla fall försöka tajma rätt

• Cyanea

Det är en svår fråga. Ja, det påverkar fertiliteten, men inte i den omfattning att du skulle bli gravid om du uteslöt det helt. Mäns fertilitet lär påverkas en hel del av alkohol, men det beror främst på att de hela tiden producerar nya spermier medan kvinnan har sina ägg (även om de förstås måste mogna först). 

Jag instämmer dock med LaLola. Risken om man kan behöva jobba ett tag för att bli gravid är att man blir väldigt låst under en lång period om man ska leva som om man vore gravid och inte är det. Det tog även mig tre år att bli gravid och jag levde i 1,5-2 år som om jag vore det. Inte värt det någonstans. Det hjälpte inte det minsta för vår del och jag var mycket begränsad i mitt liv. 

Lite vin då och då ska inte vara någon fara, jag har aldrig blivit avrådd från det på Fertilitetskliniken (och de vet verkligen vad de sysslar med :) ), mer än överdriven konsumtion förstås ;) 

• Kjell2

Finns väl få ämnen som gjort så många gravida som alkohol.

• Anonym (Fundersam)
    Cyanea skrev 2015-11-20 12:47:59 följande:

Det är en svår fråga. Ja, det påverkar fertiliteten, men inte i den omfattning att du skulle bli gravid om du uteslöt det helt. Mäns fertilitet lär påverkas en hel del av alkohol, men det beror främst på att de hela tiden producerar nya spermier medan kvinnan har sina ägg (även om de förstås måste mogna först). 

Jag instämmer dock med LaLola. Risken om man kan behöva jobba ett tag för att bli gravid är att man blir väldigt låst under en lång period om man ska leva som om man vore gravid och inte är det. Det tog även mig tre år att bli gravid och jag levde i 1,5-2 år som om jag vore det. Inte värt det någonstans. Det hjälpte inte det minsta för vår del och jag var mycket begränsad i mitt liv. 

Lite vin då och då ska inte vara någon fara, jag har aldrig blivit avrådd från det på Fertilitetskliniken (och de vet verkligen vad de sysslar med :) ), mer än överdriven konsumtion förstås ;) 

Intressant att det skiljer sig mellan kvinnor och män hur alkohol påverkar. 

Jag håller faktiskt också med er om det. Det är lätt att avstå från alkohol, eller nåt annat, för att man "ska bli gravid", och att man, som du säger, begränsar sig i livet. Det kan ju kanske istället orsaka en stress som begränsar förmågan att bli gravid. 

Och fertilitetskliniken borde ju verkligen vara de första att avråda om det nu vore någon större fara =)

Kjell2 skrev 2015-11-20 13:01:41 följande:

Finns väl få ämnen som gjort så många gravida som alkohol.

Haha, det är sant =)
  • Duckan

Levde precis som vanligt fram till jag blev gravid. Såg ingen anledning till annat.

• Anonym (Fundersam)
    Duckan skrev 2015-11-20 13:25:31 följande:

Levde precis som vanligt fram till jag blev gravid. Såg ingen anledning till annat.

Så försöker jag också göra. Jag lever så jag mår bra, dvs äter bra och så vidare men det är ju inte för att bli gravid, utan för hela kroppens skull. 

Jag började bara fundera på det där med alkohol eftersom det ju inte rekommenderas som gravid, och började då fundera på om det påverkar miljön för ägg och barn redan innan det tar sig.

Som Ziry sa, det kanske är mer känsligt just mellan ägglossning och mens.

• Duckan

Jag hade inga sådana funderingar alls som sagt utan körde på som vanligt med allt. Varken mer eller mindre.

Svar på tråden Alkohol och barnlängtan